مشکلات ۲۶ ساله شهرک پارسیان تا کی ادامه خواهد داشت؟

پرداخت وام کم بهره در سال آینده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مشکل شهرک صنعتی پارسیان را مرتفع خواهد کرد.




به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در بحث سرمایه‌گذاری، هدایت‌گری سرمایه‌ها و نیز اشتغال و بهبود سرانه‌های درآمدی مردم دارد و توقع از دستگاه‌های اجرایی، تسهیل فرآیند‌ها و برطرف کردن موانع برای فعالیت این شهرک‌ها در چهارچوب تعامل با بخش خصوصی است تا به واسطه آن، تسهیل سازی برای سرمایه گذاری جدید نیز انجام گیرد.

او افزود: در موضوع واگذاری شهرک پارسیان از سوی جهاد کشاورزی لازم است تعیین تکلیف شود و جهاد باید ظرف مدت دو هفته از اسناد و مدارک و مکاتباتی که موضوع را به شرکت شهرک‌ها منعکس کرده، نسخه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا این بخش پیگیر موضوع خود باشد.
 
رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان خراسان رضوی ادامه داد: شهرک صنعتی امان آباد از ۲۶ سال پیش مجوز گرفته است، اما موانعی در فعالیت مطلوب این شهرک وجود دارد که با توجه به نگاه مثبت بخش دولتی و خصوصی، به نظر می‌رسد مشکلات را بتوان در چهارچوب همکاری و تعامل دستگاه‌های استانی حل و فصل کرد.

لبافی بیان کرد: در حوزه محیط زیست  درخواست برای دریافت تسهیلات پیگیری شده و شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز قرار است تا بررسی‌های لازم را انجام دهد و امکان استقرار باجه یا شعبه در آن شهرک را مورد بررسی قرار دهد. در حوزه راه هم تصمیم بر آن شد تا اداره کل راهداری استان با نگاهی مثبت موضوع را طی یک هفته بررسی و پیگیری کند تا مشکل تردد کامیون‌ها در فاصله بین ملک آباد و شهرک صنعتی برطرف کرده و مسیری راحت‌تر برای این امر تعریف کند.
 

از پارسیان حمایت نمی شود

 
علی بختیاری، مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان نیز با تشریح مشکلات موجود در این شهرک گفت: این شهرک صنعتی قدمتی ۲۶ ساله دارد و با وجود اینکه خصوصی است، اما واگذاری‌های آن از سوی جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید


او با اشاره به نبود تصفیه‌خانه و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن در شهرک پارسیان افزود: در مهلت ۹ ماهه‌ای که به واحد‌های صنعتی داده شده و همچنین ارائه پیشنهاد پرداخت وام کم بهره در سال آینده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست، مشکل ما در این خصوص مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که امروز شرکت‌ شهرک‌های صنعتی به این بهانه که زمین‌های شهرک ما صنعتی نیست، مسئولیتی برای حل چالش‌های پیش روی این شهرک برعهده نمی‌گیرد و جهاد کشاورزی هم مدعی است که زمین‌ها را واگذار کرده و دیگر اختیاری در این خصوص ندارد.
 
بختیاری بیان کرد: بعد از رفع مشکل اوقافی شهرک، مصوب شد تا بلافاصله پروانه بهره برداری برای واحد‌های این شهرک صادر شود. به همین منظور واحد‌های ما ۴ میلیارد تومان هزینه کردند و رضایت اوقاف را اخذ کردیم اما هم اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی اصرار دارد که سند ششدانگ را ارائه دهیم.

او خواستار ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی برای حل مشکلات این مجموعه شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه برچسب خصوصی به شهرک ما خورده، استنباط واحد‌های ما این است که حمایتی از این شهرک انجام نمی‌گیرد.
 
ایجاد ۶۰۰ اشتغال مستقیم در شهرک پارسیان
 
مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان تاکید کرد: در حال حاضر ما حدود ۶۰۰ اشتغال مستقیم در شهرک پارسیان داریم و ۸۵ واحد آماده کارند که می‌توانند تعداد اشتغال را به ۳ هزار نفر برسانند ضمن اینکه تمام زیرساخت‌های این شهرک با هزینه شخصی ایجاد شده و یک ریال هم کمک دولتی نگرفته ایم.

بختیاری با اشاره به مشکلات و چالش‌های شهرک صنعتی پارسیان در حوزه راه اظهار کرد: راه جاده قدیم نیشابور به مشهد، به واسطه مخاطراتی که وجود دارد، دارای سرعت گیر‌های بسیاری است که همین سرعتگیر‌ها برای واحد لبنی ما مشکل‌زاست و حمل محصولات آن‌ها را دچار مشکل می‎کند.

او افزود: مشکلات اصلی شهرک پارسیان، راه و هویت این شهرک است؛ سرمایه‌گذاری هنگفتی در حوزه راه انجام گرفته و چند سال پیش پل غیرهمسطحی در این مسیر ساخته شده است؛ اما پس از چند سال با سرعت‌گیر‌هایی که ایجاد شد و با ممانعت از عبور کامیون در آن مسیر، مشکلات ما در این زمینه افزایش یافت این درحالی است که با یک مصوبه ستاد تسهیل می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

محمودزاده، نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: تمامی نواحی صنعتی به استثنای امان آباد از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تحویل گرفته شده اند؛ اما شهرک پارسیان در گذشته دارای زمین اوقافی بود و به دلیل مشکلات صنعتی که با جهاد کشاورزی داشت، تحویل شرکت شهرک‌ها نشد. با این حال، با پیگیری شرکت شهرک‎‌ها، در سال ۹۴، مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای حل مشکل هویتی و صدور پروانه بهره برداری این ناحیه صنعتی صادر شد.

او افزود: دو سال و نیم است که با شهرک پارسیان مکاتبه می‌کنیم تا سند ملکی را به ما ارائه دهند؛ اما اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و طبق مصوبه ستاد تسهیل سال ۹۸، موقوفات حاج محمدرضا معتمدالسلطنه برای هر مترمربع باید رقمی بپردازد تا موافقت ملکی اخذ شود.

نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: تمامی نواحی صنعتی به استثنای امان آباد از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تحویل گرفته شده اند؛ اما شهرک پارسیان در گذشته دارای زمین اوقافی بود و به دلیل مشکلات صنعتی که با جهاد کشاورزی داشت، تحویل شرکت شهرک‌ها نشد.
 
محمودزاده بیان کرد: با این حال، با پیگیری شرکت شهرک‌ها، در سال ۹۴، مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای حل مشکل هویتی و صدور پروانه بهره برداری این ناحیه صنعتی صادر شد. البته صدور پروانه بهره برداری برای واحد‌های شهرک پارسیان منوط به ارائه سند ملکی از سوی این واحد‌ها بود.

محمدرضا شکیبا، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با اشاره به مسئله راه این شهرک گفت: اداره کل راه و شهرسازی، بعد از انتفاع از راهداری، احداث راه اصلی و بزرگراه‌ها را انجام می‌دهد و غیر از این وظیفه‌ای در حوزه راه ندارد. اگر واحد‌های شهرک پارسیان مجوزی برای تردد می‌خواهند، باید از مسیر شورای همتا موضوع را پیگیری کنند و اگر بحث احداث مسیر اصلی بین دو شهر باشد، ما می‌توانیم در این حوزه تصمیم‌گیری کنیم.

او افزود: از سال گذشته بحث راه‌های فرعی و روستایی به اداره کل راهداری تفویض شده و ادارات کل راه و شهرسازی در این زمینه مسئولیتی ندارند.

لغو ممنوعیت عبور کامیون‌ها می‌تواند راهگشا باشد

حسین خانی‌زاده، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: جاده این شهرک صنعتی از هر دو طرف برای کامیون‌ها ممنوع الورود است و این موردی عجیب است. ظاهرا اراده‌ای برای رفع این مشکل نیست. کارخانه‌ها با این وضعیت نمی‌توانند محصول خود را به مشهد برسانند. سرعت گیر‌ها هم برای حمل کالای برخی واحد‌ها مثل لبنیات مشکل ایجاد می‌کند. این مسائل باید در قالب گفتگو و بدون فرو افتادن در رویه‌های پیچیده و بروکراسی اداری، حل و فصل شود.

محمدعلی خانی، رییس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در خصوص مشکل دسترسی شهرک پارسیان به جاده و ممنوعیت ورود کامیون‌ها به جاده اصلی گفت: در خصوص ممنوع الورود بودن کامیون ها، شورای همتا تصمیم گرفته است و نظر این شورا در این باره مهم است، اینکه ممنوعیت ورود کامیون‌ها از کل محور برداشته شود، احتمالا مورد موافقت قرار نگیرد؛ اما اگر ممنوعیت مذکور از ملک آباد تا شهرک صنعتی حذف شود، امکان استفاده از آزادراه وجود خواهد داشت که البته این امر نیازمند تمهیداتی در حوزه راهسازی است.

او افزود: اقداماتی هم باید از سوی شهرک صنعتی امان آباد صورت بگیرد و ورود و خروج این شهرک به جاده باید استاندارد شود.

انتهای پیام// ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.