عضو هیات ‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شانس ابتلای افراد ۵ تا ۱۷ ساله به کرونای انگلیسی بیشتر است

خوروش گفت: شانس ابتلای افراد پنج تا ۱۷ ساله به ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به نوع معمولی آن بیشتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فرزین خوروش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد پنج تا ۱۷ ساله در مواجهه با ویروس قبلی کرونا کمتر علامت دار و مبتلا می‌شدند، اما شانس ابتلای آن‌ها به ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر است.

او با اشاره به دیگر ویژگی‌های خاص ویروس جهش یافته انگلیسی، اظهار کرد: میزان انتقال این ویروس نسبت به کرونای قبلی ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر و شانس پیشرفت و شدت بیماری نیز تا ۳۰ درصد بالاتر است بطوریکه ممکن است ریه افراد ناگهانی گرفتار آن و به مرگ منجر شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه ویژگی‌های ویروس جهش یافته انگلیسی، اهمیت آن را دو چندان می‌کند و باید راه‌های انتقال آن را جدی‌تر بگیریم، تصریح کرد: روش‌های انتقال ویروس در گونه جهش یافته انگلیسی تغییر نکرده و لازم است مردم همان چهار اصل رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر، شستن دست و ضد عفونی کردن آن، ماسک زدن و قرنطینه کردن افراد مبتلا را رعایت کنند.

استاد گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از نظر بالینی هیچ تفاوتی بین ویروس جهش یافته انگلیسی و کرونای قبلی وجود ندارد، گفت: تب، سر درد، لرز، بدن درد، خستگی، ضعف، سُرفه، تنگی نفس و اختلال بویایی از جمله علائم بالینی آن است.

خوروش با اشاره به اینکه تشخیص ویروس جهش یافته نیاز به آزمایش‌های تخصصی تری دارد، اظهار امیدواری کرد که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم از گسترش آن جلوگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با بیان اینکه برای ایجاد ایمنی گسترده در جامعه باید ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم علیه کرونا واکسینه شوند تا انتقال ویروس متوقف شود، تاکید کرد: اگر فردی شانس تزریق واکسن کرونا را دارد باید آن را دریافت کند.

او با اشاره به اینکه تا کنون هیچ عارضه جدی و حادی از انواع واکسن کرونای تولید شده در جهان گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: تا کنون عوارض جدی در تزریق واکسن اسپوتنیک وی روسی نیز دیده نشده است بنابراین نگرانی از عوارض حاد نداریم.

به گفته او، ویروس کرونا با هیچکس شوخی ندارد به همین دلیل افراد نباید خود را از شانس تزریق واکسن محروم کنند.

خوروش با اشاره به اینکه واکسن کووید ۱۹ به ایمنی در مقابل بسیاری از ویروس‌های کرونای جهش یافته منجر می‌شود، تصریح کرد: در زمان حاضر در هیچ کجای دنیا قدرت انتخاب برای این واکسن وجود ندارد.

نخستین موارد کرونای جهش یافته انگلیسی اوائل اسفند امسال در استان اصفهان شناسایی شد و بر اساس آخرین اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تا کنون حدود ۱۴ مورد ابتلا به این ویروس شناسایی شده است.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیمار دارای علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند که حدود ۷۰ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.