معاون محیط زیست اصفهان:

نجات تالاب بین‌المللی گاوخونی یک وظیفه اخلاقی و قانونی است

اکبری گفت: نجات تالاب بین‌المللی گاوخونی از خشک شدن کامل و احیای آن یک وظیفه اخلاقی و قانونی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان امروز در سومین همایش " گردشگری محور توسعه استان اصفهان با محوریت گردشگری آبی " که به صورت حضوری و مجازی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: تالاب گاوخونی بیش از ۱۰ میلیون سال قدمت داشته، اما با عملکرد نامناسب دستگاه‌های مختلف استان در سال‌های اخیر گرفتار خشکی شده است.

او اضافه کرد: تالاب بین‌المللی گاوخونی موقعیتی بی نظیر و ارزشمند و برخوردار از گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و منحصربفرد است و می‌تواند فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری مبتنی بر جاذبه‌های آبی باشد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته از تخصیص کامل حقابه این پهنه آبی و زیست محیطی دریغ شده و همین امر خشکی مقدار قابل توجهی از مساحت آن را رقم زده است.

اکبری تصریح کرد: خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی تنها خشکی یک پهنه طبیعی و زیست محیطی نیست بلکه انتشار ریزگرد‌ها را در پی دارد که سلامتی مردم اطراف و حتی استان‌های دیگر را تهدید خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری مبتنی بر جاذبه‌های آبی نباید به تخریب محیط زیست منجر شود، گفت: نیاز است که مطالعات جامع با محوریت تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و دانشگاه‌ها برای اینکه اهداف و جنبه‌های مختلف توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گیرد انجام شود.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که هیچ تضمینی وجود ندارد در محیطی که توسعه گردشگری شاهد هستیم در اطراف آن تخریب محیط زیست صورت نگیرد، دغدغه ما نیز همین موضوع است و بر آن تاکید داریم.

تالاب بین‌المللی گاوخونی، پایاب رودخانه زاینده‌رود و یکی از تالاب‌های بین‌المللی در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران بشمار می‌آید که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱٣٧ کیلومتری جنوب شرق اصفهان و در ٣۰ کیلومتری شهر ورزنه در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده است؛ این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های ارزشمند ایران در فهرست بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت شد.

این تالاب منابع زیستی غنی دارد، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود؛ از جمله گونه‌های پرنده‌ای که در این تالاب فرود می‌آمدند می‌توان به فلامینگو، انواع اردک، مرغابی، غاز، پرستوی دریایی، پلیکان، باتلان و کِشیم اشاره کرد.

سومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان با محوریت گردشگری و جاذبه‌های آبی به صورت حضوری و مجازی با حضور مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، اتاق بازرگانی و دانشگاه صنعتی اصفهان به میزبانی اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.

بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در محیط‌های پیرامونی پهنه‌های آبی از جمله سدها، جاذبه‌های تاریخی آبی استان، قابلیت‌های گردشگری در جوار پهنه‌ها و تاسیسات آبی از جمله محور‌های این همایش بود.

در بیانیه پایانی این همایش مقرر شد که همایش آتی در سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود تا از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، نتایج و تحقیقات کشور‌های دیگر نیز استفاده شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار