آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

ترافیک و تجمع کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز زمینی آستارا به عقیده مسئولان گمرک نشان از افزایش صادرات در دوران تحریم و کرونا دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ترافیک شدید کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از مقابل درب گمرک مرز زمینی آستارا تا کنارگذر‌ها و خیابان‌های اصلی این شهرستان مرزی، اگرچه  سناریوی تکرای است اما به عقیده مسئولان مربوطه این تجمع آن روی سکه هم دارد  و آن هم نشان از رشد اقتصادی، افزایش صاردات در دوران تحریم و کرونا است.

ترافیک کامیون‌ها در بندر مرزی آستارا برای شهروندان این شهر که دارای حمل و نقل ترکیبی گمرک زمینی، دریایی، ریلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر است، موضوع جدیدی نیست و در چند ماه گذشته، انعکاس گسترده گزارش‌ها و اخبار ترافیک شدید کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از مقابل درب گمرک مرز زمینی آستارا تا کنارگذر‌ها و خیابان‌های اصلی دور شهر، بازتاب‌هایی را در میان هموطنان، به خصوص شهروندان این شهر مرزی و بندری داشته است.

آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

رشد ۵۰ درصدی صادرات از گمرک آستارا

کریم رسولی، مدیرکل گمرک آستارا  درباره این تجمع کامیون ها در این شهرستان مرزی گفت: ترافیک کامیون‌ها در پشت درب گمرک این شهرستان نشان از رشد قابل توجه صادرات کشور دارد که در دوران تحریم و کرونا شاهد رشد ۵۰ درصدی هستیم.

او ، با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرز‌های گمرک آستارا انجام می‌شود که رقمی قابل توجه است، افزود: در حال ثبت رکورد بسیار مهم صادرات نیم میلیارد دلاری کالا از آستارا هستیم که قطعا تحقق این مهم سبب افزایش تردد کامیون‌ها در این شهرستان می‌شود.

مدیرکل گمرک آستارا ،  با اشاره به اینکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات رسانی در محوطه گمرک زمینی آستارا، عملیات محوطه سازی را از دو سال پیش در دستور کار داریم، گفت: از درب ساحلی گمرک تا درب مرزی، سه باند در حال احداث است که ظرفیت توقف ۵۰۰ کامیون را خواهد داشت و در صورت پایان این طرح بخش وسیعی از ترافیک معابر اصلی به داخل گمرک منتقل می‌شود.

آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

فرسوده بودن پل مرزی  ایران و آذربایجان  یکی از معضلات صادرات

رسولی، فرسوده بودن پل مرزی بین دو کشور ایران و آذربایجان را از مهمترین معضلات پیش روی اعلام کرد و افزود: کم عرض و فرسوده بودن این پل سبب شده است تا ظرفیت ورود و خروج کامیون‌ها محدود شود تا حدی که در هر سه دقیقه فقط یک کامیون از آن عبور می‌کند.

او با تأکید بر اینکه از درب ورود تا خروج ۶ نهاد دخیل هستند، گفت: گمرک، شهرداری، پایانه، بانک، گذرنامه و هنگ مرزی، نهاد‌هایی هستند که فرآیند ورود و خروج کامیون‌ها را کنترل می‌کنند.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه پذیرش این حجم عظیم کامیون‌ها از سوی کشور همسایه است، افزود: در برخی روز‌ها و ساعات، پذیرش کامیون‌ها از سوی کشور مقابل متوقف می‌شود که این موضوع هم از دیگر دلایل افزایش این ترافیک است.

 رسولی گفت: با ارایه خدمات حداکثری و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی خود ، خدمات شبانه روزی کارکنان و تعامل سازنده با گمرک طرف مقابل نقش کلیدی در روند صعودی خروج و ورود کامیون‌های حامل کالا‌های صادراتی و رونق صادرات داشته است.

او  به رشد چشمگیر تردد و تسهیل در خروج و ورود کامیون‌ها در مرز زمینی گمرک آستارا هستیم ، گفت:  خروج روزانه ٢٢٠ دستگاه کامیون حامل کالا‌های صادراتی و ورود ٢٩٠ دستگاه کامیون برای حمل کالا‌های صادراتی به کشور نشان از رشد تردد و تسهیل در خروج و ورود کامیون‌ها در مرز زمینی گمرک آستارا است.

مدیر کل گمرک آستارا،  با تاکید بر  توسعه و ایجاد گلوگاه‌های جدید در گمرک آستارا ، افزود: آمار ٣ دقیقه هر تردد در مرز زمینی گمرک آستارا هنگامی اتفاق می‌افتد که با یک پل تردد در مرز مواجه هستیم که یک طرفه است یعنی فقط یک کامیون ظرفیت عبور را دارد و برای ورود یا خروج کامیون طرف مقابل باید توقف ایجاد کرد و این خود یکی از مشکلات ساختاری ترافیکی در گمرک مرزی آستارا است که باید مسئولان به فکر توسعه و بهسازی آن و ایجاد یک پل جدید برای دو طرفه کردن تردد‌ها در ورود و خروج باشیم .

آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

گمرک آستارا دروازه تجارت به بازار‌های روسیه و کشور‌های همجوار و اروپا 

رسولی،  به نقش گمرک در تسهیل و روان سازی امروز تردد‌ها و کاهش ترافیک شهری که چند ماه قبل به صورت یک بحران ایجاد شده بود، اشاره کرد و گفت: با تلاش شبانه روزی همکارانم کار تشریفات گمرکی   ١٥٠ کامیون صادراتی  در گمرک آستارا انجام  و روانه بازار‌های روسیه و سایر کشور‌های همجوار و اروپا می شود.

او  افزود: در کنار ان کنتر‌های گمرکی صادرات سایر استان‌ها که حدود ١٠٠ کامیون صادرات و محموله‌های ترانزیتی است وجود دارد و اگر به این حجم کاری صادرات ٣٠ واگن روزانه گمرک ریلی که حدود ١٠٠٠ تن صادرات در روز از پایانه ریلی است و همچنین صادرات قابل ملاحظه گمرک اسکله و منطقه ویژه هم اضافه کنیم به اهمیت و زحمات شبانه روزی این سربازان اقتصادی و مرزبانان اقتصادی گمرک آستارا بیشتر مواجه خواهیم شد.

مدیر کل گمرک آستارا تصریح کرد: در سایه تلاش همکاران گمرک آستارا حدود ٨٠ درصد حجم صادرات استان از گمرک آستارا است و این گمرک، رتبه ١٦ را در میان ٩٥ گمرک کشور از لحاظ صادرات به خود اختصاص داده است .

آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

تردد کامیون‌ها از مرز آستارا تسهیل می‌شود

حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران در نشست همکاری‌های گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در اداره کل گمرک آستارا از توافق با گمرک جمهوری آذربایجان برای تسریع تردد و کاهش ترافیک کامیون‌های تجارت خارجی، در دو سوی مرز آستارا خبر داد.

او گفت: در نشستی برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا قرار شد با همکاری گمرک استان اردبیل، تعدادی از کامیون‌ها به مرز بیله سوار هدایت شود.
آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران افزود: براساس گزارش‌های واصله، ساخت و ساز در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه از دلایل ترافیک کامیون‌ها در مرز آستاراست و این موضوع از گمرک کشور روسیه پیگیری خواهد شد.

کاخکی گفت: کریدور شمال و جنوب نقش تعیین کننده‌ای در تقویت تجارت دارد و باید به مشکلات پایانه ریلی آستارا برای تسهیل گذر کامیون‌های ترانزیت کالا رسیدگی شود و صدور کد گمرک ریلی این شهرستان نیز پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه با حضور مسئولان سازمان‌های دامپزشکی ایران و جمهوری آذربایجان، موافقت شد با رعایت اصول قرنطینه، دام‌های زنده از مبدا گمرک جمهوری آذربایجان به مقصد نخجوان و بالعکس ترانزیت شود، تصریح کرد: بازگشایی گمرک خداآفرین نیز مطرح شد و تحقق این امر نیازمند برخی مجوز‌های قانونی است و قرار شد این موضوع در کارگروه ویژه مرز وزارت کشور بررسی شود.

آن روی سکه تجمع کامیون داران در مرز آستارا

هرچند به گفته مسئولان ترافیک و تجمع کامیون داران نشان از رونق اقتصادی و توسعه صادرات دارد ، اما می توان با بهره گیری از توان و ظرفیت  گمرک و مرز زمینی شهرستان آستارا، زیرساخت ها و بسترهای لازم را  برای فعالان و تجار فراهم کرد ، تا این رونق و چرخه اقتصاد با چرخش کامیون ها همراه باشد و شاهد صف های طولانی نباشیم.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.