۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو + ترفند‌های وا نرفتن آن‌ها

در این مطلب ۱۲ راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی و کوکو را به شما خواهیم گفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در همین ابتدای متن بیایید به یکی از سوال‌های متداول جواب بدهیم. اگر برای شما هم این پرسش وجود دارد که فرق شامی و کتلت و کوکو چیست؟ باید بگوییم که شامی معمولا با آرد نخودچی درست می‌شود، کتلت با سیب زمینی و کوکو با تخم مرغ. ماده اولیه کتلت، گوشت است، یعنی انواع گوشت‌ها را اعم از مرغ، ماهی یا گوسفند و گاو را به صورت چرخ شده با سبزیجات، سیب زمینی، تخم مرغ و آرد مخلوط می‌کنند. در شامی، گوشت با حبوبات چر‌خ شده و پخته به همراه آرد و تخم مرغ مخلوط و سرخ می‌شود. ماده اصلی کوکو هم تخم مرغ است و با انواع سبزیجات و ادویه‌ها درست می‌شود و خبری از گوشت در آن نیست. انوع مختلفی از کتلت و کوکو هم وجود دارند که در شهر‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی تهیه می‌شوند. اما درست کردن هر یک از این غذاها، که همه تقریبا در یک دسته قرار دارند، فوت و فن‌ها و ترفند‌هایی دارد که اگر آن‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید همه را به شیوه حرفه‌ای درست کنید. در این مطلب ۱۲ راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی و کوکو را به شما خواهیم گفت.


بیشتر بخوانید

طرز تهیه کتلت و انواع آن

برای تهیه کتلت، گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی، پیاز رنده شده، تخم مرغ، آرد (در صورت لزوم) و ادویه‌های معطر و دلخواه، به میزان لازم و بنا به سلیقه، مخلوط و مایه به دست آمده را به صورت دایره‌ای یا بیضی در روغن سرخ می‌کنند. کتلت گوشت، کتلت ماهی، کتلت مرغ، کتلت هویج، کتلت بادمجان و کتلت سویا از مشهورترین و محبوب‌ترین کتلت‌ها در لیست غذا‌های ایرانی هستند.

۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو + ترفند‌های وا نرفتن آن‌ها


طرز تهیه شامی و انواع آن

همان‌طور که گفتیم، مواد تشکیل دهنده کتلت و شامی بسیار شبیه است. اما در شامی، از سیب زمینی استفاده نمی‌شود و عموما با انواع حبوبات به همراه گوشت چرخ کرده‌ای که از قبل پخته شده است، تهیه می‌شود. حبوبات را هم باید قبل از استفاده خیس کرد. بعد آن را بپزید و چرخ کنید. محبوب‌ترین شامی‌ها شامل شامی نخودچی، شامی کباب و شامی ترش گیلانی می‌شوند.

۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو + ترفند‌های وا نرفتن آن‌ها


طرز تهیه کوکو و انواع آن

در طرز تهیه انواع کوکو، ابتدا باید سبزیجات را خرد، ساطوری یا پوره کنید و با پیاز رنده و آب گرفته شده، تخم مرغ، آرد و ادویه‌های دلخواه مخلوط و در روغن سرخ کنید. شکل و فرم کوکو هم شبیه کتلت و شامی است و با سبزی خوردن، ترشی، سالاد و .. با نان سرو می‌شود. محبوب‌ترین کوکو‌ها هم شامل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو کدو حلوایی، کوکو ماش، کوکو کلم‌های مختلف، کوکو لوبیا سبز و … می‌شود.

۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو + ترفند‌های وا نرفتن آن‌ها

 

هر آنچه درباره راز خوشمزه شدن کتلت و کوکو باید بدانید

*در طرز تهیه کتلت با سیب زمینی، حتما بعد از رنده یا چرخ کردن سیب زمینی و پیاز، آب آن‌ها را بگیرید. این کار باعث می‌شود، کتلت شما وا نرود. همچنین اگر آب سیب زمینی‌ها را نگیرید، غذایتان طعم و رنگ بدی خواهد گرفت. یک راز ترد شدن کتلت گرفتن همین آب سیب زمینی است.

*گاهی اوقات برخی افراد از سیب زمینی آبپز در کوکو یا کتلت استفاده می‌کنند، بهتر است بدانید در کتلت با سیب زمینی آبپز، هنگام سرخ شدن، روغن بیشتری لازم است.

*بهتر است از آرد نخودچی در کتلت گوشت استفاده کنید تا کتلت بیشتر پف کند و بافت ترد پوک‌تری داشته باشد. همچنین می‌توانید از آرد سوخاری و پودر نان خشک هم استفاده کنید. یکی از راز‌های خوشمزه شدن کتلت و شامی این است که آرد نخودچی و پودر سوخاری را به همراه ادویه‌های دلخواه، به مواد اضافه و سرخ کنید.

*می‌توانید کتلت را بدون تخم مرغ هم درست کنید. ما طرز تهیه کتلت بدون تخم مرغ آن را در مجله کوروش برای شما آماده کرده‌ایم.

*می‌توانید به مایه کوکو یا شامی، انواع سبزی‌های معطر خشک یا تازه مثل ترخون و مرزه هم اضافه کنید. همچنین استفاده از ادویه‌های معطر در به وجود آمدن طعم ویژه و فوق العاده تاثیر دارد.

*مهم‌ترین راز خوشمزه شدن کتلت و شامی این است که مایه آن را در ظرف دربسته با پوشیده قبل از سرخ کردن به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.

 

راز خوشمزه شدن شامی، ترفند‌های ادویه و دیگر مواد آن

*در طرز تهیه شامی کباب تهرانی و شیرازی لازم نیست حتما از تخم مرغ استفاده کنید. البته باید میزان موادی را که اضافه و مخلوط می‌کنید، رعایت کنید.

*راز خوشمزه شدن شامی این است که گوشت آن باید بدون ریشه باشد. اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید، از ۲ قاشق غذاخوری کره ذوب شده هم در آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود، گوشتتان خشک نشود.

*اگر می‌خواهید در طرز تهیه شامی، از گوشت مرغ استفاده کنید، ۲ قاشق آب مرغ و کره را به مایه شامی اضافه کنید.

*یک فوت و فن کتلت خوشمزه است است که در صورتی‌که موقع سرخ کردن، روی روغن کف تشکیل شد، روغن را عوض و با روغن جدید جایگزین کنید.

*در هنگام سرخ کردن کوکو یا کتلت، اگر در روغن کمی زردچوبه بریزید و در آن، کتلت‌ها یا کوکو را سرخ کنید، رنگ آن زیباتر خواهد شد.

*یک راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی هم این است که از مقداری زعفران دم کرده در مواد شامی و کتلت استفاده کنید. با این کار طعم آن‌ها فوق العاده خواهد شد.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
افزودن نان خشک به مایه کتلت هم بی تاثیرنیست
آخرین اخبار