پس از فراز و نشیب‌های بسیار؛

انتقال آب از سواحل چابهار عملی می شود

اجرای پروژه انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی کشور پس از فراز و نشیب‌های بسیار عملیات مطالعاتی و کارشناسی به زودی آغاز می‌شود.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اجرای پروژه انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی ایران که به عنوان یک ابرپروژه در حوزه تامین آب پایدار در کشور مطرح است، پس از فراز و نشیب‌های بسیار عملیات مطالعاتی و کارشناسی به زودی آغاز می‌شود.

این پروژه که شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را بر عهده دارد از نظر ابعاد و حجم سرمایه گذاری بزرگترین پروژه آب‌رسانی در کشور به شمار می‌رود که با اجرای آن حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن این استان‌ها دربخش صنعت و خدمات از آن بهره‌مند خواهند شد.

 این پروژه بزرگ قرار است توسط بخش خصوصی  متشکل از ۹ شرکت هلدینگ از سراسر کشور عملیاتی شود که هزینه اجرای آن حدود ۲.۵ میلیارد یورو برآورد شده است و در افق طرح، انتقال آب از چابهار به مشهد دست کم حدود هشت سال به طول می‌انجامد.

تفاهم نامه انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران این سه استان شهریور ماه سال گذشته در مشهد به امضا رسید.

مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور نیز سال ۹۵ از سوی وزارت نیرو به شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی واگذار و پس از آن مطالعات مهندسی  طرح  به مدت ۲ سال انجام شد.


بیشتر بخوانید


اکنون این مطالعات به مراحل پایانی خود رسیده و به زودی سواحل چابهار شاهد عملیات اجرایی طرح بزرگ انتقال آب از به شرق کشور خواهدبود.

تقابل وضعیت قرمز آب خراسان با آب های نیلگون عمان، به زودی

در باب ضرورت انتقال آب از سواحل چابهار به مشهد همین بس که خراسان رضوی اکنون یکی از بحرانی‌ترین استان‌ها از نظر افت آب‌های زیرزمینی در کشور به شمار می‌رود به طوری که منابع آب زیرزمینی این استان با کسری هزار و ۲۸ میلیون مترمکعب در سال مواجه است.

هم‌اکنون چاه‌ها و منابع زیرزمینی سهم ۸۵ درصدی در تامین آب مصرفی استان خراسان رضوی با جمعیت ۶.۴ میلیون نفر دارند.

توزیع ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان‌های شرقی کشور

محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی ایران جهش بزرگ در صنعت آب کشور به شمار می‌رود که رونق، اشتغال زایی و تامین آب پایدار مورد نیاز را در بر دارد.

تقابل وضعیت قرمز آب خراسان با آب های نیلگون عمان، به زودیاو افزود: تامین کمبود آب بخش صنعت، خدمات و شرب در شرق کشور از اهداف اصلی و نهایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار است که در افق نهایی طرح قرار است ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در استان‌های شرقی کشور توزیع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی  ادامه داد: با انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ۱۲ میلیون نفر در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

علایی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح در سال ۹۵ به این شرکت ابلاغ شده است، بیان کرد: علت واگذاری مطالعات این طرح به این شرکت، تجربه مطالعه و اجرای موفقیت‌آمیز انتقال آب از سد دوستی به مشهد بوده است.

او تصریح کرد: مطالعات طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور با تصویب وزارت نیرو به مدت دو سال توسط کنسرسیومی متشکل از چهار مشاور آب و نظارت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی انجام شد که با اخذ مجوز‌های لازم نظیر تخصیص آب از دریا، مطالعات زیست محیطی و اختصاص زمین تصفیه‌خانه اکنون آماده اجرا توسط بخش خصوصی است.

تقابل وضعیت قرمز آب خراسان با آب های نیلگون عمان، به زودی


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: شرکت "تابش" مخفف "تکاپوی تامین آب و برق شرق کشور" مجموعه‌ای از سرمایه گذارانی است که اجرای طرح انتقال و شیرین‌سازی آب از سواحل چابهار به شرق کشور را بر عهده دارند.


علایی با بیان اینکه برآورد هزینه برای انجام مرحله اول طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرقی کشور پس از اعمال مهندسی کاهش ارزش قابل توجهی یافته است، اظهار کرد: پیش از این هزینه اجرای طرح ۳.۲ میلیارد یورو برآورد شده بود که این میزان با محاسبات مهندسی ارزش به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش یافت.

 ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب، سهم خراسان رضوی از آب سواحل چابهار

علیرضا طاهری قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در فاز اول اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور سهم خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون متر مکعب، سهم استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون متر مکعب و سهم خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب در سال تعیین شده است.

او افزود: آب انتقالی از سواحل چابهار به شرق کشور برای مصارف صنعت و خدمات پیش‌بینی شده و قیمت هر متر مکعب آن در شرایط حاضر و برای انتهای خط ۲.۹ یورو برآورد شده است.

تقابل وضعیت قرمز آب خراسان با آب های نیلگون عمان، به زودی
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون طرح‌های سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی با قدرت در حال اجراست، اما بررسی‌ها نشان داده که اگر بیشترین صرفه جویی و بهره وری و کمترین اسراف را در مصرف آب داشته باشیم باز هم در مشهد و خراسان رضوی با کمبود آب مواجه هستیم.

طاهری بیان کرد: تأمین آب مشهد به عنوان بزرگترین کلان شهر مذهبی دنیا با بیش از سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و ۳۰ میلیون زائر و مسافر سالانه، هم اکنون دغدغه مشترک مسئولان ملی و محلی به شمار می‌رود.


او با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های پایدار برای تأمین آب مشهد تصریح کرد: بهره برداری بهینه از منابع آب‌های هزار مسجد، استفاده از آب‌های کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله این طرحهاست که پیگیر عملیاتی شدن آن‌ها هستیم.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر عمده تأمین آب مشهد از طریق منابع زیرزمینی شامل ۴۵۷ حلقه چاه تأمین می‌شود و چهار سد ارداک، طرق، کارده و دوستی و ۲ قنات امامیه و قاسم آباد نیز منابع دیگر تأمین آب مشهد به شمار می‌روند.

طاهری اظهار کرد: هم اکنون نیاز سالانه آب مشهد حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد می‌شود که برای سال ۱۴۲۰ با جمعیت حدود پنج میلیون نفر نیاز آب شهر با توجه به روند افزایش جمعیت ۳۲۰ میلیون متر مکعب در سال پیش بینی شده است.

اشتغال ۱۰ هزار نفر در طرح انتقال آب از دریای عمان

امیر مقدم مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت تکاپوی آب و برق شرق، منطقه آزاد چابهار معروف به "تابش" نیز گفت: طرح توسعه و تامین پایدار آب شرق کشور در قالب انتقال آب از سواحل چابهار بزرگترین طرح آب‌رسانی کشور به شمار می‌رود که اجرای آن توسط این شرکت متشکل از ۹ شرکت هلدینگ عملیاتی خواهد شد.


او افزود: در سال ۹۷ بیش از ۱۶ شرکت به فراخوان وزارت نیرو برای اجرای پروژه انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور دعوت شدند که بر اساس معیار‌های سخت گیرانه و علمی از بین این شرکت‌های حرفه‌ای و توانمند، ۹ شرکت با بالاترین توانمندی و قابلیت تخصصی انتخاب شدند که این شرکت‌ها در قالب شرکت "تابش" مسئولیت عملیاتی کردن این طرح بزرگ را بر عهده گرفتند.

تقابل وضعیت قرمز آب خراسان با آب های نیلگون عمان، به زودی
مدیر عامل شرکت تابش ادامه داد: مطالعات شناختی اجرای این پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی انجام شد و مطالعات مهندسی آن توسط شرکت تابش در قالب بسته‌های اقتصادی، امنیتی، فنی، مهندسی، زیست محیطی، اجتماعی در ۲ سال با یکسری اقدامات پیچیده و زمان بر انجام شد که در روز‌های آتی عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

مقدم بیان کرد: این طرح دارای ۲۳ ایستگاه پمپاژ، ۲۰ نیروگاه برق به ظرفیت ۹۰۰ مگاوات، یک میلیون متر مکعب مخزن بتنی ذخیره آب و درافق طرح قابلیت تولید ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در سال است.

او تصریح کرد: این پروژه دارای مجوز پدافند غیر عامل، تخصیص از وزارت نیرو در سه استان شرقی و مجوز زیست محیطی است.

مدیر عامل شرکت تابش برآورد هزینه اجرای فاز اول این پروژه را دو و نیم میلیارد یورو عنوان و تاکید کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده عملیات کامل اجرای این طرح از چابهار تا استان خراسان رضوی و مشهد تا سال ۱۴۰۸ تعریف شده است.


مقدم با اشاره به قیمت آب تولیدی از سواحل چابهار در بخش شرب و صنعت اظهار کرد: نرخ آب در بخش شرب طبق تفاهم نامه با وزارت نیرو بر اساس تعرفه‌های شرب محاسبه می‌گردد، اما در بخش صنعت، نرخ واقعی آب از طریق انعقاد قرارداد با صاحبان صنعت اخذ خواهد شد.


او افزود: در قالب طرح انتقال آب از سواحل چابهار طرح‌های زود هنگام نیز تعریف شده است به طوری که در منطقه چابهار، تامین اضطراری آب تا ظرفیت پنج هزار مترمکعب پیش بینی شده که می‌توان تا تیر ماه ۱۴۰۰ از آن بهره‌برداری کرد. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۵۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
امام از دست بشر خودخواه که داره کره زمین را نابود می کنه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۰۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
می دونید با این کار چه آسیبی به محیط زیست زده می شه .همش خودمون نیستیم حیوانات و کیاهان هم نقش دارند