تشریح عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در سال ۹۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در جلسه مطبوعاتی به تشریح عملکرد یکساله این اداره پرداخت.

کوروش کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: اعتبارات مصوب اداره کل در سال ۹۸ که این سال مالی تا شهریور ۹۹  ادامه داشته، ۱۷۷ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان بوده که با پیگیری این اداره کل و همکاران حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از آن تخصیص داده شد.

او با بیان اینکه اعتبارت تملک استانی ۱۲ درصد  بوده که این نشان دهنده وجود مشکل و ارائه تخصیص ضعیف در این زمینه است، افزود: در بخش آبخیز داری از  محل صندوق توسعه ملی ۱۹۱ درصد تخصیص و جذب داشتیم که بیش از اعتبار مصوب که ۵۲ میلیارد تومان بوده، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی از سوی این اداره انجام شده است.

کیانی اظهار داشت: در بحث گرد و غبار ۱۴۳ درصد، در بخش تملک ملی ۵۷ درصد و تملک استانی ۱۲ درصد جذب اعتبار داشتیم که ارائه تخصیص‌ها به سازمان منابع طبیعی راضی کننده نیست و اعتبارات اختصاص یافته هم در بخش تخصیص و هم مصوب بسیار ضعیف است که نیاز به بازنگری در نگاه مسئولان استانی به این بخش در استان دارد.

مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه  در سال ۹۹،  ۸ ۱۰میلیارد تومان اعتبار مصوب این سازمان بوده که تاکنون  ۵۶ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده است، تصریح کرد:  ما پیگیر هستیم که ان شاءالله بتوانیم در بخش تخصیص، اعتبار و مازاد اعتبارات را برای اداره کل داشته باشیم.

برنامه های انجام شده در سال ۹۹  برای کنترل گرد و غبار

این مقام مسئول در خصوص پروژ‌های شاخصی که در بحث کنترل گرد و غبار انجام شده است، اظهار داشت: از مجموع ۳۶۰ هزار هکتار کانون‌های گرد و غبار  تا امروز نزدیک به ۲۳۰ هزار از این کانون‌ها تثبیت و   پایدارسازی نسبی آن‌ها انجام شده است.

کیانی  از پروژه‌هایی اجرایی طی  یک سال اخیر به حدود  ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار در بخش مدیریت  روان آب و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نهال کاری در بیابان و در کانون‌های گرد و غبار و بر روی مناطق مالچ پاشی شده  اشاره کرد.

او با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار  مدیریت جنگل‌های دست کاشت در استان  در کانون‌های گرد و غبار انجام شده است، گفت: ۱۸۶ هزار هکتار در  بخش غرق و مدیریت کانون‌ها داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص برنامه‌های در دست اقدام به اجرای بادشکن‌های  غیر زنده اشاره کرد و افزود: در واقع این طرح  یک جایگزینی برای مالچ  در اراضی بیابانی در تپه‌های ماسه‌ای  است و که در این مناطق حدود ۳۲۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده اجرایی شده  است.

این مقام مسئول اذعان داشت:  مدیریت روان آب در سطح یک هزار هکتار در حال اجرا است، اما هنوز به اتمام نرسیده و  مراقبت و نگهداری از نهال‌های کاشته شده در  ۲۵ هزار هکتار در کانون‌های گرد و غبار در حال اجرا است.

احداث  ده ها بند‌ به منظور  کنترل روان آب‌ها و سیلاب 

کیانی در ادامه با بیان اینکه در بخش آبخیزداری در ۱۸ شهرستان، ۴۰۰ هزار هکتار را با برنامه‌های متنوع پوشش دادیم، تصریح کرد: در این بخش در ۲۸ حوزه آبخیز ۱۵، نوع  فعالیت اجرا شده که شامل احداث بند‌های خاکی،   سنگی- ملاتی و گاویونی، سازه‌های خشکه چین  انجام شده است و همچنین توانمند سازی جوامع محلی، برنامه‌های حفاظت  و غرق، نهالکاری، بوته کاری،   بذر کاری و برنامه‌های آموزشی و ترویجی و... از دیگر اقدامات انجام شده در این ۱۵ نوع فعالیت هستند.

او بیان داشت: ۲۰ بند بزرگ در استان احداث شده  که ارتفاع بیش از ۱۰ متر دارند  و هدف از احداث آن‌ها کنترل روان آب،  سیلاب و کنترل فرسایش و رسوب بوده است همچنین ۲۶ بند متوسط با ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ متر شامل بند‌های سنگی ملاتی و گاویونی  نیز اجرا شده و ده‌ها بنده کوچک به صورت خشکه چین و گاویون نیز احداث شد.

مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اینکه ا مطالعات تفصیلی-اجرایی در ۱۳۳ حوزه شامل یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار انجام شده اس، تصریح کرد: در ۹۵ حوزه کار اجرایی آغاز شده  ودر ۳۸ حوزه به علت  تخصیص ندادن  اعتبار مناسب، ابن عملیات اجرایی نشده است و همچنین ۶۲۰ هزار متر مکعب کار‌های سازه‌ای در طول یکسال اجرا شده که در تاریخ آبخیز داری بی نظیر است.

توسعه زراعت چوب با کاشت درخت با تراکم بالا

کیانی گفت: در حوزه جنگل در زمینه توسعه زراعت چوب در حال پیگیری هستیم  و ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه شناسایی کردیم که ۹ هزار هکتار از آن‌ها مصوب و آماده اجرا است  و ۸۶۰ هکتار هم عملیات اجرایی انجام و کار کاشت درخت با تراکم بالا به منظور زراعت چوب انجام شده است.

او با بیان اینکه موضوع دیگر در حوزه جنگل، ذخیره‌گاه‌های جنگلی و تصویب و آگهی این بخش است که ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار ذخیره‌گاه‌های جنگلی شامل گونه‌های خاص به منظور حفاظت و نگهداری و معرفی آن‌ها  انجام شده  است، افزود:  نکته قابل توجه  در این بخش این است که در ۲ دهه گذشته در خوزستان  ۹۰۰ هکتار ذخیره‌گاه شناسایی شده بود، اما در سال ۹۹، ۶ هزار و۱۰۰ هکتار عرصه شناسایی،   تهیه طرح و تصویب  و از طریق جراید و روزنامه‌ها به عنوان محدوده‌های ذخیره گاه جنگلی مصوب استان آگهی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص احاله در پارک‌های جنگلی بیان کرد:  به منظور مدیریت و بهره وری بهینه از این پارک‌ها پارک سلمان فارسی در بهبهان و پارک میلاد در دزفول احاله مدیریت شد و  پارک گمبوعه به صورت طرح مصوب شده آماده است  که در حال انجام مراحل مزایده به بخش خصوصی  بوده  که واگذار از این وضعیت  خارج  و  تبدیل به یک مکان مناسب برای تفریح و تفرج مردم شهر اهواز که شامل یک بخش تفرجی و یک بخش حفاظتی است، شود.

این مقام مسئول با اشاره به مطالعات انجام شده در طرح صیانت در حوزه جنگل اظهار داشت: این طرح  درسطح ۷۰ هزار هکتار از اراضی در حال انجام بوده  که مجموعه مطالعات ما به ۲۲۰ هزار هکتار خواهد رسید که نسبت به سطح جنگل‌های استان که  ۹۸۰ هزار هکتار است  فاصله بسیار زیادی وجود دارد و  این آمادگی در اداره کل وجود دارد که در صورت تامین اعتبارات مناسب  بتوانیم کل جنگل‌های استان  را در قالب طرح‌های صیانت مدیریت کنیم.

کیانی تصریح کرد: یکی از کار‌های بسیار خوبی که انجام شده در بعد توسعه جنگل‌های مانگرو با گونه حرا  است که  درشهرستان  ماهشهر موفق به توسعه  ۳۰ هکتاری شدیم که گونه  حرا گونه بسیار شاخصی است و از نظر حفاظتی دارای ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی است.

