اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی در استان کرمانشاه

با اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی در استان کرمانشاه قرار است در مصرف ۲۵۴/۹ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : در حال حاضر بصورت تجمعی یک میلیارد متر مکعب کسری حجم مخازن آب زیر زمینی در دشت‌های استان داریم که با برنامه ریزی‌های انجام شده باید در طرح ملی سازگاری با کم آبی این میزان را جبران کنیم.

او گفت : با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ اقلیمی کشوری خشک و نیمه خشک است، باید بتوانیم بین منابع و مصارف آبی تعادل برقرار کنیم و در واقع متناسب با اقلیم باید طوری برنامه ریزی کنیم که با کم آبی بسازیم.

او افزود: در سال ۸۷ طرحی ازسوی هیات وزیران جهت تعادل بخشی منابع زیر زمینی بنام طرح «احیاء وتعادل بخشی» به تصویب رسید که هدف از تصویب این طرح با توجه به چالش‌های بوجود آمده در بخش آب‌های زیرزمینی، کنترل و بهره برداری صحیح از منابع آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و جبران کمبود‌های حاصل از بهره برداری‌های بی رویه قبلی بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: در سال ۹۶ نیز در ادامه این موضوع جهت به نتیجه رسیدن طرح احیاء و تعادل بخشی طرحی با عنوان سازگاری با کم آبی توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد به نحوی که در این طرح کلیه دستگاه‌های اجرائی مرتبط با مصرف آب موظف به صرفه جویی و ارائه برنامه صحیح مصرف آب شدند.

مرادی ادامه داد: در طرح ملی سازگاری با کم آبی برنامه‌هایی همچون اصلاح الگوی کشت، به کار گیری روش‌های نوین آبیاری، استفاده از پساب‌ها به عنوان آب خاکستری، آبخیز داری و تغذیه مصنوعی آب‌های زیر زمینی، اصلاح خطوط انتقال و توزیع شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی در دستور کار قرار دارد.

او افزود: میزان مصارف استان از آب‌های سطحی و زیرزمینی در دو حوضه آبریز کرخه ومرزی غرب سالیانه جمعا ۱۸۹۱.۴میلیون متر مکعب است که با توجه به میزان بارش‌های سالیانه و وسعت حوضه‌های آبریز ومصارف موجود میزان مصارف با میزان تغذیه تعادل ندارد.

مرادی گفت: جهت ایجاد تعادل بین منابع ومصارف و در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سازگاری با کم آبی، برنامه ریزی سال‌های باقی مانده برنامه توسعه اقتصادی و فرهنگی ششم و همچنین برنامه هفتم توسعه در استان کرمانشاه اجرا خواهد شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار