سخن روز؛

بهره گیری از نهال‌های اصلاح نژاد تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی

کشاورزان و باغداران استان چهارمحال و بختیاری از اسفندماه، ساعات و روز‌هایی پر اضطرابی را سپری می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کاهش بارندگی و گرم شدن هوا باعث می‌شود که درختان زود هنگام از خواب زمستانی بیدار شوند و شکوفه بدهند.این در حالی است که هنوز زمستان تمام نشده است و در هر لحظه امکان سرد شدن هوا و سرمازدگی (یخ زدگی) شکوفه‌ها وجود دارد. با این حال دیدن شکوفه‌های زیبای بهاری در هر فصلی تماشایی است.

رویش دوباره شکوفه‌ها، نوید خودنمایی بهار را در طبیعت می‌دهد؛ شکوفه‌های سرخ و سفید و صورتی، پیام زندگی می‌دهد؛ درخت‌هایی که در دومین سالگرد کرونا، شکوفه داده و روز نو آغاز کرده‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری در منطقه سردسیر و کوهستانی واقع شده است و دیرتر از اکثر نقاط کشور رسیدن بهار را حس می‌کند. درختان بادام جز اولین درختانی هستند که از بهار میزبانی می‌کنند.


بیشتر بخوانید


در حالی که هنوز بیش از یکماه از فصل زمستان باقی مانده، به دلیل گرم شدن هوا، درختان بادام و هلو در باغات شهر سامان که در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد شکوفه کردند.

اما باز شدن زود هنگام شکوفه‌های درختان در زمستان یکی از نشانه‌های بر هم خوردن چرخه‌های طبیعی در زمین است. در استان چهارمحال و بختیاری از اسفندماه، همیشه کشاورزان و باغداران ساعات و روز‌های پر اضطرابی را سپری می‌کنند. برف، سرما و تگرگ میهمان ناخوانده‌ای هستند که هر سال اندوخته آنان را مورد هجوم قرار می‌دهند.

در یک دهه گذشته تقریبا سالی نبوده که شکوفایی زودرس و سرمای پس از آن که عمدتا با بارش برف و یخبندان همراه بوده سرمایه باغداران و کشاورزان را به یغما نبرد، از سرما که می‌گذریم در اواسط اردیبهشت و خرداد تگرگ کار خود را شروع کرده و اندک شکوفه و غنچه‌های درختان میوه رهیده از سرما را در تیررس هجوم خود قرار می‌دهد.

این قصه خسارت سرما، سیلاب و تگرگ به کشاورزان هر سال در استان چهارمحال و بختیاری تکرار می‌شود و جالب اینکه با علم به این وضعیت هنوز باغداران آنگونه که می‌بایست اقدام اساسی برای چاره اندیشی این مشکل و پیشگیری از آن انجام نداده اند.

پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب پذیر و استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ و سرما در باغ‌ها از جمله اقداماتی است که می‌بایست برای مقابله با مشکل بکار گرفته شود، اما با وجود برخی اقدام ها، هر سال غصه این قصه ادامه دار تکرار می‌شود.

هفته پربارشی برای چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود

مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با ورود چند سامانه بارشی به استان در هفته جاری، پیش‌بینی می‌شود بارش برف و باران بسیاری از مناطق استان را فرا گیرد.

او افزود: روز دوشنبه برای برخی ساعات بارش ملایم برف و باران را برای بسیاری از مناطق استان خواهیم داشت که اگرچه از شدت بالایی برخوردار نیست، اما شرایط جوی استان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

چراغپور همچنین از ورود یک سامانه بارشی به استان در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: این سامانه نیز با خود برف و باران به همراه خواهد داشت و بارندگی‌های حاصل از آن تا حدی کسری بارش‌های استان را جبران می‌کند.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه میانگین بارش‌های سال آبی جاری را ۲۹۱ میلیمتر اعلام کرد و افزود: این بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۲۴ درصد کاهش دارد.

چراغپور همچنین ارتفاع فعلی برف در ایستگاه کوهرنگ را ۲۴ سانتی‌متر اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که ارتفاع برف در ایستگاه کوهرنگ پارسال در همین زمان یک متر بوده است.

بنا بر اعلام اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، احتمال سرمازدگی بخشی از باغات استان طی روز‌های اخیر وجود دارد، اما هنوز آمار مشخصی در این خصوص ارائه نشده است.

سرمازدگی باغات چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست

ابراهیم شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به‌علت نوسات دمایی سرما زدگی باغات دور از انتظار نیست، گفت: در سال زراعی ۱۳۹۷ - ۱۳۹۸ سرمازدگی در برخی نقاط استان منجربه کاهش ۵۰ درصدی تولید محصول شد.

او با اشاره به گل‌دهی زودهنگام درختان بادام در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: باتوجه به افزایش دما در حاشیه رودخانه زاینده‌رود برخی از ارقام زودگل‌ده بادام مانند ارقام محلی، تلخه و سنگی شروع به گلدهی کردند، اما باتوجه به کاهش دما در چند روز اخیر پیش‌بینی می‌شود گلدهی درختان به تعویق بیوفتد.

شیرانی با تاکید براینکه حدود یک‌ماه از فصل زمستان باقی مانده است و نوسانات دمایی تا یک‌ماه پس از آغاز سال جدید در استان وجود دارد گفت: بنابراین گرم شدن مجدد دما در هفته‌های آینده موجب گل‌دهی درختان می‌شود، همچنین در فروردین ماه با پدیده سرمای زودرس بهاره مواجه هستیم.

او گفت: در مناطق سردسیر چهارمحال و بختیاری نوسان دمایی کمتر است و درختان تحرکی برای شکوفه دادن نداشته‌اند، همچنین ارقام دیر گل‌ده مانند بادام شاهرودی دیرتر از سایر ارقام به گل‌دهی می‌رسد.

شیرانی با تاکید بر اینکه در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ سرمازدگی خسارت چندانی را به باغات چهارمحال و بختیاری وارد نکرد، یادآور شد:، اما در سال زراعی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ سرمازدگی در برخی نقاط استان منجربه کاهش ۵۰ درصدی تولید محصول شد، علت این خسارت، سرمازدگی زودرس بهاره بود.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: درختان برای گل‌دهی به موقع، نیاز سرمایی دارند، اگر این نیاز سرمایی برطرف شود، به نوعی نیاز فیزیولوژی درختان برطرف شده است و درخت به گل‌دهی می‌رسد.

او با اشاره به اینکه ارقام شاهرودی در درختان بادام نسبت به ارقام محلی ۲۰ روز دیرتر به گل‌دهی می‌رسد، توضیح داد: این ارقام برای جلوگیری از سرمازدگی به کشاورزان توصیه می‌شود، اما معمولا به‌علت اینکه ارقام مامایی در بازار تقاضای بیش‌تری دارند و عمدتا قیمت این نوع محصول بالاتر است، کشاورزان رغبت چندانی به کشت ارقامی مانند شاهرودی ندارند.

شیرانی گفت: در نهالستان‌های چهارمحال و بختیاری ارقام دیر گل‌ده به‌همراه سایر ارقام تولید و کشت این ارقام به کشاورزان توصیه می‌شود.

باغداران چهارمحالی دچار خسارت سرما زدگی شدند

افت دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرمازدگی باغات این استان شد و باغداران این استان دچار خسارت شدند.

بهره گیری از نهال‌های اصلاح نژاد تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی
دمای هوا در چهارمحال و بختیاری طی روز‌های اخیر در پی بارش برف در ارتفاعات این استان کاهش قابل توجهی داشت. افت دمای هوا در بیشتر نقاط چهارمحال و بختیاری رخ داد و دمای هوا در بسیاری از نقاط کاهش هفت الی هشت درجه‌ای داشت.

دمای هوا در نقاط مرتفع استان از جمله شهرکرد به منفی هفت درجه سانتی گراد رسید. افت دمای هوا موجب سرمازدگی شکوفه‌های باز شده درختان در شهرستان‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری شد و بار دیگر باغداران را در ابتدای فصل کار دچار خسارت اقتصادی کرد.

تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی بهره گیری از نهال‌های اصلاح نژاد شده است

رشید شاهرخ کارشناس ارشد بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هر ساله سرما در ابتدای فصل بهار مهمترین تهدید برای باغات استان به شمار می‌رود، بیان کرد: سرما موجب از بین رفتن شکوفه‌های بازشده درختان بادام و سرشاخه‌های درختان گردو می‌شود که این امر نقش مهمی در کاهش تولید محصولات باغی این منطقه دارد.

رشید شاهرخ افزود: تنها راهکار مفید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در استان چهارمحال و بختیاری بهره گیری از نهال‌های اصلاح نژاد شده دیر گل ده است.

او گفت: کاشت درختانی که با شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری متناسب است و دیر گلده هستند تنها راه کاهش خسارت‌های سرمازدگی در این استان به شمار می‌رود.

در راستای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سال‌های آینده باید در مسیر تولید نهال‌های اصلاح نژاد شده با ویژگی دیگر گلده حرکت کند تا زمینه برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سطح استان فراهم شود.

حرکت در مسیر تولید نهال‌های اصلاح نژاد شده دیر گل‌ده و جایگزینی آن‌ها با درختان قدیمی و کم بارده زمینه‌ساز مقابله با سرمازدگی در این استان است و درآمد باغداران نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.