مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان با مشکل جدی کمبود خون مواجه است

خسروی گفت: اهدای خون با توجه به شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته و وضعیت ذخیره خونی در این استان با مشکل جدی روبرو شده است.

سهیلا خسروی مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:از ابتدای سال تاکنون ۷۰ هزار و ۲۶۴ نفر برای اهدای خون به پایگاه ها و مراکز سازمان انتقال خون در سراسر استان مراجعه کردند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۲۶۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

او  با بیان اینکه از مجموع اهدا کنندگان خون چهار هزار و ۲۴۶ نفر زن و ۵۱ هزارو ۱۷۸ نفر مرد بودند افزود: خون اهدایی این عزیزان حدود ۶۰ درصد نیاز سیستان و بلوچستان را تامین کرده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: متوسط مصرف ماهانه این استان ۱۱ هزارو ۵۹۳ واحد خون و فرآورده خونی است.

او  ادامه داد: میزان مصرف خون و فرآورده های خونی از ابتدای سال تاکنون ۱۳۴ هزار و ۹۴ واحد خون و فرآورده ها، ۱۰۱ هزارو ۲۵۰ گلبول قرمز، ۱۳ هزارو ۳۴۲ پلاکت و ۱۹ هزارو ۵۰۲ فرآورده پلاسمایی بوده است.

خسروی اظهارداشت: ۶۸ درصد از خون‌های اهدایی برای سه هزارو ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی موجود در سیستان و بلوچستان مصرف می شود.

او  با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه های معین در سطح کشور دریافت می شود، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۳ هزارو ۵۸۷ واحد خون از سایر استان ها بویژه تهران، بیرجند و سمنان دریافت شده است.

او  اظهارداشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا اهدای خون از سوی شهروندان بطور قابل توجهی در سیستان و بلوچستان کاهش داشته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: پایگاه‌های انتقال خون از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

او  افزود: ۳۲۰ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تاکنون برای اهدای پلاسما به انتقال خون مراجعه کرده‌اند.

خسروی بیان کرد: ۵۸ واحد پلاسمای ویروس کرونا از سایر استان‌های کشور از ابتدای امسال تاکنون دریافت و بین ۳۶۰ مرکز درمانی استان توزیع شده است.

او  دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

از منظر کارشناسان، با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی در سیستان و بلوچستان، ازدواج های فامیلی و دریافت نکردن مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور در این استان ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار