10 فناوری برتر مورد استفاده در شبکه 5G / شبکه 5G اینترنت اشیا را دگرگون خواهد کرد

در این گزارش با ۱۰ فناوری برتر و کاربردی استفاده کننده از شبکه 5G آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری 5G در ارتباطات از راه دور، فناوری نسل پنجمی است که اخیراً راه اندازی شده و آخرین استاندارد برای شبکه‌های تلفن همراه باند پهن است. فناوری 5G  یک نوع جدید از شبکه را ایجاد می‌کند که به طور خاص برای اتصال همه چیز و هر شخص، از جمله ماشین آلات، دستگاه‌ها و حتی اشیا ایجاد شده است.

فناوری بی سیم 5G به طور بالقوه تأخیر بسیار کم، سرعت اوج داده‌های چند گیگابیت بر ثانیه، امنیت بیشتر، ظرفیت شبکه بیشتر، در دسترس بودن بیشتر و تجربه کاربر یکنواخت را به کاربران ارائه می‌دهد. جهان می‌تواند ببیند که عملکرد بالاتر و بهره وری بهتر چگونه تجربه‌های جدید را تقویت می‌کند و حتی صنایع جدید را از طریق 5G به هم متصل می‌کند.


بیشتر بخوانید


چند شرکت تلفن همراه از سال ۲۰۱۹ استقرار 5G را در سراسر جهان آغاز کردند و این فناوری جدید جانشین برنامه ریزی شده‌ای برای شبکه‌های ۴G است که اکنون مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

در ادامه با 10 فناوری از 5G نیز بهره‌مند خواهند شد، آشنا می شوید:

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

10. اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به سرعت در حال پیشرفت است و 5G به توسعه این فناوری سرعت بیشتری بخشیده است. اینترنت اشیا به دلیل تأخیر شبکه و بهبود پهنای باند از 5G بهره مند می‌شود. بسیاری از امکانات اینترنت اشیا از 5G بهره مند می‌شوند و اتصال تلفن همراه و کشاورزی از جمله این موارد هستند. علاوه بر این، 5G می‌تواند موارد و برنامه‌های کاربردی جدید و در حال توسعه را برای اولین بار به واقعیت تبدیل کند، مانند اتومبیل‌های متصل به اینترنت که به فناوری پر سرعت و با تأخیر کم احتیاج دارند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

9. جامعه ارتباطی

شهر‌های هوشمند مصرف کننده عمده اینترنت اشیا هستند، به خصوص که در متروهای سطح جهان فضا‌های داخلی و خارجی را با حسگر‌های مختلف مجهز می‌کنند. این سنسور‌های نصب شده در مترو داده‌ها را جمع آوری می‌کنند و در مورد نحوه مدیریت موثر منابع، دارایی‌ها و خدمات تصمیم می‌گیرند.

فناوری 5G بهترین فناوری مورد نیاز شهر‌های هوشمند و جوامع متصل است. شبکه‌های 4G موجود هم عالی هستند، اما این شبکه در مصرف زیاد برق، پشتیبانی از اتصالات همزمان و قیمت بالای بیت محدود است. از سوی دیگر، دنیای فناوری انتظار دارد که 5G با برطرف کردن این اشکال‌ها، برنامه‌های هوشمند شهری را هدایت کند و در عوض، از داده‌های تازه به دست آمده برای عملکرد بهتر شهر استفاده کند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

8. 5G و امنیت

افزایش اجرای 5G، نیاز به امنیت کافی را حتی بیشتر می‌کند. شرکت‌های مخابراتی مانند T-Mobile، AT&T و Verizon شبکه‌های نسل جدید خود را با رمزگذاری اضافی و دفاع‌های اضافه شده در شبکه تقویت کرده اند.

با این حال، برخلاف نسخه‌های قبلی، ۵G از یک شبکه عمدتا مبتنی بر نرم افزار تشکیل خواهد شد، بنابراین برای امنیت 5G به یک تلاش متفاوت و مضاعف نیاز است. برنامه‌هایی که قرار است روی شبکه 5G سوار شوند، مثل برنامه‌های شهر هوشمند و اینترنت اشیا، برای قفل کردن اتصالات و پیوستن دستگاه‌های جدید به این شبکه، به لایه‌های امنیتی اضافی نیاز دارند.

7. Edge

شبکه 5G نوعی نوآوری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که با تأمین انرژی در موارد استفاده کاملاً جدید، امکان جمع آوری اطلاعات و حتی پردازش سریع‌تر از هر زمان دیگری را فراهم می‌کند، در حالی که گزینه دیگری برای اتصال به مشاغل و سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

با ترکیب محاسبه مرزها و 5G، سازمان‌ها دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های هوشمند و سنسور‌ها را برای جمع آوری داده‌های بیشتر، افزایش موارد استفاده از محاسبه در مرز، تنظیم می‌کنند. طبق اطلاعات شرکت تحقیقاتی IDC، بازار جهانی محاسبات Edge باید در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در هر سال پیش بینی شود که در چهار سال آینده ۱۲.۵ درصد رشد سالانه دارد. علاوه بر این، فناوری 5G احتمالاً به عنوان یک کاتالیزور برای رشد این بازار پیش بینی شده عمل می‌کند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

6. ابری شدن

ابری شدن فناوری است که اپراتور‌های شبکه را قادر می‌سازد خدمات جدید و پیشرفته‌ای را آغاز کرده و با تنوع و مقیاس پذیری یک شرکت رایانش ابری، خواسته‌های بازار را برآورده کنند. به عبارت دیگر، ابری سازی شبکه به منزله گسترش سیستم عامل‌های ابری، قابلیت‌های مجازی سازی و فن آوری‌ها در سراسر شبکه ارتباطی است تا آن را انعطاف پذیر، چابک‌تر و مقیاس پذیرتر کند.

