سخن روز؛

مدیریت کرونا با خواهش و تمنا پیش نمی‌رود/ مدیریت کرونا عزم همگانی و ملی می‌طلبد

برخورد با قانون شکنان دستور العمل‌های بهداشتی در دوران کرونا حالا به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کرونای انگلیسی استان‌ها را یکی پس از دیگری در می‌نوردد و در این شرایط عملکرد برخی نه تنها داد وزیر بهداشت که فریاد مردم را هم در آورده است.

همه این‌ها در شرایطی است که اوضاع خوزستان در همسایگی استان چهارمحال و بختیاری نگران کننده است و کرونای انگلیسی برخلاف ویروس قبلی پیر و جوان و مسن نمی‌شناسد و همه را بدحال و روانه بیمارستان می‌کند.

کرونای انگلیسی به چهارمحال و بختیاری رسید

دکتر شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تاکنون ابتلای سه بیمار به کووید نوع انگلیسی تایید شده است که موارد ابتلا از بیرون استان به ویروس جهش یافته آلوده شده اند.


بیشتر بخوانید


او با تاکید بر اینکه قدرت کشندگی ویروس جدید حداقل ۳۰ درصد بیشتر از ویروس قبلی است برگزاری هرگونه تجمع، همایش و دورهمی‌های خانوادگی در قالب مراسم عروسی و عزا و ترحیم را ممنوع اعلام کرد و افزود: در روز‌های اخیر چند خوشه شیوع در استان شناسایی شد که سه مورد آن مربوط به مراسم ختم و عروسی بوده است.

 شیرانی، استفاده از دو ماسک سه لایه و پارچه‌ای را از راهکار‌های پیشگیری از شیوع کرونا دانست و گفت: همچنان تاکید می‌شود استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به نوع عادی و جهش یافته ویروس کرونا است.

با مصوبه ستاد کرونا؛ مسیر ارتباطی شهرستان کوهرنگ به مسجد سلیمان خوزستان مسدود شد

 
 

فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان و پیشگیری از ورود آن به این شهرستان مسیر ارتباطی، شهرستان کوهرنگ ازهفت منطقه مسدود شد.

مرتضی زمانپور افزود: شهرستان کوهرنگ در حال حاضر در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارد و با توجه به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر کنترل مبادی ورودی و خروجی با استان خوزستان این اقدام انجام شده است.

او گفت: گروه‌های نظارت بر تردد‌ها در روستای افسرآباد مرز بین کوهرنگ و اردل، باباحیدر در محور ارتباطی کوهرنگ و فارسان، سودجان در مرز شهرکرد و کوهرنگ و مناطق مرزی شهرستان‌های لرستان و اصفهان مستقر شده‌اند.

اما ..

در حالیکه وضعیت کرونا در شهرستان اندیکا قرمز است و مواردی هم از کرونای انگلیسی مشاهده شده، اما تجمعات بزرگی اعم از جشن عروسی و عزاداری با اجتماعات چند هزار نفری برگزار می‌شود.

نمونه‌ای از قانون شکنی کرونایی در شهرستان اندیکا که بسیاری از میهمانان آن از اهالی بازفت استان چهارمحال و بختیاری و همچنین استان اصفهان بودند. این تصاویر را شهروند خبرنگار برای ما ارسال کرده است.


جشن عروسی هزار نفره در شهرستان اندیکای استان خوزستان بیخ گوش شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری

شهرستان‌های اندیکا و کوهرنک ارتباط‌های فامیلی و خویشاوندی زیادی باهم دارند و همین امر سبب عبور و مرور و مراوده‌ها می‌شود.

نمونه‌ای دیگر از قانون شکنی

با وجود اینکه محور‌های شهرستان کوهرنگ به روی استان مجاور بسته شد برخی خاکریز‌ها را هم دور می‌زنند.

ویروس کرونای انگلیسی تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان، نوجوانان و جوانان زیر ۲۰ سال دارد.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ جهش ژنتیکی در ویروس کرونا مشاهده شده که از میان آن‌ها قدرت سرایت گونه انگلیسی از همه بیشتر بوده است.

برخورد با قانون شکنان دستور العمل‌های بهداشتی در دوران کرونا حالا به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

در یک بررسی که اخیرا توسط سازمان صدا و سیما انجام شده، ۸۶ درصد از مردم کشور، مطالبه دارند که با قانون شکنان برخورد شود.

برخی می‌گویند: چرا باید ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت کشور، امنیت سلامت یک جامعه را مخدوش کند و با آن‌ها برخورد محکمی نشود؟

برخی دیگر می‌گویند: عده معدودی در کشور، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و اگر پلیس با حمایت کامل و مصوبات محکم به عرصه نیاید، مدافعان سلامت زیربار بیماری شکسته و له خواهند شد.

دیگری می‌گوید:ای کاش بجای اینکه قانون شکنی کنیم و با بیل و کلنگ سعی کنیم این جاده را باز کنیم از حضور و برگزاری تجمعات جلوگیری می‌کردیم و اجازه می‌دادیم مسئولان درست عمل کنند.

کرونای انگلیسی پای جان تمامی اقشار جامعه ایستاده است

محمدحسن کرمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن گفت: کرونای انگلیسی پای جان تمامی اقشار جامعه ایستاده است .

او افزود: این شهرستان به دلیل استقرار در مسیر شریانی جنوب به فلات مرکزی کشور در معرض خطر ویروس جهش یافته کرونا قرار دارد.

کرمی با بیان اینکه کرونای انگلیسی پای جان تمامی افراد جامعه (سالمندان، میانسالان، کودکان و خردسالان و...) ایستاده است ادامه داد: تردد غیرضروری، تجمع بی‌مورد و تهویه نامناسب سلامتی و جان افراد را به خطر می‌اندازد.

او افزود: خطر بیخ گوش ماست و عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی بزرگترین ضربه را وارد خواهد کرد.

باید بدانیم: کرونای انگلیسی، ویروس مهاجمی است. کشور انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد، اما کشور‌های انگلیس و آلمان، با انتشار کرونا، در مقابل مسائل بهداشتی درمانی، به زانو درآمدند.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با بیان اینکه مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده انگاری و سهل انگاری مسئولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است، گفت: ساده انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا کننده عدم رعایت دستورالعمل‌ها باشد.

در این روز‌های سخت که کرونای انگلیسی به کشور یورش برده است، بهتر است مردم و مسئولان با وزارت بهداشت و مدافعان سلامت بیشتر همراهی کنند و باید بدانیم که مانند گذشته راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی و برگزاری مراسم عزا و عروسی نداریم، بیاییم کمی بیشتر به فکر سلامت خود، دیگران و مدافعان نظام سلامت باشیم و کاری نکنیم که پیک چهارم کرونا خیز بردارد و روز‌های نخست آغاز سال جدید را به کاممان تلخ کند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
خدا رحمتشون کنه
آخرین اخبار