ضربه ارز‌های دیجیتال به بازار طلا و سکه

براساس آمار‌های موجود، بازدهی بیت کوین از ابتدای سال۲۰۲۱ میلادی به بیش از ۹۰ درصد رسیده، بازدهی این ارز دیجیتال در سال۲۰۲۰ حدود ۳۰۰درصد بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد ایران هر روز به یک بازار سرک می‌کشند. گاه به بازار سرمایه می‌روند و سود‌های چندده برابری را تجربه می‌کنند و گاه روانه بازار سکه و طلا و ارز می‌شوند تا بلکه سود سرشاری را به دست آورند و دربرابر کاهش ارزش پول ملی، مقاومت کنند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۱۱ ماهه گذشته، بازار بورس ۱۴۱ درصد، سکه ۹۷ درصد، طلا ۹۰ درصد، دلار ۸۹ درصد و خودرو ۸۰ درصد بازدهی داشته است، با این حال در چندوقت اخیر تغییرات ایجادشده در فضای سیاسی و اقتصادی کشور سبب شده است این بازار‌ها نوسان زیادی را تجربه کنند، به طوری که اکنون ورود به بورس یا خرید طلا، دلار و خودرو به منظور سرمایه گذاری دارای ریسک زیادی است.

همین مسئله موجب شده است که شهروندان به دنبال بازار‌های جدیدی برای سرمایه گذاری و حفظ پول خود باشند. در این میان، بازار ارز‌های دیجیتالی در چندوقت اخیر توانسته است با بازدهی زیاد، نظر بسیاری از شهروندان را به خود جلب کند، به طوری که این روز‌ها بازار این ارز‌ها حال وهوای بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی امسال را دارد.


بیشتر بخوانید



براساس آمار‌های موجود، بازدهی بیت کوین از ابتدای سال۲۰۲۱ میلادی به بیش از ۹۰ درصد رسیده، بازدهی این ارز دیجیتال در سال۲۰۲۰ حدود ۳۰۰درصد بوده است. هم اکنون در ایران بیش از ۲۰صرافی ارز دیجیتال با تعداد معاملات درخورتوجه وجود دارد که هیچ کدام از بانک مرکزی مجوز ندارند، اما با احراز هویت و تعیین سقف معاملات از طریق درگاه‌های بانکی دریافت و پرداخت ریال، معاملات ارز‌های دیجیتال نظیر بیت کوین را انجام می‌دهند.

برپایه برآورد سایت تسنیم، میزان معاملات ارز‌های دیجیتال در ایران چشمگیر است و تعداد کاربران روزانه آن‌ها به بیش از یک میلیون نفر رسیده است. تنها در یک روز در یکی از صرافی‌های ایران که بزرگ‌ترین صرافی ارز‌های دیجیتال در کشور است و ۶۰۰ هزار کاربر دارد، هزارو ۳۹۶ میلیارد تومان طی ۲۴ ساعت تنها در ۱۲ ارز معروف، معامله صورت می‌گیرد. اگر این صرافی ۳۰ درصد بازار را دراختیار داشته باشد، معاملات در صرافی‌های ایرانی، روزانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


تأثیر ارز‌های دیجیتال بر بازار طلا


طلا و سکه یکی از بازار‌هایی است که این روز‌ها تحت تأثیر رونق بازار ارز‌های دیجیتال قرار گرفته است، تاجایی که فعالان این حوزه از خروج سرمایه‌ها از این بازار‌ها و کوچ آن‌ها به بازار ارز‌های دیجیتال خبر می‌دهند.

یوسف تقی زادگان دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد، گفت: هر سال در اسفند به طور نسبی بازار خریدوفروش طلا و سکه رونق می‌گرفت، اما امسال بازار تحت تأثیر افزایش بیش از حد قیمت ارز‌های دیجیتال قرار گرفته است.

او افزود: در یک ماه گذشته که ارز‌هایی مانند بیت کوین و اتریم افزایش قیمت زیادی داشته اند، بخشی از سرمایه‌های مردم از بازار طلا و سکه خارج شده است. اکنون ما با تقاضا‌های زیادی برای فروش طلا و سکه به منظور ورود به بازار ارز‌های دیجیتال مواجه هستیم.

 

دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد، ادامه داد: افزایش قیمت این ارز‌ها سبب کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه شده است، به طوری که در یک ماه گذشته تحت تأثیر رشد قیمت ارز‌های دیجیتال، تقاضا برای خرید طلا وسکه در مشهد ۳۰ درصد کاهش یافته است.

روز‌های راکد بازار طلا

تقی زادگان بیان کرد: در چند روز اخیر اونس جهانی، افت ۷۰ دلاری را تجربه کرده است و برخی موسسات بین المللی روند کلی اونس جهانی در ماه‌های آینده را کاهشی پیش بینی می‌کنند. این مسئله درکنار پیش بینی کاهش قیمت دلار در ماه‌های آینده، سبب شده است بسیاری از افراد برای ورود به بازار طلا و سکه احتیاط کنند.

او تصریح کرد: اگر در روز‌های گذشته افت اونس جهانی با کاهش قیمت دلار در ایران همراه می‌شد، قیمت طلا و سکه نیز کاهش بیشتری می‌یافت.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد، تاکید کرد: در چند هفته اخیر هم زمان با رشد بازار ارز‌های دیجیتال، بازار طلای مشهد هم وارد رکود شدیدی شده است، به طوری که برخی طلافروشی‌ها در طول روز، هیچ معامله‌ای نمی‌کنند. به عنوان نمونه ۱۳ رجب امسال، بازار‌ها برخلاف سال‌های گذشته به شدت راکد بود و تقاضا برای خرید در این روز نه تنها افزایش نیافت، بلکه با کاهش شدید هم روبه رو بود.

تقی زادگان با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه بهتر از ارز‌های دیجیتال است، اظهار کرد: فرایند خریدوفروش طلا نظارت شدنی است و به شکایت افراد رسیدگی می‌شود. همچنین بازار طلا و سکه نسبت به ارز‌های دیجیتال پیش بینی پذیرتر است و ریسک کمتری دارد، با این حال اکنون تب ارز‌های دیجیتال موجب شده است مردم به خطرپذیری زیاد این بازار توجه نکنند و سرمایه‌های خود را وارد این حوزه کنند.

به گفته کارشناسان، هرچند این روز‌ها تب کوچ سرمایه‌ها به بازار ارز‌های دیجیتال حسابی داغ شده است، باید توجه کرد که سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پرریسک است و ممکن است فردی در یک روز بیش از ۵۰ درصد از سرمایه اش را از دست بدهد. علاوه بر این قانونی نبودن فرایند خرید این ارز‌ها در ایران بر پیچیدگی آن افزوده است، به طوری که اگر افراد دچار مشکل حقوقی شوند، رسیدگی به آن بسیار سخت و ناممکن خواهد بود.

 

منبع؛ شهرآرا

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ببخشید پس مردم بدبخت چیکار کنند بورس که خوب بود و همه پولهاشون رو آوردند متاسفانه با عدم مدیریت صحیح اعتماد مردم صلب شد