راستینه مطرح کرد؛

مدیریت‌های ناکارآمد و گسترش آسیب‌های اجتماعی

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وجود مدیران ناکارآمد یا نفوذی را از جمله عوامل مدیریتی مؤثر در گسترش آسیب‌های اجتماعی دانست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ستاد بحران بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، حقانی، دبیر فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از سازمان‌های مختلف در محل باغ نگارستان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طی سخنانی با بیان اینکه از سال ۹۲ مشغول فعالیت در این حوزه هستیم و همکاری خوبی با نهاد‌های مختلف در تهران و دیگر نقاط کشور داشته‌ایم، اظهار کرد: امروز شاهد جنگ نرم دشمنانی هستیم که به دنبال نابودی نظام و جامعه از طریق ایجاد آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران اسلامی به دنبال نابودی هویت، دین و باور‌های مذهبی مردم ما هستند، گفت: یکی از نظریه‌پردازان غربی سه راهکار برای نابودی ایران اسلامی ارائه داده است که شامل نبرد رسانه‌ای، مهار ایران با تحریم‌های همه‌جانبه و گسترش نافرمانی‌های مدنی است.

راستینه بیان کرد: در حوزه مقابله با دشمنان غربی و دسیسه‌های آن‌ها با چند دسته و گروه در داخل کشور مواجه هستیم. دسته اول موافقان هستند که عاشق ولایت و کشور بوده و برای حال خوب ایران و ایرانی همه کار می‌کنند که این گروه موافقان خود به سه دسته وابستگان واقعی، وابستگان مصلحتی و نفوذی‌ها تقسیم می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: دومین قشر تأثیرگذار در جامعه را قشر خاموشان تشکیل می‌دهند. این دسته از مردم نیز عاشقان نظام و ولایت بوده و برای آبادانی ایران غیورمردانه وارد میدان شده و خاک می‌خورند و خاک نمی‌دهند. همچنین، قشر بعدی جامعه را نیز منتقدان تشکیل می‌دهند که البته برخی از ما از انتقادات ایشان ناراحتیم و به آن‌ها خرده می‌گیریم. اما باید بدانیم که هر کشور و سیستمی که بخواهد موفق باشد، باید منتقد و نقاد داشته باشد تا بتواند راه توسعه خود را بیش از پیش ادامه دهد.

وی افزود: این منتقدان باعث می‌شوند که جامعه خاموش کشور با انتقاد‌های صورت گرفته آن‌ها به جامعه معترض تبدیل شوند که البته این مسئله بر اثر بی‌تفاوتی موافقان ایجاد می‌شود؛ چراکه عدم مدیریت صحیح ایشان موجبات تبدیل شدن جامعه خاموش به قشر مغتشش می‌شود.

راستینه در ادامه سخنان خود بیان کرد: توانمندی نظام در اقناع جامعه موجب جذب خاموشان و از بین بردن دسیسه‌های دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم می‌شود. عوامل زیادی هستند که باعث تبدیل شدن خاموشان جامعه به قشر ناراضی می‌شوند. در سال ۹۶ تهران در بین ۳۱ استان کشور در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی رتبه سی و یکم را کسب کرد.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: طی تحقیقاتی که در سال ۹۶ انجام گرفت، مشخص شد که بیش از ۸۵ درصد جوانان بالای ۱۵ سال و زیر ۲۵ سال در مراسم گروهی شرکت نمی‌کنند. متأسفانه با تمام تحقیقات و هشدار‌هایی که ارائه شد، اتفاق خاصی در سیستم کشور برای کاهش این درصد انجام نشده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فاکتور‌های مدیریتی مؤثر در ایجاد آسیب‌های اجتماعی گفت: این ۱۰ فاکتور شامل عدم توجه به شواهد و عوامل زمینه‌ای، عدم توجه به ساختار علمی و فقدان ارزیابی، عدم توجه به قوانین کشور، ناپایداری در برنامه‌ریزی صحیح، وجود مدیران ناکارآمد یا نفوذی، عدم وجود مدیران متخصص و وفادار، دروغ و ارائه آمار واقعی، فعالیت‌های جزیره‌ای، عدم نظارت و توجه در مراتب مختلف و عدم حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است.

راستینه در پایان سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه امروز به جای اینکه مدیران مشاغل و سمت‌ها را بسازند، این سمت‌ها هستند که مدیران را می‌سازند، تصریح کرد: امروز در حوزه مدیریت و مدیریت‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی کم‌کاری فراوانی صورت می‌گیرد که باید در این زمینه فکری کرده و راهکاری مشخص ارائه داد.

در ادامه این نشست، حقانی، دبیر فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در رابطه با بحث آسیب‌های اجتماعی و مدیریت بحران، با بیان اینکه فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های غیر دولتی پس از دو دوره وقفه در مجلس فعلی تشکیل شد، اظهار کرد: این فراکسیون دارای ۱۴ کارگروه مختلف است که به موضوعات اجتماعی و فعالیت سمن‌های مختلف می‌پردازد.

حقانی با اشاره به اینکه یکی از این موضوعات، مسئله آسیب‌های اجتماعی است، گفت: نسبت این حوزه با فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد در این است که در حوزه مدیریت بحران فرآیند پیشگیری و پیش‌بینی اولین قدم است و برخورد و مداخله در بحران و سپس، رتق و فتق امور پس از بحران نیز در مرحله بعدی قرار دارد.

دبیر فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این مدیریت می‌تواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی تمامی سمن‌ها را مد نظر قرار داده و مصداقی برای آن‌ها باشد، بیان کرد: در صدد هستیم تا در حوزه تقنینی و نظارتی از سمن‌های مختلف دعوت کرده و از نظریات و پیشنهادات آن‌ها برای ارائه راهکار‌های بهتر و بیشتر در حوزه‌های مختلف تقنینی و نظارتی بهره‌گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در کشور، فقدان مقررات و قوانین جامع و مانع در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، گفت: تمامی تشکل‌های اجتماعی می‌توانند برای هم‌افزایی و همفکری در رابطه با این حوزه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت کرده و نظرات و پیشنهادات خود را برای به سرانجام رساندن این حوزه ارائه دهند.

حقانی با بیان اینکه توقع سمن‌ها این است که بیشتر مورد توجه نهاد‌های دولتی قرار گیرند، افزود:، اما باید از این توجه، تعریف خاصی داشته باشیم؛ چراکه سمن‌ها غالباً این توجه را در رسیدگی مالی نمی‌بینند، بلکه علاقه دارند تا بیشتر مورد مشاوره و التفات قرار گیرند. البته طی یک دهه اخیر شرایط افزایش این توجه در کشور فراهم شده و نقش سمن‌ها در حوادث غیر مترقبه بسیار پررنگ و مشهود است.

دبیر فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه تقنینی می‌توانیم با ایجاد کارگروهی از نهاد‌های مختلف و نیز با همکاری با سمن‌ها، نسبت به ایجاد پیوند بین نهاد‌های دولتی و حاکمیتی و سمن‌های اجتماعی اقدام کنیم که مجلس می‌تواند نقش واسطه این پیوند را ایفا کند.

وی تصریح کرد: در حوزه نظارتی نیز یکی از شرایط و وظایف سمن‌ها مطالبه‌گری و نظارت است. البته در این فضا معمولاً نهاد‌های دولتی چنین مطالباتی را بر نمی‌تابند. مطالبه‌گری نباید با حب و بغض و یا با در نظر گرفتن مطامع سیاسی و ... همراه باشد، اما نفس قضیه یعنی مطالبه‌گری صحیح و بر مبنای اصول خود بسیار شایسته است.

حقانی با بیان اینکه اغلب سمن‌ها منابع مادی، سیاسی و حزبی ندارند، اظهار کرد: شایسته است که شرایطی فراهم شود تا نهاد‌های مختلف بتوانند از قوه نظارتی سمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی استفاده کنند. در این حوزه نیز فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس این آمادگی را دارد که نقش پیونده دهنده بین سمن‌ها و نهاد‌های دولتی را ایفا کند.

دبیر فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، ورود جهادی و انقلابی تمامی اقشار مردم به ویژه نهاد‌های مختلف حاکمیتی و سه قوه به این فضا است؛ چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوع آسیب‌های اجتماعی و ضرورت بررسی راهکار‌های کاهش این آسیب‌ها تأکید فراوانی دارند.

در ادامه این نشست، نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، ارتش، قوه قضائیه، بازرسی سازمان بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی، بیمه سلامت، سازمان زندان‌ها به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی پرداختند.

حجت‌الاسلام عبداللهی نماینده سازمان تبلیغات ضمن شرح فعالیت‌های سازمان گفت:باید در نظر داشته باشید به جای قرار گرفتن در مقابل سیل بایستی پیشگیری کرد از وقوع سیل. در مقابل سیل ایستادن یعنی نابودی، ولی میتوان با کاهش سیل تخریب کننده اجتماعی و قرار گرفتن در کنار یک سیل کوچک آن را مهار کرد. آسیب‌های اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند آن را کامل مهار کرده است. ما بایستی با مدیریت صحیح کنترل آن را بدست بگیریم.

راستینه در ادامه خبر داد دیدبان مردمی برای رصد آسیب‌های اجتماعی به صورت تخصصی با همکاری وزارت ارتباطات تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود که این خود یکی از مهمترین دستاورد‌ها برای سازمان‌های مردمی و مردم است. افتتاح رادیو پیشگیری و بزرگترین سایت آموزش‌های اجتماعی و پیشگیرانه در راستای آگاه سازی و بالا بردن سطح دانش خانواده و جامعه از دیگر برنامه‌های این بنیاد تا پایان سال جاری است.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست نیز با حضور مسئولان و حضار در جلسه، کارگرو‌ه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، فضای مجازی، مشارکت‌های مردمی و رسانه و اطلاع رسانی تشکیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار