سفیر ارمنستان در ایران:

مشکلات تحریم بانکی ایران با همکاری قابل حل است

آرتاشس تومانیان گفت: تحریم‌های بانکی سبب بروز مشکلاتی در مراودات تجاری ایران با دیگر کشور‌ها شده است، اما با همکاری می‌توان معضلات ناشی از تحریم را برطرف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، آرتاشس تومانیان روز سه شنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان شمالی گفت : باید شفاف صحبت کنیم، تحریم بانک‌ها سبب شده تا مراوده تجاری ایران با دیگر کشور‌ها با موانعی روبه رو شود، بانکداری ایران به علت تحریم‌ها مشکلاتی دارد و این امر برای فعالان اقتصادی ما و ایران مشکل ساز است و تجار ایران نمی‌توانند با دیگر کشور‌ها مراوده آسانی داشته باشند که این مشکل با ارمنستان هم وجود دارد.


بیشتر بخوانید 


او گفت: البته شرکت‌های ایرانی که با شریک ارمنی به ثبت رسیده، با بانک‌های ارمنستان ارتباط داشته و کار می‌کنند و با توجه به اینکه بانک‌های ارمنستان با بانک‌های جهان کار می‌کنند و مشکلی در این زمینه ندارند، مشکل برای فعالیت اقتصادی ایرانیان در ارمنستان و مرادوه مالی میان بانک‌های ۲ کشور وجود ندارد.

سفیر جمهوری ارمنستان گفت: ایرانیان با هر ارزی که می‌خواهند، می‌توانند در بانک‌های ارمنستان حساب داشته و فعالیت اقتصادی کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

او کشور ارمنستان را به مثابه پلی برای مراوده تجاری ایران با سایر کشور‌ها برشمرد و گفت: یکی از مسائل مهم در این زمینه، عضویت ارمنستان در اوراسیا است که سبب شده بازاری ۱۸۰ میلیون نفری در دسترس باشد که این کشور‌ها یک منطقه گمرکی حساب می‌شود و تبادل کالا با این چند کشور بدون هزینه‌های گمرکی انجام می‌شود و ایران هم با اتحادیه اوراسیا از طریق ارمنستان مبادلاتی دارد و از این بستر استفاده کرده است.

تومانیان گفت: ۱.۵ سال پیش ایران با اتحادیه اوراسیا تفاهم نامه‌ای امضا کرد و بر این اساس برای ۹۰۰ قلم کالا تعرفه ترجیحی در نظر گرفته شده است و این تفاهم نامه تا ۱.۵ سال دیگر به اتمام می‌رسد، اما به عقیده من ایران تمایل دارد تا این زمان تمدید شود.

سفیر جمهوری ارمنستان افزود  : ارمنستان جز عضویت در اتحادیه اوراسیا با اتحادیه اروپا نیز قرارداد‌های خاص تجاری دارد و از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی برای ۶ هزار و ۲۰۰ قلم کالا بهره‌مند است که البته ایران هم از این شرایط و موقعیت ارمنستان بی بهره نیست.

تومانیان از تجار خراسان شمالی دعوت کرد تا به صورت شراکتی و یا بدون شریک، در ارمنستان سرمایه گذاری کنند و محصولات تولیدی خود را از این طریق به سایر کشور صادر کنند.

او گفت: نیروگاه برق آبی، نیروگاه بادی، نیروگاه خورشیدی، صنایع معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و ماشین سازی از جمله مواردی است که زمینه سرمایه گذاری آن در ارمنستان بسیار مناسب است.

سفیر جمهوری ارمنستان افزود : ارمنستان، در زمینه فناوری اطلاعات هم رشد یافته است و بیشتر شرکای آن شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و هندی هستند و ما می‌توانیم در این زمینه با خراسان شمالی هم مراوده داشته باشیم و این قابلیت وجود دارد که تجار ما با همکاری تجار خراسان شمالی با سایر استان‌های ایران و یا با کشور‌های همسایه و نزدیک مثل افغانستان و پاکستان مراوده داشته باشند.

تومانیان درباره زمینه‌های موجود برای توسعه روابط تجاری ارمنستان با ایران گفت: کشور سه میلیون نفری ارمنستان می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد، این بازار گرچه کوچک، اما می‌تواند زمینه خوبی برای صادرات محصولات ایران باشد و البته ارمنستان بازار عمده ایران است و در آمار تجاری میزان صادرات ایران به ازای هر نفر زیاد است و این نشان از این است که تجار ایران رابطه خوبی با ارمنستان دارند.

سفیر جمهوری ارمنستان گفت: وضعیت تجاری در ارمنستان مناسب است، تمام کار‌های تجاری و اقتصادی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت ارمنستان دخالتی در بخش اقتصاد ندارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: بررسی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری این استان از اهداف سفر سفیر ارمنستان است.

علی بیگزاده گفت : پیگیر هستیم تا خواهرخواندگی مرکز استان خراسان شمالی با ایروان، پایتخت ارمنستان محقق شود.

سفیر جمهوری ارمنستان در سفر ۲ روزه به خراسان شمالی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری این استان بازدید می‌کند.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.