معاون بهداشت وزارت بهداشت:

اولین واکسن ایرانی تاپایان سال تزریق می شود

علیرضا رئیسی گفت: اولین واکسن ایرانی با نام پاستور تا پایان اسفندماه به میزان ۵۰ هزار دز برای ایرانی ها تزریق می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی کشور شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه مقابله با کرونا یک نبرد واقعی محسوب می‌شود، گفت: قطعاً آینده مدیریت کشورها را براساس مدیریت کرونا قضاوت خواهند کرد و در برخی ازکشورها، کرونا جدی گرفته نشد ولی بعدها درگیر شدند.

او با عنوان اینکه در برخی از کشورهای مدعی عدالت در فرودگاه، ماسک ولوازم بهداشتی را سرقت می‌کردند، افزود: ایران اسلامی به رغم تحریم‌های ظالمانه، در حوزه مقابله باکرونا تلاش‌های خوبی انجام داد.

او با اظهار اینکه اطلاعات همه کشورها درباره کرونا به یک اندازه و همگی نقطه سرخط شده بودند، افزود: سیستم نظام سلامت آلمان وانگلیسی با آنکه بسیار قوی است اما برابر ویروس جهش یافته کرونا به زانو درآمدند و از دو هزار مرگ کرونایی در دنیا بیش از ۵۳۰ مرگ ومیر مربوط به آمریکا است.

رئیسی یادآور شد: میزان تخت‌های بستری ما ۱.۵ تخت بود وبا این حال هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان نماند و در تولید ماسک به مرحله صادرات رسیدیم و این کشور با تکیه مردم توانست مقابل بیماری ایستادگی کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از بزرگترین اقشاری که برای مقابله با کرونا کمک کردند، بازاریان واصناف بوده است، گفت: میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا کاهش یافته وناشی از همبستگی وهمراهی مردم بوده است.

او با اظهار اینکه با مدیریت خوب صورت گرفته در مازندران ادامه داد: با انسجام تیمی می‌توان مشکلات را حل کرد و یکی از نقاط قوت، همراهی خوب دادستانی، اصناف، بسیج و هلال احمر وغیره بوده است.

رئیسی با بیان اینکه کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است، یادآور شد:  تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشده با کرونا سرو کار داریم بنابراین باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه داشته باشیم.

در قرنطینه کامل بیماران دارای ضعف هستیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه این تصور که ویروس جهش یافته انگلیسی در مازندران وجود ندارد، اشتباه است، گفت: یکی از مشکلات و نقاط ضعف این است که در قرنطینه کردن افراد دارای بیماری مثبت دچار مشکل هستیم و اگر قرنطینه زیر ۵ و هفت روز باشد، خطر محسوب می‌شود.

او با انسجام تیمی، انجام تست‌های هدفمند وفراوان، هوشیاری مردم را در مهار کرونا مؤثر دانست ودرباره رنگ بندی کرونایی نیز گفت: در رنگ بندی قرمز فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند.

رئیسی با اظهار اینکه رنگ بندی مدیریتی شهرهای مازندران اصلاح خواهد شد، گفت: در مازندران باید رنگ بندی مدیریتی و مداخله داشته باشیم و رنگ بالاتر را برای شهرهای مشابه درنظر گیریم.

او درباره تعداد تست‌های کرونایی گفت: محدودیتی در ارائه تست‌ها برای مازندران قائل نیستم.

وضعیت سفرهای نوروز هنوز مشخص نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره سفر و اعمال جریمه‌های کرونایی گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده که یک ریال از جریمه‌ها را نخواهد گرفت اما برخی مواقع باید ممنوعیت مطلق ایجاد کرد.

رئیسی درباره سفرهای نوروزی ادامه داد: هنوز وضعیت بیماری مشخص نبوده ومعلوم نیست عید نوروز وضعیت چگونه شود.

او درباره واکسن کرونایی نیز گفت: طبق سند ملی واکسیناسیون مصوب شده باید واکسیناسیون طبق این سند و براساس گروه بندی انجام شود و از پنجشبه گذشته واکسیناسیون سالمندان، مراکز نگهداری جسمی وذهنی، غسال ها، کارکنان آی سی یو، بستری کووید، اورژانس بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز منتخب کار می‌کند، آغاز شد.

رئیسی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ هزار دوز واکسن روسی و چینی وارد کشور شد وگفت: اوایل هفته آینده ۲۰۰ هزار دز واکسن به دست ما خواهد رسید و تا پایان اسفند ۹۰۰ هزار دز از سبد کواکس تزریق می‌شود.

او ادامه داد: همچنین ۴.۲ میلیون دز واکسن تا اردیبهشت ماه به دست ما خواهد رسید و براین اساس وطبق اولویت بندی، نسبت به واکسیناسیون اقدام خواهد شد.

معاون بهداشت با بیان اینکه اولین واکسن ایرانی با نام پاستور تا هفته پایانی اسفند تولید می‌شود و ۵۰ هزار دز ارائه می‌شود، گفت: از اواخر اردیبهشت ماه ۱.۵ میلیون دز واکسن، از تیرماه ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دز واکسن تولید می‌شود و در مجموع از تیرماه به بعد ماهانه ۲۰ میلیون دز واکسن خواهیم داشت.

او گفت: تا پایان آذرماه بیش از ۵۰ میلیون ایرانی با ۱۲۰ میلیون دز واکسن، واکسینه می‌شوند این درحالی است که تا پایان ۱۴۰۰ دنیا توان واکسینه کردن تمام مردم را نخواهد داشت.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار