عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان مطرح کرد؛

انتقال ژن انسان به موش برای بررسی واکسن‌های کرونا

بصیری گفت: موش تراریخت کوویا از انتقال ژن انسانی به ژنوم موش به دست آمده است که برای مطالعه واکسن‌ها و داروهای کووید۱۹ مناسب است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن بصیری عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، استادیار و متخصص ژنتیک در نشست رونمایی از موش تراریخت hACE۲ برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹، اظهار کرد: بسیاری از دارو‌ها و واکسن‌ها پیش از آزمایش روی انسان، بر روی موش‌های آزمایشگاهی تست می‌شوند، اما آزمایش واکسن‌ها و دارو‌های کووید۱۹ بر روی موش‌ها امکان پذیر نیست، زیرا سلول‌های بدن موش‌ها گیرنده لازم برای وارد شدن ویروس را ندارد و همین موضوع آن‌ها را به این ویروس مقاوم می‌کند.

او افزود: این گیرنده که در انسان وجود دارد پروتئینی به نام ACE۲ است. موش تراریخت کوویا از انتقال ژن انسانی به ژنوم موش به دست آمده است. این موش تراریخت مدل حیوانی مناسبی برای مطالعه عفونت‌های کروناویروسی به حساب می‌آید.

بصیری بیان کرد: ویروس‌های کووید ۱ و ۲ از طریق اتصال به گیرنده پروتئینی ACE۲ وارد سلول انسانی می‌شوند. انتقال ژن ACE۲ انسانی به موش آزمایشگاهی این جانور را نسبت به عفونت‌های ویروسی کووید ۱ و ۲ (ویروس جهش یافته) مستعد می‌سازد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: به طور کلی می‌توان شرایط حاد بیماری کووید ۱۹ را در این مدل حیوانی شبیه سازی کرد. از موش تراریخت کوویا می‌توان برای بررسی پیش بالینی واکسن ها، دارو‌های بالقوه برای موارد حاد کووید۱۹ و شناسایی ساز و کار‌های بیماری زایی کرونا ویروس استفاده کرد.

بصیری بیان کرد: موش تراریخت در واقع برای مطالعات پیش بالینی واکسن‌های کووید۱۹ و‌ دیگر عفونت‌های کرونا ویروسی وابسته به گیرنده ACE۲ که ممکن است در آینده ظاهر شوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تلاش محققان پژوهشگاه رویان برای کشف درمان کرونا

عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان در ادامه این مراسم اظهار کرد: پژوهشگاه رویان در سال ۹۹ توانست ۵۷ پروژه را به سرانجام برساند که از این میان ۲۴ پروژه با همکاری مراکز علمی خارج از کشور بوده است.

او افزود: ۲۸۹ مقاله ملی و بین المللی و ۸ کتاب در سال ۹۹ توسط پژوهشگاه رویان نوشته شد که از این میان نگارش۱۲۰ مقاله و ۳ کتاب با همکاری مراکز علمی خارج از کشور صورت گرفت. همچنین ۵۴ درصد مقالات در مجلات کیو وان نیز ثبت شده که در راستای اهداف مجموعه بوده است.

رییس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در دوران کرونا سعی بر این بوده که دست از آموزش برنداریم، ادامه داد: در این دوران به منظور تداوم آموزش‌ها، بیش از ۲۴ وبینار برگزار شده است.

شاهوردی بیان کرد: همکاران ما در دوران شیوع ویروس کرونا تلاش‌های بسیاری در زمینه کشف درمان‌های علمی کرونا داشتند.

او در پایان گفت: یکی از اقدامات پژوهشگاه رویان در دوران کرونا رونمایی از موش تراریخت کوویا به منظور ارزیابی پیش بالینی واکسن‌های کووید ۱۹ و دیگر عفونت‌های کرونا ویروس است که احتمال دارد در آینده ظاهر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار