کاهش ذخایر آبی سد اکباتان با نزدیک شدن به عید نوروز

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر آبی سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حمید رضا نیکداد، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: هم اکنون ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳/۵ میلیون مترمکعب است و تنها ۴۰ درصد از ظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی درحدود ۱۸/۵ میلیون متر مکعب بود.

او افزود: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تامین می شود امیدواریم با افزایش نزولات جوی در روز‌های پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود.

نیکداد با بیان اینکه چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب آشامیدنی مصرفی شهر را تامین نماییم، وضعیت نامناسب خواهد بود گفت: مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و خانه تکانی ها هم باید با مدیریت مصرف آب همراه باشد.

نیکداد با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال جاری از سوی دیگر، ذخایر آبی را کاهش داد، عنوان کرد: فقرمنابع آبی زیرزمینی و سطحی یقینا میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شده است.

حمیدرضا نیکداد با اشاره به آیین‌های نوروزی و رسم خانه تکانی عنوان کرد: اگرچه این آیین یکی از آیین‌های نیکوی سنتی ایرانی است، اما باتوجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز؛ این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روز‌های پایانی سال نکنند.

او با بیان اینکه مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست، تاکید کرد: اگرچه به عنایت خداوند در روز‌های پایانی فصل زمستان و فصل بهار امیدواریم، اما مشترکان عزیز باید درحفظ منابع آبی موجود کوشا باشند.

نیکداد با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی مشترکان روستایی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارش‌های سال گذشته، منابع آبی خوبی در اختیار روستاییان عزیز قرار داد خوشبختانه مشترکین روستایی نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل وضعیت مناسب تری داشتند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به یکپارچه شدن دو مجموعه آبفای شهری و روستایی اظهارداشت: این اقدام خدمت رسانی به مشترکین روستایی را تسهیل کرد و در تامین، توزیع و ذخیره آب اتفاقات خوبی افتاد و بر همین اساس تعداد روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی می شد کاهش یافت.

نیکداد اظهار داشت:  امسال بیش از ۱۱۰ طرح به صورت همزمان در ابعاد مختلف در حال اجرا است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.