توسعه گیاهان دارویی در خوزستان 

او با بیان اینکه در بحث مرتع در حال حاضر ۶۵۰ هزار هکتار برنامه ممیزی در حال انجام است، گفت: همزمان بحث تهیه طرح مرتع داری و احاله مدیریت آن در سطح یک میلیون هکتار در حال اجرا است همچنین طرح توسعه گیاهان دارویی در ۶۰۰ هکتار  در حال اجرا است که در قالب طرح‌های مرتع داری صورت می‌پذیرد  که شامل گونه‌های علف گاو زبان،   بابونه و  مرزه خوزستانی، بادام کوهی و سایر گونه‌هایی است  که قابلیت استقرار را  در این عرصه‌ها دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه به  مشارکت مردم  در قالب تشکیل تشکل‌ها و تعاونی‌ها در منابع طبیعی اشاره کرد و افزود:  در یک سال گذشته ۱۹ تشکل و ۱۵ تعاونی تشکیل شد و در این مدت، ۴ میلیارد تومان اعتبار  قرارداد با این تعاونی‌ها بسته شده که کار به خود مردم واگذار شده که کار‌های اجرایی بخش منابع طبیعی بوسیله همین تعاونی‌ها انجام شود.

جلوگیری از زمین خواری با صدور ۷۲۰ هزار هکتار سند 

این مقام مسئول اظهار داشت: کاداستر اراضی به عنوان یک پروژه شاخص در تثبیت مالکیت دولت و رفع مشکلات و موانعی که دراین بخش است کمک بسیار شایانی به جلوگیری از پدیده زمین‌خواری، جنگل خواری و کوه خواری می‌کند و ما می‌توانیم با این برنامه  اراضی را تثبیت کنیم که تا پایان سال ۹۸، ۶۲۸ هزار هکتار کاداستر اراضی انجام شده بود و در سال ۹۹ تاکنون  ۷۲۰ هزار هکتار سند صادر شده که  علاوه بر ۷۲۰ هزار هکتار، این عملیات در سطح  یک و نیم میلیون هکتار  محقق شده است.

کیانی با بیان اینکه کاداستر اراضی  یک و نیم میلیون هکتار از اراضی استان و تثبیت مالکیت آن به اتمام رسیده و در سال ۹۹، ۵.۲ میلیون هکتار  قرارداد با پیمانکاران این بخش منعقد شده که کاداستر اراضی را انجام دهند، تصریح کرد: مشکلی که در این بخش وجود دارد تخصیص ندادن به موقع اعتبارات است که این پروژه ان شاء الله هرچه زودتر به اتمام برسد، چون پروژه شاخصی برای استان  است.

او در خصوص جایگزینی سوخت‌های فسیلی تامین ببان داشت: ۳۳۰ دستگاه  آبگرمکن خورشیدی در اختیار ساکنان حاشیه جنگل قرار داده شده  و همچنین  کپسول گاز  آن‌ها تامین شده که این اقدام بوده از دست اندازی به جنگل‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه گفت: ۶۴ کیلومتر کمربند حفاظتی در این عرصه‌ها احداث شده و  موضوع پیش آگاهی و کنترل آفات و  بیماری‌ها از دیگر موضوعاتی است که در سطح  ۱۵هزار و  ۷۴۱ هکتار از جنگل‌های استان انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه  طرح شاخص بلوک بندی حفاظتی  در سطح ۳ و نیم میلیون هکتار با کمک بسیج سازندگی در سطح استان انجام شد، افزود: در این بخش  در بحث برنامه‌های بیابان و هم در برنامه‌های حفاظت از عرصه‌ها با بسیج سازندگی پروژه‌های بسیار زیادی انجام شده  و خوزستان به عنوان استان  پیشرو با فاصله بسیار زیاد در سطح کشور  در بخش منابع طبیعی است.

کیانی اذعان داشت: در طرح بلوک بندی حفاظتی ۱۱۰ نفر نیروی غرقبان امسال  بکار گیری و بیمه شده اند و حقوق آنان به موقع پرداخت می‌شود  و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته در حوزه حریق و حفاظت از جنگل‌ها

او  با بیان اینکه در حوزه حریق و حفاظت، رویکرد‌ها  را نسبت به گذشته عوض کردیم و رو به استفاده از فناوری‌ها و علم  روز آوردیم، تصریح کرد: پایش عرصه‌ها  را به صورت روزانه رصد می‌کنیم و  با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سیستم‌های GIS و RS این کار را انجام می‌دهیم که  عرصه‌های تحت تصرف  سریع  شناسایی می‌شوند و پرونده به مراجع قضایی داده خواهد شد.

مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه اظهار داشت: همچنین در بحث حریق،   پایش به صورت روزانه انجام می‌گیرد  که اگر جایی آتش سوزی شود،   شناسایی شده  و تیم‌های اطفای حریق  اعزام شوند  که در خوزستان  در تمامی شهرستان‌ها  مناطق بحرانی و نیمه  بحرانی بر اساس آمار ۱۰  ساله شناسایی شده و در تابستان پارسال و در تمامی مناطق غرق بان به کار گرفتیم و  نیرو تیم‌های اطفای حریق  واکنش سریع در واقع در این مناطق  مجهز شدند که در این مناطق حضور پیدا می‌کردند که با این اقدامات توانستیم این موضوع را  به نحو شایسته مدیریت کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد:  با توجه به گرمای شدید و بارندگی‌ها در خوزستان،  پوشش گیاهی بسیار خوبی در استان وجود داشت و که نیرو‌های این سازمان عرصه‌های شاخص آن را کنترل کردند و در  عمده آتش‌سوزی‌هایی که در استان  اتفاق افتاد نیرو‌های این سازمان هم به عنوان پشتیبان حضور پیدا کردند و توانستند با همکاری دوستان بحث کنترل را انجام دهند.

کیانی گفت:  آتش سوزی‌هایی  مانند کوه خائیز،  منطقه کرایی و شیمبار که بیش از ۲۴ ساعت طول کشیدند، در تقسیم‌بندی مدیریت،   سازمان حفاظت محیط زیست متولی نگهداری و مدیریت و کنترل آن‌ها بود،   ولی با توجه به اهمیت و جایگاه حفظ پوشش گیاهی ما نیز به آن‌ها در این امر کمک کردیم.

او افزود: درحوزه‌های تحت کنترل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، آتش سوزی بیش از ۲۴ ساعت رخ نداد  که  این امر با توجه به  تمهیدات اندیشیده شده  و بکارگیری غرقبان‌ها واحداث  سازه‌ها میسر شد، چون سازمان در این زمینه برنامه‌های مدیریتی و اجرایی تلفیقی اجرا کرد.

مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان  در ادامه مجوز چرای سبک،  احداث  آتش بر‌هاو  آمادگی نیرو‌های اطفای حریق  را از عوامل موثر در این زمینه دانست و بیان داشت: در  سال جدید از مسئولان استانی و ملی انتظار داریم که اعتبارات  مناسب برای این بخش در اختیارمان قرار دهند و پارسال توانستیم  اعتبارات را  از محل اعتبارات مازاد تامین کنیم و تجهیزات و امکانات مورد نیاز را برای این تیم‌ها آماده کنیم که  بتوانند این کار را به نحو شایسته انجام دهند.

مشکلات سازمان منابع طبیعی 

این مقام مسئول در خصوص مسائل  و مشکلات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری  تصریح کرد: سازه‌های بسیار زیادی طی  سنوات گذشته در حوزه آبخیزداری  با هدف کنترل سیلاب و روان آب  و همچنین فرسایش خاک ایجاد شده که هر ساله بر اثر بارندگی‌های که اتفاق می‌افتد دچار آسیب می‌شوند که تین سازه‌ها  باید  تعمیر و بازسازی شوند، چون سرمایه‌های استان هستند و و اگر با هزینه‌های جزئی که نیاز دارند تعمیر نشوند، آن‌ها را از دست خواهیم دهد و دیگر کارایی  لازم را ندارند.

کیانی با بیان اینکه موضوع دیگر ضرورت تکمیل برنامه‌های اجرایی عملیات کنترل گرد و غبار است، اظهار داشت: بر اساس   برآورد‌های انجام شده برای تکمیل برنامه‌های طرح مطالعاتی جامع کنترل گرد و غبار استان،   یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که تخصیص‌ها به خصوص در سال ۹۹ به شدت کاهش پیدا کرده که باید این اعتبارات در اختیار قرار بگیرد که ما بتوانیم این برنامه‌ها را به سرانجام برسانیم.

او در پایان با اشاره به ضرورت احداث پایگاه‌های اطفای حریق  و تعمیر و تجهیز نیروی انسانی کارآزموده  گفت: در این زمینه باید مدیریت بحران ورود کند و احداث پایگاه‌های اطفای حریق در سطح استان افزایش یابد و موضوع دیگر لزوم تجهیز و راه اندازی تولید بذر و نهال در استان است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم که بتوانیم نهال مورد نیاز استان را تامین کنیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.