برای هدایت ترافیک شبکه از هزاران گره متصل و جریان جدیدی از فن آوری‌ها و برنامه‌های جدید 5G، شبکه‌ها باید تغییر شکل دهند. آن‌ها باید تأخیر کمتر، سرعت بیشتر و ظرفیت بیشتر را تحویل کاربر دهند. Cloudification با 5G تاخیر ۱۰ برابر، سرعت سریع ۱۰۰ برابر و ظرفیت ۱۰۰۰ برابر بیشتر ارائه می‌کند و زمینه را برای کارآیی کسب و کار، تجارب مشتری و محصولات و خدمات آماده می‌کند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

5. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی که AI نیز نامیده می‌شود، مجموعه گسترده‌ای از علوم رایانه‌ای است که برای تقلید از توانایی‌های انسان مانند منطق و یادگیری طراحی شده است. هوش مصنوعی یک زمینه در حال تکامل مداوم است. این روش از چندین روش مانند یادگیری تقویت و یادگیری عمیق برای پیشرفت به سمت هوش عمومی استفاده می‌کند.

دو سوم داده‌های فعلی جهان نیمی از داده‌هایی است که در دهه گذشته وجود نداشته و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که داده ها تا سال ۲۰۲۵ به ازای هر IDC بیش از ۵ برابر رشد خواهد کرد. شبکه‌های 5G پهنای باند مقیاس پذیر و توان محاسباتی از راه دور مورد نیاز برای جمع آوری و پردازش حجم بالایی از داده‌ها را که باعث گسترش هوش مصنوعی می‌شوند، در دسترس قرار می‌دهند، بنابراین اطلاعات را در همه جا توزیع می‌کنند.

4. پهنای باند ISP و دورنمای خدمات

صنعت برجسته دیگری که فناوری‌های 5G تعریف می‌کنند خدمات اینترنت باند پهن تجاری و مسکونی است. به ویژه در مناطق کم سرویس با مشکل اتصال و اپراتور‌های اینترنت کابل یا فیبر قدیمی. شبکه 5G خدمات اینترنت چند گیگابایتی بی سیم را در خانه یا محل کار کاربران، بدون نیاز به WiFi یا همکاری با WiFi-6 و همیشه متصل، فعال می‌کند.

یکی از جنبه‌های در حال رشد فناوری جدید، دسترسی بی سیم ثابت 5G است. دسترسی بی سیم باعث رقابت در سطح جدیدی از ISP‌ها و شرکت‌های مخابراتی و ارتباطات پرسرعت برای محاسبات ابری، سرویس‌های جدید با تأخیر بسیار کمتر، بازی و موارد دیگر می‌شود. سرویس‌های بازی مانند Google Stadia و Microsoft xCloud  از دسترسی بی سیم ثابت 5G استفاده می‌کنند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

3. صنعت حمل و نقل

فناوری حمل و نقل در سراسر جهان به طور مداوم در حال بهبود است و نوآوری‌ها می‌توانند به افزایش سرعت و کاهش تصادفات کمک کنند. کشور‌هایی مانند آفریقای جنوبی با نرخ بالای تصادفات جاده‌ای از فناوری 5G بهره مند می‌شوند. علاوه بر این، 5G در حمل و نقل از بسیاری جهات مفید خواهد بود، زیرا امکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی از طریق سنسور‌های اتومبیل را فراهم می‌کند. گام بعدی در پیشرفت، معرفی اتومبیل‌های خودران است که یک نوآوری فوق العاده و تحول آفرین در بخش حمل و نقل عمومی است. اتومبیل‌های خودران بخشی از اینترنت اشیا هستند.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

2. اتوماسیون ساخت و صنعت

فناوری 5G در شرف فعال کردن ارتباطات ماشین به ماشین در مقیاس بزرگتر است که امکان کاهش خطا‌های احتمالی انسانی و افزایش فرآیند‌های خودکار را فراهم می‌کند. در واقع، ساخت و اتوماسیون صنعتی با استفاده از 5G در حال حاضر یک واقعیت است. اریکسون قبلاً برای تسریع در چهار مرحله فرآیند تولید خود، یعنی طراحی، استقرار، بهره برداری و نگهداری، اجرای 5G را منتشر کرده بود.

۱۰ فناوری برتر که از 5G استفاده می‌کنند

1.چالش انرژی

گزارشی که توسط شرکت مشاوره‌ای اریکسون و آرتور دی ارائه شده، ارزش بازار 5G را به رقم عظیم ۱.۲۳ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۶ برآورد کرده است. ۲۰ درصد از این بازار، که اتفاقاً بالاترین قسمت را به خود اختصاص داده، به شرکت‌های انرژی اختصاص دارد. بخش انرژی بخش بسیار پویایی است که با تعداد زیادی چالش و فرصت روبرو است. با این حال، 5G با خدمات و برنامه‌های فعال شده بسیاری از چالش‌های انرژی را برطرف خواهد کرد.

با هوشمندتر شدن شبکه‌های انرژی جهانی، 5G به عنوان حلقه مهم تشویق ارتباطات نوع ماشین (MTC) برای کنترل و محافظت از شبکه عمل خواهد کرد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار