رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

واکسن‌های کرونا همچنان همه جهش‌ها را خنثی می‌کنند

قانعی گفت: واکسن‌های کنونی کرونا همچنان همه انواع جهش‌یافته این ویروس را خنثی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انجام سفرهای نوروزی تا احتمال پیک چهارم امشب ۹ اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هنوز جهش مهمی در ویروس کرونا در ایران گزارش نشده است اظهار کرد: واکسن های کنونی همچنان همه انواع جهش یافته ویروس کرونا را خنثی می کنند.

او با اشاره به محل اتصال ویروس به سلول انسان افزود: اگر محل اتصال باعث تشدید بیماری شد باید گفت که این جهش بر علیه ماست ،ویروس انگلیسی خیلی شهرت پیدا کرده است لذا این ویروس مشکلاتش بیشتر است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه علت اصلی ثابت ماندن میزان مرگ و میر کرونا افزایش شمار آزمایش های تشخیصی بوده است ادامه داد: با رعایت موارد بهداشتی هر ویروسی که باشد را می توانیم خنثی و مقابله کنیم، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی دست در مقابله با ویروس کارساز خواهد بود.

شرط مصون ماندن در برابر جهش ویروس‌ها

قانعی با اشاره به ویروس شناخته شده جدید در کشور افزود: بیماری کووید ۱۹ هر قدر طول بکشد و هر قدر داروی ضد ویروس بیشتر استفاده شود شانس جهش هم بیشتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه اگر جهش ویروس موجب ضعیف شدن اتصال شود به نفع ماست، عنوان کرد: همیشه جهش‌هایی رخ می‌دهد و لذا در ایران هم این جهش‌ها گزارش شده است، ولی زمانی جهش را اعلام جهانی می‌کنند که ویروس یا شدت اتصالش بیشتر شده باشد یا قدرت انتشار آن افزایش پیدا کرده باشد که این مورد هنوز در ایران اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه خطری که برای جهش با آن مواجه هستیم موضوع واکسن هاست، گفت: برای مصون ماندن در برابر هر ویروسی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

رابطه میان انجام تست تشخیصی و کاهش مرگ و میر 

او با اشاره به وضعیت شیوع کرونای انگلیسی ادامه داد: دوران ابتدایی ویروس بین ۵ تا ۷ روز است و بعد از آشکار شدن علائم مسیر بیماری تا ۱۴ روز بعد طول می‌کشد.

قانعی با اشاره به اینکه خود ویروس موجب مرگ نمی‌شود بلکه پاسخ سیستم ایمنی ما به ویروس کرونا کشنده است، بیان کرد: به همین دلیل داروی کورتیکو استروئید را تجویز می‌کنیم، چون پاسخ ایمنی را مهار کند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هر قدر تعداد تشخیص و تست را بالا ببریم میزان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه بر اساس تست‌هایی که به سرعت انجام می‌شود واکسن‌ها مؤثر واقع می‌شود عنوان کرد: هر قدر تعداد تشخیص و تست را بالا ببریم میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند و لذا این مسئله یکی از دلائل اصلی کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کروناست، ولی میزان شناسایی بالا می‌رود.

قانعی با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان برکت اولین کیت تشخیص سریع را به بازار عرضه کرد افزود: در حال حاضر ۳ شرکت دیگر کیت‌های تشخیص سریع را وارد بازار خواهند کرد، ما دیگر واردات کیت نداریم و به هر حجمی که کشور نیاز دارد امکان تولید وجود دارد.

 می‌توانیم فاز دو و سه را در واکسن برکت ادغام کنیم

قانعی با اشاره به اینکه در سناریو‌ها و برنامه‌ریزی‌های تزریق واکسن ادغام فاز ۲ و ۳ آمده بود گفت: نتایج فاز یک تعیین کننده است که آیا جرات می‌کنیم که فاز دو و سه را ادغام کنیم یا نه، خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که فراهم شده، شواهد امر نشان داد که می‌توانیم فاز دو و سه را در واکسن برکت ادغام کنیم، نتایج کشور‌های دیگر که روی واکسن‌های غیرفعال آمده است لذا نتایج نشان داد که در حجم وسیع مشکل جدی وجود ندارد، به طوری که نتایج بسیار کمک کننده بود.

او اظهار کرد: کشور‌های اطراف ما قبول کردند که واکسن کشور‌های دیگر را بزنند تا ایمن شوند، ولی ما قبول نکردیم، ما خودمان می‌دانیم که مراحل تولید واکسن به چه صورت است لذا واکسن‌هایی که غیر فعال هستند، احتمال اینکه اثربخشیشان بیشتر باشد وجود دارد.

قانعی افزود: اسپوتنیک ویروسی است که حامل آن ویروس دیگری است، واکسن هندی هم غیرفعال است، نکته‌ای که وجود دارد این است که چین به دلیل سارس بلد بود که چه کاری کند، در چین زیرساخت‌ها برای تولید واکسن آماده بود، اما ما با تاخیر کار را شروع کردیم، اما با آنچه که الان شروع شده کاملاً آشنا هستیم و تا خرداد ماه باید با واکسن‌های وارداتی جمعیت در معرض خطر را پوشش دهیم و در انتهای خردادماه واکسن‌های داخلی با انواع مختلف به میدان می‌آیند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: کشور‌های دیگر در فاز ۳ به تولید کنندگان کمک کردند و تولیدکنندگان قول دادند که اولین محموله را به آن‌ها بدهند کشور ما وارد تحقیقات فاز یک و دو کشور‌های دیگر نشده و لذا به ما واکسن ندادند، اما همسایگان ما حاضر به انجام دادن تست شدند، سهمیه‌ای که ما از کواکس داشتیم در حال وارد شدن است، لذا این میزانی که در حال خرید هستیم، به صلاح است که اول بر روی جمعیت کم ایرانی تست شود، زیرا هنوز نمی‌دانیم که یک واکسن وقتی در یک نژاد اثرگذار بود، در نژاد دیگر هم به همان شکل اثرگذار است یا نه.

او ادامه داد: زمانی می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم که تولیدکنندگان داخلی ذخایر شان لحاظ شده باشد، ما نمی‌توانیم عقب بمانیم حتماً باید در انبار ذخیره وجود داشته باشد، تا شهریور ماه فقط گروه‌های پرخطر را می‌توانیم واکسن بزنیم لذا این موضوع باعث می‌شود که بستری و مرگ و میر نداشته باشیم.

ویروس‌های جهش یافته می‌توانند خطرآفرین باشند

 در ادامه خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی  با اشاره به میزان مراجعه کنندگان کرونایی گفت: در بیمارستان امام خمینی از حدود سه ماه گذشته روند کاهشی جدی را داشتیم و این روند تقریباً از دو ماه گذشته ثابت مانده است، ولی از حدود سه هفته گذشته با افزایش مختصر رو به رو شدیم.

او با اشاره به اینکه میزان مراجعه کنندگان ما از حدود ۸۰۰ نفر به حدود ۳۰ نفر رسیده بود افزود: اما در سه هفته گذشته در حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر ثابت مانده است و در دو روز گذشته مورد فوتی نداشتیم.

صادق نیت با تاکید بر اینکه این شرایط می‌تواند آرامش قبل از طوفان باشد، اضافه کرد: باید مراقب باشیم و این شرایط نشان دهنده این است که مردم تهران شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رئیس بیمارستان امام خمینی بیان کرد: به رغم اینکه بیمارستان امام خمینی به ۶۰ هزار بیمار کرونایی خدمت کرده است، اما تاکنون هیچ‌یک از پرسنل این بیمارستان جان خود را از دست نداده است.

صادق نیت با اشاره به تغییر علائم بیماری کرونا اظهار کرد: تاکنون علائم، تفاوت جدی نداشته است، ولی شدت انتقال ویروس کرونای انگلیسی مشکل اصلی است که امکان دارد موج چهارم را با قدرت بیشتری ایجاد کند.

رئیس بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه هر زمانی که مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند اثر آن را شاهد بودیم و هر زمان که توجه مردم نسبت به شیوه نامه‌ها کمتر شد شاهد موج بعدی بودیم اظهار داشت: تاکنون سه موج کرونا را تجربه کردیم، ولی در حال حاضر خیلی از راهکار‌های مؤثر برای درمان بیماری کرونا شناسایی شده است.

او گفت: اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند از این شرایط عبور خواهیم کرد، ولی اگر مثل اردیبهشت و خرداد امسال بیماری را ساده انگاری کنیم خطر به شکل جدی‌تر بازمی گردد لذا ویروس‌های جهش یافته می‌توانند خطرآفرین باشند.

