آیا گنج دره رها شده است؟

سرپرست گروه باستان شناسان دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاک دانمارک در پروژه مشترک کاوش در گنج دره، به رها شدگی این محوطه باستانی طی دهه‌های گذشته اشاره‌ کرد .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حجت دارابی از باستان شناسان مطرح کرمانشاهی و سرپرست گروه باستان شناسان دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاک دانمارک در پروژه مشترک کاوش در گنج دره، به رها شدگی این محوطه باستانی طی دهه‌های گذشته اشاره‌ کرد و گفت : برای حفاظت از محوطه‌های باستانی ابتدا باید عرصه و حریم آن‌ها را مشخص کرد، اما علیرغم اهمیت خاص این محوطه باستانی، چنین چیزی تا قبل از پژوهش‌های مشترک دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ صورت نگرفته بود که این امر در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت.

او گفت : خوشبختانه عرصه و حریم گنج دره در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد تایید واقع شده و تنها نیازمند اقدامات اجرایی و عملی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه است.

او ادامه داد: در قالب پروژه مشترک مذکور یک طرح حفاظتی برای محوطه و تبدیل آن به سایت-موزه تهیه شد و به پژوهشکده باستان شناسی ارائه شد، این طرح پیرو جلسه‌ای با مدیر قبلی میراث استان کرمانشاه و پژوهشکده باستان شناسی تهیه شده، اما اداره میراث استان هیچ وقت پیگیر عملیاتی شدن این طرح در جهت حفاظت از این محوطه نشده است.

او افزود: در نتیجه کاوش‌های گسترده هیات کانادایی در قبل از انقلاب بخش مرکزی تپه گنج دره به صورت یک گودی بزرگ درآمده و تمام بقایای معماری روستای اولیه که از آن به دست آمده بود در طی زمان دچار فرسایش شده و متاسفانه از بین رفته است.

دارابی افرود: در سال‌های گذشته حفاری‌های غیرمجاز متعددی در آن صورت گرفته و علاوه بر این، فعالیت‌های کشاورزی پیرامون تپه هر سال باعث تسطیح بخشی از آن می‌شوند.

او گفت: از جمله کار‌های انجام شده در قالب پروژه مشترک دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ نصب سه تابلو اطلاع رسانی در ارتباط با گنج دره بود، اما متاسفانه از این سه تابلو اکنون تنها یکی که در ابتدای جاده هرسین و در محل پلیس راه بیستون است، در جای خود باقی مانده و دو تابلوی دیگر از جای خود کنده شده و سرنوشت آنان مشخص نیست .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار