خوانساری:

کمتر نامی از کارآفرینان برده می شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در حالی که بسیاری به دنبال فساد ارزی سرمایه‌های کشور را به خانه و ویلا در کشور‌های خارجی تبدیل کرده اند، کم‌تر نامی از کارآفرینان به میان آمده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در پنجمین مراسم اعطای جایزه امین‌الضرب گفت: ۱۳۷ سال از تشکیل اتاق بازرگانی تهران می‌گذرد و درس‌های زیادی در این دوره آموخته است. از حضور به عنوان پشتوانه جبهه‌های جنگ تا کمک به کنترل کرونا. ساخت اولویت راه‌آهن، راه اندازی خط تولید خودرو و لوازم خانگی، تاسیس بیمارستان و مدرسه و مواردی از این قبیل اقداماتی است که توسط بخش خصوصی انجام شد.

او ادامه داد: امروز به جای کار آفرینان داخلی، فعالان کسب و کار بین‌المللی به الگوی جوانان ما تبدیل شده است. بخش خصوصی به میزانی که باید مورد احترام قرار نگرفته است و با اوج گیری وابستگی به درآمد‌های نفتی تشدید هم شده است، امروز که تحریم‌ها پا بر گلوی اقتصاد گذاشته بخش خصوصی ایستاده است تا چرخ تولید از کار نیفتد. در حالی که بسیاری به دنبال فساد ارزی سرمایه‌های کشور را به خانه و ویلا در کشور‌های خارجی تبدیل کرده اند، کم‌تر نامی از کارآفرینان به میان آمده است.

خوانساری ضمن ابراز ناراحتی از فساد‌ها و رانت‌های دولتی، توزیع یارانه‌های غیر هدفمند و اختلال در خصوصی سازی تشریح کرد: حاصل این وضعیت ایجاد شرکت‌های جعلی و سوء استفاده کنندگانی است که نام کار آفرینان را مخدوش کرده‌اند. نباید اجازه دهیم در پس رفتار‌های سیاسی اقتصاد کشور غبار الود شود. امروز زمان ان نیست که برای جنه‌های سیاسی و نفع انتخاباتی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر مشکلات دو دهه اقتصاد ایران خلاصه‌ای از مشکلات اقتصاد ۱۰۰ سال اخیر است با این وجود تولید و کارآفرینی ادامه پیدا کرده است. اتاق تهران علاوه بر وظایف زاتی خود تلاش‌های زیادی برای کمک به کشور کرده است. تاسیس مدرسه کسب و کار، کمک به توسعه اقتصاد داتش بنیان، ساتت بیمارستان و مواردی از این قبیل با این هدف صورت گرفته است. جشنواره امین الضرب ایجاد شد تا الگو‌های قدیمی مورد توجه جوانان کشور قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: وظیفه داریم که در پس این فضای سیاسی از بخش کارآفرینی کشور غبارزدایی کنیم و باید به سیاستگذاران هشدار دهیم که امروز زمان آن نیست برای پیروزی یک جناح سیاسی، از هیچ بی‌اخلاقی دریغ نکنیم، در یک مبارزه انتخاباتی دیگران و نظام را تخریب کنیم و برای منفعت شخصی، مصلحت یک ملت را نادیده بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: از تجاری که در شرایط فعلی مشغول به کار هستند، باید به عنوان تجار تاریخی ایران یاد شود؛ اگر صد سال قبل قحطی بود، امروز تحریم است و اگر وبا بود، امروز کرونا است و اگر بی‌ثباتی سیاسی بود، امروز بی‌برنامگی اقتصادی است و اگر دیوان‌سالاری بود، امروز بروکراسی دائم و گسترده است.

خوانساری گفت: امروز شکل‌گیری اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و تبدیل تعارض منافع به تعامل سازنده، به مسیر توسعه ایران سرعت می‌بخشد. از شرق تا غرب زمین، هیچ اقتصادی بدون توجه به بخش خصوصی توسعه نمی‌یابد.

وی یادآور شد: برگزاری مراسم امین‌الضرب با این هدف بود که الگو‌های واقعی در اختیار نسل جوان کشور قرار گیرد. همچنین کارآفرینانی که با ناامیدی پایه کار خود را گذاشته و با میهن‌دوستی موانع را پشت سر گذاشته‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند. بخش خصوصی، مولد، ملی و بالنده می‌تواند در فراز اقتصاد ایران برای دستیابی به توسعه پایدار قرار گیرد و این مهم با همت جمعی و احیای اعتماد عمومی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار