آغاز سفر پرندگان به سیبری+ فیلم

پیش بینی می شود تلفات پرندگان در میانکاله با آغاز سفر پرندگان به سیبری روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران به روزهای آخر رسید.

بوتولیسم جان بیش از ۱۸ هزار پرنده را در میانکاله گرفت و کارشناسان منشأ تولید سم بوتولیسم را لایروبی نکردن رودخانه ها و نبود اکسیژن در تالاب می دانند.

تلفات پرندگان مهاجر وحشی ناشی از آنچه که سازمان دامپزشکی کل کشور بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی اعلام کرد برای دومین سال متوالی نهم بهمن ماه سال جاری نیز شروع شد و در یک ماه اخیر مرگ ۱۸ هزار بال از پرندگان وحشی را رقم زد و این روند همچنان ادامه دارد.

سال ۹۸ نیز این بیماری که دوم بهمن ماه آغاز شد و تا ۲۴ اسفندماه ادامه داشت، باعث تلفات حدود ۵۰ هزار بال از این پرندگان وحشی را در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان در استان های مازندران و گلستان رقم زد.

تالاب بین المللی میانکاله با حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت در شرق استان مازندران واقع و تا اینچه برون در استان گلستان ادامه دارد و همساله این منطقه به دلیل داشتن ذخیرگاه مناسب غذایی یکی از مناطق جمعیت پذیر پرندگان در فصول چهارگانه است به طوری که برآورد می شود به طور میانگین سالانه بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه از پرندگان مهاجر وحشی و بومی با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب تغذیه می کنند.

اگرچه در یک دهه اخیر به دلیل کاهش آب ورودی و خشکسالی حدود ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب بین المللی میانکاله خشک شد، ولی همچنان این ذخیرگاه زیست کره یکی از مناطق مهاجرت پذیر برای پرندگان مهاجر محسوب می شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.