در ۱۱ ماهه امسال:

۱۷ نفر دراستان همدان بر اثر گاز گرفتگی جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۱۷نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،ارتین کمالی مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان گفت :از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۱۷نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که بیشترین میزان جان باختگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن مربوط به بهمن ماه  با ۶ فوتی است.

او یاد آور شد: با وجود هشدارهای مکرر و بیان نکات ضروری در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن همچنان آمار قربانیان مرگ خاموش روند رو به رشد نسبت به سال گذشته دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: مسمومیت با مونوکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل زمستان این اتفاق می افتد.

کمالی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم است تأکید کرد: مونوکسیدکربن در مقادیر کمتر از ۵۰ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند سبب ایجاد عوارض نورولوژیک شود.

او با تأکید بر ضرورت استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان گفت : باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کرد همچنین کوچک بودن اندازه مجرای خروجی و لوله‌کشی مشترک شومینه برای چند واحد، باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود.

کمالی افزود : انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و یک متر از دیوار جانبی آن فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H (اچ) باشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.