امکان ادغام فاز دو و سه کارآزمایی بالینی واکسن وجود دارد

قانعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سناریوها و برنامه‌ریزی‌های تزریق واکسن ادغام فاز ۲ و ۳ آمده بود، گفت: نتایج فاز یک تعیین کننده است که آیا جرات می‌کنیم فاز دو و سه را ادغام کنیم یا نه. خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که فراهم شده است، شواهد امر نشان داد که می‌توانیم فاز دو و سه را در واکسن برکت ادغام کنیم، نتایج کشورهای دیگر که روی واکسن های غیرفعال آمده است نیز نشان داد که در حجم وسیع مشکل جدی وجود ندارد، به طوری که نتایج بسیار کمک کننده بود.

او اظهار کرد: کشورهای اطراف ما قبول کردند که واکسن کشورهای دیگر را بزنند تا ایمن شوند ولی ما قبول نکردیم، ما خودمان می‌دانیم که مراحل تولید واکسن به چه صورت است لذا واکسن هایی که غیر فعال هستند، احتمال اینکه اثربخشی‌شان بیشتر باشد وجود دارد.

جمعیت در معرض خطر را باید تا خرداد با واکسن‌های وارداتی پوشش دهیم

قانعی افزود: اسپوتنیک واکسنی است که حامل آن ویروس دیگری است؛ واکسن هندی هم غیرفعال است، نکته‌ای که وجود دارد این است که چین به دلیل سارس بلد بود که چه کاری کند، در چین زیرساخت‌ها برای تولید واکسن آماده بود، اما ما با تاخیر کار را شروع کردیم. ولی با آنچه که الان شروع شده است کاملاً آشنا هستیم و تا خرداد ماه باید با واکسن های وارداتی جمعیت در معرض خطر را پوشش دهیم و در انتهای خردادماه واکسن‌های داخلی با انواع مختلف به میدان می‌آیند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: کشورهای دیگر در فاز ۳ به تولید کنندگان کمک کردند و تولیدکنندگان قول دادند که اولین محموله را به آنها بدهند. کشور ما وارد تحقیقات فاز یک و دو کشورهای دیگر نشد و لذا به ما واکسن ندادند، اما همسایگان ما حاضر به انجام دادن تست شدند. سهمیه‌ای که ما از کواکس داشتیم در حال وارد شدن است، لذا این میزانی که در حال خرید هستیم، به صلاح است که اول بر روی جمعیت کم ایرانی تست شود زیرا هنوز نمی‌دانیم که یک واکسن وقتی در یک نژاد اثرگذار بود، در نژاد دیگر هم به همان شکل اثرگذار است یا نه.

تا شهریور فقط گروه‌های پرخطر را می‌توانیم واکسن بزنیم

او ادامه داد: زمانی می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم که تولیدکنندگان داخلی ذخایرشان لحاظ شده باشد، ما نمی‌توانیم عقب بمانیم حتماً باید در انبار ذخیره وجود داشته باشد. تا شهریور ماه فقط گروه‌های پرخطر را می‌توانیم واکسن بزنیم لذا این موضوع باعث می‌شود که بستری و مرگ و میر نداشته باشیم.

دو سناریو برای نوروز وجود دارد

قاسمی دبیر کمیته امنیتی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مرزهای مشترک با عراق در حال حاضر کاملا بسته است، گفت: در جلسه ۵۵ ستاد ملی یک سری مصوبات در خصوص نحوه سفر مسئولانه و مدیریت شده در ایام نوروز پیش‌بینی شده است، ما با دو سناریو فرآیند را ادامه می دهیم، سناریوی اول این است که خوشبختانه با تلاش همه ارکان نظام روند نزولی و ثابت حاصل شده است.

او با اشاره به سناریوی دوم افزود: اگر با پیک چهارم مواجه شویم در این صورت عملاً همانطور که رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی اشاره فرمودند به احتمال زیاد ایام نوروز با نوروز سال گذشته مشابه خواهد بود و قطعاً با توجه به روند بیماری یک سری محدودیت‌ها اعمال خواهد شد اما هنوز نهایی نشده است. ما دستورالعمل هماهنگی و اجرایی را آماده کرده‌ایم؛ لذا با اجماع نظر همه دستگاه‌ها انشاءاللّه تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

قاسمی اظهار کرد: سه گروه و جامعه هدف برای سفرهای نوروزی داریم؛ گروه اول آنهایی هستند که با تور سفر می‌کنند، گروه دوم آنهایی هستند که با خودروهای شخصی یا وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند و گروه سوم آنهایی هستند که در قالب دو گروه قبلی قرار نمی‌گیرند. هر کدام از این گروه‌ها اگر بخواهند به سفر بروند باید به شیوه نامه های موجود توجه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار