علائم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان چه می‌تواند باشد؟

پزشک واحد بیماری‌های مرکز بهداشت مهاباد گفت: سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سابقه تماس با پرندگان و تب بالای ۳۸ درجه از علائم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان است.

سلیمان حسین زاده پزشک واحد بیماری‌های مرکز بهداشت مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: هر بیمار تب‌دار (بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد) به همراه حداقل یکی از علائم سرفه، گلودرد، تنگی نفس، کونژنکتیویت به شرطی که یکی از شرایط تماس زیر را داشته باشد مشکوک به آنفلوانزای مرغی می‌باشد.

حسین زاده افزود: آنفلوانزای بسیار بیماری زای پرندگان HPAI Highly Pathogenic Avian Influenza بوسیله ویروس آنفلوانزای A تیپ H۵ N۱ و H۷ و احتمالا سایر موارد در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می‌شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.

پزشک مسئول اضافه کرد: همچنین این ویروس با سایر ویروس‌های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماری زا با توانایی ایجاد پاند می‌شود، چون در این صورت انتقال آن خیلی سریعتر صورت می‌گیرد.

او راه‌های انتقال پرنده به انسان را عنوان و اذعان کرد: تماس نزدیک و طولانی مدت با پرندگان آلوده  از راه های انتقال برای انسان است که این تماس شامل نگهداری، بازی با پرندگان، سربریدن آنها، کندن پر، از بین بردن بقایای اجساد پرندگان می‌باشد و راه اصلی انتقال در سطوح باز مثل چشم، بینی و دهان تثبیت شده و  می تواند وارد دستگاه تنفسی انسان شود و همچنین بیماری از طریق خوردن گوشت پخته پرندگان انتقال نمی‌یابد، زیرا ویروس مولد آن در دمای ۵۰ درجه از بین می‌رود.

حسین زاده تصریح کرد: این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود.

او خاطر نشان کرد: پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

آنفلوانزای پرندگان نوعی از آنفلوانزای حیوانی است که توسط گونه ‏A‏ ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود.

این بیماری حدود ۱۰۰ سال قبل در بین پرندگان ایتالیا حادث گردیده و سپس به سایر نقاط جهان منتشر شده است.

انتهای پیام / س خ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.