تله دیپلماتیک، وقت کشی و یارگیری آمریکا به نام احیای برجام

دولت آمریکا با پیگیری شگردی قدیمی در پس اقدامات نمادین اخیر خود در خصوص برجام، در چارچوب تله ای دیپلماتیک سعی در تحمیل فشار هوشمندانه بر جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن که در واشنگتن روی کار آمد، آنچه بیش از همه انتظار می‌رفت تحولی بنیادین در بدنه سیاست‌های آمریکا بویژه در عرصه بین الملل بود. او خود از مدت‌ها پیش تحقق این امر را وعده داده بود. متحدان اروپایی واشنگتن، که زخم خورده ۴ سال ریاست جمهوری پر افت و خیز دونالد ترامپ بودند، بیش از همه از تحقق این وعده استقبال کردند.

دولت جدید آمریکا که از ماه‌ها پیش از ورود به کاخ سفید از تعهد به تغییر راهبرد در قبال ایران دم زده و بازگشت به برجام را در بوق و کرنا کرده بود، طی هفته‌های اخیر نمایش قابل تاملی را در مقابل انظار بین المللی به اجرا گذاشته است. اقدامات نمایشی دولت بایدن در چارچوب ادعایی «تلاش برای احیای برجام» ارزیابی می‌شود. در پرتو مقصودی عیان که همچنان در لفافه است، دولت بایدن هم ادعای مکانسیم ماشه را پس گرفت، هم محدودیت‌های ترددی دیپلمات‌های ایرانی را تقلیل داد و هم برای شرکت در کمیسیون برجام چراغ سبز نشان داد.

ظاهرا ضرب الاجل ایران برای لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در خصوص بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی، موثر واقع شد و دولت آمریکا را به تکاپو انداخت تا با گرفتن یک ژست تبلیغاتی خود را حامی احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نشان دهد، همان توافقی که بیشترین زخم هایش را مرهون اقدامات دولتمردان آمریکاست. اولتیماتوم ایران، دبیر کل آژانس انرژی اتمی را نیز شتاب زده به تهران کشاند، تا به رغم سال‌ها بدعهدی، به نمایندگی از اروپایی‌ها باز هم برطبل توخالی حفظ برجام بکوبد.

اگر اندکی بر اقدامات دولت آمریکا از شامگاه پنج شنبه ۱۸ فوریه به این سو دقیق شویم، مشخص می‌شود نوایی که از واشنگتن به گوش می‌رسد نه اقدام عملی و ملموس در پرتو احیای برجام، بلکه نمایشی تبلیغاتی در جهت وقت کشی به منظور حفظ فشار بر ایران و بردن بازی به سمت و سوی مطلوب خود، همانا بسط برجام در چارچوبی از پیش تعیین شده، است.

بایدن به عنوان نماینده دموکرات‌ها مشخصا تلاش می‌کند تا از کارزار تحریمی ترامپ، که همواره از آن به عنوان شکستی خطرناک یاد کرده، برای ژست دیپلماسی خود بیشترین بهره را بگیرد و به اصطلاح با ترامپ زدایی از برجام خود را حامی پیمان های بین المللی جا بزند.

پرده اول: رها کردن مکانیسم ماشه / خیمه شب بازی آمریکا با مکانیسم ماشه

در اولین پرده نمایش آمریکا، ریچارد میلز به نمایندگی از دولت بایدن در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای امنیت اعلام کرد نامه‌های مورخ ۲۰، ۲۱ اوت و ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ دولت قبل در خصوص فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران را پس می‌گیرد. نماینده دولت آمریکا در نامه خود متذکر شد مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که با قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافتند، همچنان منقضی هستند.

اما واقعیت امر چیزی غیر از آنی است که دولتمردان آمریکا سعی در القا آن به جامعه بین الملل دارند. دولت بایدن در حالی مدعی دست کشیدن از چکاندن مکانیسم ماشه شده که مدعای دولت پیشین در این خصوص از پایه و اساس اشتباه بود و شکست قاطع آن در شورای امنیت سند تائید این ادعای باطل است. در واقع اقدام دولت بایدن را باید سری جدید نمایش دیپلماتیک مضحکی دانست که مایک پمپئو اواخر مرداد و شهریور امسال در چند سکانس در شورای امنیت به روی صحنه برد. نمایشی که جز یک شکست بزرگ در کارنامه سیاسی وزیر خارجه وقت آمریکا و به رخ کشیدن اقتدار از دست رفته این کشور عایدی دیگری نداشت.

تله دیپلماتیک، وقت کشی و یارگیری آمریکا به نام احیای برجام

تابستان ۲۰۲۰ آمریکا پس از شکست خیره‌کننده در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، دست خود را روی مکانیسم ماشه قرار داد. موضوع تا جایی برای دولت آمریکا حیاتی بود که پمپئو شخصا با حضور در مقر شورای امنیت در نیویورک، به عنوان آخرین تیر ترکش کارزار فشار حداکثری و در راستای اهداف انتخاباتی ترامپ، ماشه تفنگ سیاسی و بی پایه حقوقیِ تمدید تحریم‌های بین المللی علیه ایران را کشید. وزیر خارجه وقت آمریکا در آن زمان تلاش می‌کرد تا با خوانش خود ساخته از برجام عذر و بهانه‌ای قانونی را برای جا زدن کشورش به عنوان عضو این توافق جور کند، تا از این روزنه، خواست نامشروع دولت متبوعش برآورد شود. اما رای اکثریت اعضای شورای امنیت بر خیال باطل دولتمردان وقت آمریکا مهر ناکامی زد.

جالب توجه اینکه متحدان اروپایی واشنگتن که در حد حرف بار‌ها نشان داده که حاضر به نابودی برجام نیستند، تمایلی به همراهی آمریکا در این قمار سیاسی نداشتند. حال دولت بایدن نیز در قالب نمایش ساختگی «دست کشیدن از مکانیسم ماشه» تحقق هدفی بزرگتر، که همانا بازگشت گزینشی به برجام برای نیل به مقصودی نهان است، را در سر می‌پروراند. دموکرات‌ها می‌خواهند از این روزنه آنچه را به تعبیر آن‌ها توافقی جامع‌تر با ایران گفته می‌شود، حیات بخشند.

نظر به اینکه ادعای دولت ترامپ در خصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی با توجه به خروج یکجانبه از برجام، فاقد وجاهت حقوقی تشخیص داده شد، به تبع نامه نگاری جدید دولت بایدن به شورای امنیت ارزش ملموسی را در بر ندارد و هیچ آورده تازه‌ای را نصیب ایران نمی‌کند. هر چند متحدان اروپایی آمریکا آن را حسن نیت متحد خود تعبیر کنند. اما در مقایسه با محک اصلی رفع تحریم‌های یکجانبه، که معیار واقعی بازگشت آمریکا به برجام است، به واقع هیچ تلقی می‌شود.

ژست دیپلماسی بایدن بر ویرانه‌های بجا مانده از ترامپ

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین ماموریت داشت تا ذیل نامه دیگری اعلام کند واشنگتن در راستای ادعایی احیای برجام، محدودیت ترددی دیپلمات‌های ایران که به سه مایل در شهر نیویورک محدود شده بود، لغو و به روال سابق برمی گرداند.

اما روال سابق محدودیت‌های ترددی دیپلمات‌های ایرانی چگونه بوده و اقدام دولت بایدن چه تغییری در شرایط کنونی دیپلمات‌های ایرانی ایجاد می‌کند. بررسی بیشتر نشان می‌دهد که دولت بایدن بواقع محدودیت‌های اضافه شده در دوره ترامپ را برداشته است و در حال حاضر محدودیت‌های ترددی چند دهه‌ای هیئت‌های دیپلماتیک ایرانی، که در دوره باراک اوباما نیز وجود داشته، کما فی سابق برقرار است. محدودیت ترددی ۲۵ مایلی از مرکز منهتن در دولت‌های پیشین آمریکا وضع و در دولت بایدن نیز حفظ خواهد شد. در واقع ترامپ تنها این محدودیت را تشدید کرده بود.

این اقدام در واقع نمود دیگری از بهره برداری سیاسی آمریکا از قرار گرفتن مقر سازمان ملل در این کشور در جهت فشار بر مخالفان خود و نقض کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های ۱۹۴۶ سازمان ملل متحد است. در حالیکه آمریکا به عنوان کشور میزبان ملزم به پذیرش تعهد در خصوص تسهیل اقدامات هیئت‌های دیپلماتیک حاضر در سازمان ملل است.

عوام فریبی دیپلماتیک با نسخه وقت کشی و وعده درمانی

تله گذاری دیپلماتیک آمریکا البته به همین جا ختم نشد. در جریان نشست روز پنج شنبه (۱۸ فوریه) وزرای خارجه کشور‌های اروپایی و آمریکا، آنتونی بلینکن به دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در نشست غیر رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور کشور‌های عضو گروه ۱+۵ و ایران بله گفت و آن را اقدامی در جهت یافتن مسیر دیپلماتیک برای احیای برجام تعبیر کرد.

بواقع دولت بایدن در این پرده از نمایش عوام فریبانه خود تله دیپلماتیک بزرگتری را پهن کرد تا از این روزن هم به اصطلاح توپ را در زمین ایران انداخته و هم با یارگیری و جلب نظر متحدان خود اهرم اعمال فشار بر ایران را قدرت بخشد. تله‌ای که معاون وزیر خارجه انگلیس ظاهرا اولین کسی بود که در دام آن افتاد. این دیپلمات انگلیسی با اشاره به حسن نیت آمریکا همه چیز را به گردن ایران انداخت و گفت حال همه چیز در دست ایران است و آن‌ها طرفی هستند که تعهدات خود را نقض می‌کنند. وزیر خارجه آلمان حتی پیش از نشست وزرای خارجه اروپا و آمریکا، نقشی در نمایش احیای برجام واشنگتن برعهده گفت و با بهره گیری از تعبیر «بازی با آتش»، کاهش تعهدات ایران ذیل برجام را خطری برای بازگشت آمریکا به این توافق ارزیابی کرد.

بدیهی است این اقدام نیز اگر لغو تحریم‌های ایران را در پی نداشته باشد، فاقد ارزش عملی تلقی می‌شود. براساس مصوبه آذر ماه مجلس شورای اسلامی، ایران اهتمام خود را بر افزایش توانمندی هسته‌ای خود قرار داده است. تعلیق پروتکل الحاقی بخشی از این روند است که با توجه به بدعهدی طرف غربی برجام، تنها گزینه پیش روی ایران در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

تله دیپلماتیک، وقت کشی و یارگیری آمریکا به نام احیای برجام

دولت آمریکا در واقع تلاش می‌کند تا از این منظر اقداماتی را امتیاز جلوه دهد، که فاقد اثربخشی قابل توجه برای ایران بوده، تا در این مسیر با حفظ بار کارزار فشار حداکثری، بستر توافقی ورای برجام را فراهم سازد. در واقع آمریکا ماشه‌ای را رها کرد که با نظر اعضای شورای امنیت فاقد صلاحیت قانونی برای توسل به آن تشخیص داده شد. بدیهی آنکه آمریکا با به راه انداختن این نمایش هم زمان می‌خرد و هم با طولانی کردن بازگشت خود به برجام، سعی در جمع کردن امتیازات بیشتر برای نیل به توافقی تازه دارد. مشخصا آنکه آمریکا راهبرد بازگشت مرحله‌ای به برجام برای تحقق خواسته‌های خود را در دستور کار دارد. این در حالیست که بازگشت چند مرحله‌ای و طولانی مدت برخلاف اهداف راهبردی ایران محسوب می‌شود.

بایدن پروژه احیای برجام را با همان ژست توخالی دیپلماسی کلید زد که آمریکایی‌ها در جهت تحمیل فشار بر طرف مقابل ید طولایی در آن دارند. از منظر سیاسی آمریکا، مذاکره با طرف‌های مخالف بواقع نه ابزار کاهش تنش، بلکه نسخه تازه‌ای برای تحمیل فشار تعریف می‌شود.

دولت کنونی آمریکا چینش تحولات را به نحوی هدفمند در راستای محقق کردن همین فشار هوشمند بر ایران صورت می‌دهد. به نحوی که پذیرش دعوت ملاقات غیر رسمی با ایران را با چاشنی ارسال دو نامه به شورای امنیت همزمان کرده تا به شکلی ناملموس توپ را در زمین ایران قرار دهد. تا جاییکه سیر اقدامات نمایشی آمریکا تحلیلگران سیاسی را به این باور رساند که تحولات پیرامونی برجام نوید بخش مرحله‌ای تازه است و حال وقت آن رسیده تا ایران نیز سیگنال‌های مثبت خود را ارسال کند.

بهترین عبارت برای تعبیر تحولات اخیر پیرامون برجام «بازی پوچی» است که آمریکا با همراهی هم پیمانان اروپایی خود به راه انداخته تا با توسل به وعده درمانی، افکار عمومی را در خصوص نیت واهی خود برای احیای برجام متقاعد سازند. دولت دموکرات آمریکا بسیار تلاش می‌کند در پاره‌ای از مسائل بویژه موضوع ایران خود را متمایز از دولت جمهوری خواه پیشین نشان داده تا بدین طریق اراده جمهوری اسلامی برای ابراز خواسته‌های بحق خود را از طریق فشار افکار عمومی متاثر سازد. حالا آنکه به گواه همگان در واشنگتن تنها دولت‌های می‌آیند و می‌روند، اما سیاست‌ها بدون تغییر می‌مانند.

مضاف آنکه نمایش سه پرده‌ای آمریکا بواقع به تعبیر وزیر خارجه ایران سفسطه طرف غربی است برای تحمیل مسئولیت بر ایران. ایران، اما به صراحت اعلام کرده برای بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌های یکجانبه هیچ ارزشی قائل نخواهد بود. پاسخ جمهوری اسلامی به نمایش جدید آمریکا برای رها کردن مکانیسم ماشه و حضور در نشست کمیسیون برجام بر سه نکته کلیدی تأکید دارد: تعهد، اقدام، مذاکره. این همان خواستی است که از طرف روسیه و چین نیز عنوان شد: زمان سیاست‌های واقع گرایانه و دیپلماسی فرا رسیده است.

اما دولت جدید آمریکا راهبرد خود را بر عملیاتی تاخیری بنا نهاده که در چارچوب شگردی قدیمی به منظور حفظ شرایط فعلی و به تبع با همراهی فشار هوشمند جهانی، مسیر وادار سازی ایران به اجرای تعهدات برجامی را دنبال می‌کند، تا با نشان دادن ایران به عنوان کشور ناقض برجام، هم این کشور را از کسب امتیاز محروم کند و هم فشار تحریم‌ها کماکان پابرجا باشد. حال آنکه ایران هیچگاه از برجام خارج نشده و مجموعه اقدامات مرتبط با کاهش تعهدات خود در برجام را وفق مواد ۲۶ و ۳۶ این توافقنامه انجام داده است.

روشن آنکه بیانیه دادن‌های بدون راهکار‌های «دلگرم کننده» برای ایران، نمی‌تواند گره کور برجام را باز کند. زیرا تهران طمع تلخ بدعهدی آمریکا و اروپا را از خاطر نبرده است و تجربه ۴ سال گذشته هیچگاه باعث نمی‌شود که جمهوری اسلامی با وعده به شرایط موجود ادامه داده و همزمان به پای میز مذاکره بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
توافق برجام وعده شکنی هر دو حزب دموکرات در زمان اوباما و خروج ترامپ از برجام و کرشمه های باید ن این توافق را شبیه عهد شکنی یهود در پیمان پیامبر(ص)با احزاب محاصره کننده مدینه نشان میدهد!!در واقع اکنون هم لابی یهود در امریکا و اروپا دست به همان پیمان شکنی پس از صلح احزاب یعنی خروج امریکا و خیانت به پیمانی که خود امضا کرده است زده است.!این خروج امریکا بسیار شبیه موریانه خوردن پیمان پیامبر اسلام با احزاب است که یهود به عهد خود وفا نکرد !!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۲۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بفرض تحریما برداشته نشد و ما شدیم هسته ای با صدتا بمب اتم نهایتش میشیم کره شمالی با مردمی بدبخت بیچاره.ایران دقیقا مثل یه آدم معتاده که به خانوادش میگه یا پول مواد بدید یا خودم میکشم.خانوادش فقط نگران خرج کفن و دفنش هستن.تو هر دو حالت سر خودش به باد میده
Iran (Islamic Republic of)
رسول صاحب الزمان شماست
۰۱:۰۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
سلام بر شما...
بدانید ..در سفر پاپ به عراق اهدافی درش هست که تابع سیاستهای دولت کنونی امریکاست و نباید در این موضوع شک و تردید داشته باشیم ..
ما باید تا فتح و نابودی پایگاههای امریکا در عراق قیام مردمی به راه بیاندازیم تا پاپ جرات نکند در این برهه از زمان و تاریخ در عراق و مردم به کل و تمام مسلمان این کشور وجود اشغالگر را مسالمت امیز و همزیستی با مردم رنج کشیده و اسلامی عراق جلوه دهد...امید هست همواره اسلام عزیز را بر مسیحیت بد اندیش و بی نصیب ترجیح دهید..و محترم بشمارید تا پاپ و امثال پاپ هم دیگر خاموش شوند به قبول عدالت فقط الهی و اسلامی...
والسلام علیکم و رحمةالله علیکم جمیعا..
991216
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
چرا برجام رو بهم نمیزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
از یه بچه هم بپرسی میدونه که در مقابل اینا فقط مقاومت هست که جواب میده . ولی این دولت انگار نمیخواد باور کنه .
Canada
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تا بحال هر چه شعار انتخاباتی که داده بود
زده زیرش
حتی پولی که ترامپ برای اشخاصی که کارشون بخاطر کرونا از دست داده بودند .را نصف کرد
Canada
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سیاست شون یا هویج و چماق است
یا اوردن دمکراسی موزی
که بر حسب اعترافات خودشان
یک عده ای را برای کاشت موز به کشورهای اسپانیایی زبان فرستاده بودند و
همین افراد بنفع امریکا سیاست و دولت ان کشورها را تعییر میدادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
همه قبول دارن که جناب ایت ا…رئیسی بهترین ، شایسته ترین و اصلح ترین فرد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.
اما آیا نیمه خالی لیوان را هم دیده ایم؟
اگر به واسطه تبلیغات هیجانی جریان غربگرا چه مثبت و به احتمال خیلی زیاد منفی ….!!!همچون سال ۸۸،۹۲ و ۹۶ موجی شدید در لحظات آخر مانده به انتخابات و در هماهنگی با دشمن و برخی از مغرضان و مفسدان اقتصادی که هدفشان بیرون کشیدن آیت ا…رئیسی از قوه قضاییه و نفوذی های موجود در جریان اصولگرا که هدفشان تخریب این جریان ارزشی و اصالت آن است تا شرایط موجود در جریان اصلاحات را برای جریان اصولگرا رقم بزنند و دوباره همان اتفاق سال ۹۶ تکرار شود و آیت ا… رئیسی علارغم شایستگی و صلاحیت و اصلح بودن نتواند رای حداکثر مردمی را کسب نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آیا رسانه های معاند همچون بی بی سی و شبکه سلطنت طلب -من و تو- در بوغ و کرنا نمی کنند که منصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی در قوه قضاییه از دید اکثریت مردم شایستگی حضور در راس قوه مجریه را نداشته پس چطور به ریاست قوه قضاییه منصوب گردیده است؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بایدن با طرح :اگر ندانیم که :گوجه قرمز است وماست سفید است پس از کجا بدانیم که بادمجان سیاه است وپرتقال زرد و.. ....... وبا این ایراد های بنی اسراییلی بدنبال دور وتسلسل برجامی دیگر است بدون اینکه حتی یک دلار عمل کند
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۶:۱۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
تله هاشون پوسیده..... هوششون هم گندیده.
Iran (Islamic Republic of)
رسول صاحب الزمان شماست
۱۵:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام برشما...لطفا در صفحه وب باشگاه خبرنگاران جوان ...سایز کلمات را با بزرگ و کوچک کردن نشان بدید تا برای خواندن متن خبرها چشامون درد نگیره...به سایت العالم هم بگویید مانند سایت خبرگزاری فارس فرمت سایز متن را نمایان کنند در قسمت بالای عنوان هر خبر...
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
عینک بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
ها.. ها.. ها ...... هویج و هویج بازیه ...آره..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خدا کند دولت مردا دست روی دلشان بگذارند و همینجور حال آمریکای جنایت کار را بگیرند و تا تحریمها را بطور کامل وبعد خسارات وارد شده را جبران کرد آن موقع فکری به حالشان کرد
ولی افسوس آقایان در آن طرف مرزها دل مشغولیتی هایی دارند
سرمایه شان روی هوا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بایدن حق ندارد باید اموال ایران را آزاد کند و درس یهودی بازی به اروپایی ها و...ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچی درست نخواهد شد.این آینده ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
امریکای بعد از ترامپ در چشم مردم دنیا مثل:خروسی است که تمام پر وکرکش ریخته !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
ننگ به برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مواظب این روباه پیر آمریکایی باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
این یهودی پیر حیف روباه که اسمشو رو این بذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اصلا مذاکره ای در کار نیست.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
نیست
Germany
هوتن
۱۲:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
من موندم اگر مجلس این قانون راهبردی رو تصویب نمیکرد دولت روحانی چیکار میخواست بکنه؟؟؟؟ این جای سوال داره واقعا؟؟!!! عملکرد دولت روحانی دقیقا در راستای اهداف امریکا و اروپاست اونم فقط ""تاخیر وخرید زمان""و شرطی کردن اقتصاد ایران " به نفع امریکا واروپاست وهیچ نفعی برای ایران نداره چیزی که تو این 8ساله این دولت لیبرال شاهد ان بودیم وثابت شده است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مجلس یک کار دیگه هم باید همین فردا انجام بده فوری وسه سوت :اختیار برجام را از دولت روحانی بگیره چون :امریکا لح لح می زنه دوباره دست تودست اروپا بزاره وبا اونا یکی بشه ونقشه یهود را پیاده کنه مطمئن باشید از دست جهودی بایدن یک دلار نمی چکه !این خط واین نشون×+×+
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
لوازم خانگی خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
گلوی امریکا و برجام "تنگه هرمز "است که زیر پای ایران است !
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بله
France
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
Yjc لطفا در رابطع با خبر تصمیم حمله اسرائیل به نیروگاه های هسته ای ایران تحقیقی بکنید چون خبرش پیچیده .اگه درست بود بزارید ما هم در جریان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مورچه چیه که کله پا چه اش باشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
کدوم اسراییل ؟!تو اسراییل زمزمه جنگ داخلیه بین یهویهای هزار فرقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
آواز دوهل شنیدن از دور خوش است اسراییل دربه داغونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
این مورچه چندتا از دانشمند هسته ای مارو ترور کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
نترس !من اینجام
Iran (Islamic Republic of)
لطیفه
۱۵:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خودتون هم میگید شایعه.
اسرائیل چیه؟؟؟!! خوردنی؟ پوشیدنیه؟
آآآهاااا همونجایی که نیتانش میگفت ایران از رو نقشه حذفش نکنه!!!!!

ای بابا شما به چه شایعاتی اهمیت میدین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچگاه :خر نمی تواند ادای فیل را در آورد ! تنها درس ماندگاری که بایدن قبل از مرگ باید بیاموزد :خارج کردن توهم ابرقدرتی امریکا از ذهن خود ودوستان خود است زیرا تنها شانس دولت آمریکا برای ایجاد سلطه ترامپ خودسر بود که هیچ غلطی نتوانست بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
شیر مادر حلالت ،احسنت
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچ غلطی نتوانست بکند?دلار 30,000 تومن چی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر بایدن
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
چرا????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سالهاست با دنیا قهریم. عمر ما رفت نه کار نه ازدواج هیچی. الکی هم درس خوندیم
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
درس خوندی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خب اگه واقعا همینطور باشه بهتره ایران لغو برجام رو رسما اعلام کنه و هرگونه مذاکره‌ی مجدد رو هم رد کنه تا هیچ دستاویزی در اختیار آمریکا نباشه. با لغو برجام و پیشرفت سریع و حداکثری برنامه‌ی هسته‌ای، اهرم فشار از آمریکا به ایران منتقل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
این کارها ی شیطان بزرگ برای رهایی از افتضاحات کنگره، مشکلات حضور در منطقه و پیشگیری از انتقام سخت است.
اما آنها مزه انتقام سخت را خواهند چشید و از منطقه نیز گم و گور خواهند شد.
شیطان بزرگ افول خود را آغاز کرده است.
Germany
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
99 در صد ایرانی ها می گویند مذاکره بی مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
امروز پانزدهم اسفند ماه هزار و سیصد و نود و نه هجری شمسی ،
پایان رسمی دولت بایدن ، اخراج از کاخ سفید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
ایران در مقابل بازی تاخیری امریکا آماده دست بردن روی "ماشه نظامی "است همان زبان قابل فهم که یک چشمه اش در عین الاسد درخشیدآنهم در مقابل ترامپ که بایدن از اسمش لرزه بر اندامش می افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر برای منافع مردم هر چقدر صحبت و گفتگو لازم باشد باید انجام داد اینکه مرغ یک پا دارد برای ایران که حرفش حق است ولی قدرت برای احقاق حق ندارد نوعی لجبازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
سیلی بر عین الجسد یادت رفته؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق رحیمی
۱۱:۳۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
چه قدر احمقی که فکر می کنی می توانی با ضعف و ترس چیزی به دست بیاوری وقتی طرف مقابل زیاده خواهی می کند باید توی دهانش زد حتی با حرکت غیر مستقیم نظامی و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بی خیال بابا!!!
صحبت چی کشک چی؟؟؟!!!
ولمون کن تو رو حضرت عباس اینا فکشون به راهه یکی رو میخوان براش مدام حرف بزنن!!!بسه دیگه
برن بشینن هر چندتایی که میخوان صحبت کنن!! حرفی که عملی براش نباشه باد هواست!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بیماری سادیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
گزینه ای که رهبری ومجلس روی میز دولت ایران گذاشته اند پشتوانه مردمی دارد وهمه در یک راستا ویک خط ویکصدا در مسیر وهدفی واحد حرکت می کنیم اگر تمام دنیا در شک وتردید باشد ملت ایران بواسطه قاطعیت رهبری ومجلس در هیچ شک وشبهه ای نیست ! یا عمل یا جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
جنگ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اینا رو تنهایی گفتی یا از کسی هم مشورت گرفتی؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اقای فهمیده فکر نمیکنی عاقبت جنگ چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
پیام بی جون وچرای رهبری :"فقط عمل "و رفع کامل تحریم ها واقدام راهبردی مجلس ویک صدایی مردم وحکومت مسیر را وهدف را کاملا"روشن کرده بازی سیاسی امریکا و وقت کشی وهمراهی اروپا با دولت "نا سازگار" امریکا و...مجوزی نه برای دولت ایران ونه دولت های دیگر برای شرکت در این بازی صادر نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اندیشه های بایدن همانند اندیشه های ترومن رییس جمهور امریکا در جنگ جهانی که بمب اتم زد به ژاپن و این امر برای ما هم خیلی محتمله!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۱۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
نترس ما توانستیم توازن ترس ایجاد کنیم می دانند اگر مثلا یک ایرانی را بکشند ده ها برایر کشته و ویرانی خواهند داشت انها جرات اقدام را ندارند اما دست ما در ماشه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
باید منتظر انتقام سخت باشند.
خون سرداران شهید مقاومت منتقم دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
ژاپن در یک گستره وسیع مثل ما نیروی نیابتی نداشت.
عزیز دل آمریکا و غرب یعنی اسرائیل مثل گوشت زیر ساتور زیر ساتور ما نبود.
استفاده از بمب اتمی بر ضد ایران گرچه برای ما فاجعه بار ولی برای آنها هم خودکشی سیاسی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
با ترامپ با مذاکره به این تله نمیفتادید الان باید خیلی چیزها بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچ چیزی نخواهیم داد چه دیروز چه امروز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
لعنت خدا بر شما
خدایا شکستشون بده
Iran (Islamic Republic of)
دادفر
۱۲:۴۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
کم اوردی. اون وقت میخوای با دروغگویان غربی منلظره کنی هم وطن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
در مقابل دشمن با اقتدار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۰:۱۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا

مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
دولت ساده لوح
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۰:۰۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر تحریم هم برداشته شود نباید به برجام برگردیم
چون برجام توافق در برابر زورگویی آمریکا بود که بیشتر زورگویی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خودت فهمیدی چی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۰۹:۴۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اول برداشتن کامل تحریم ها در عمل که قابل راستی آزمایشی و ملموس باشد
بعد دریافت خسارت به خاطر فشار روحی و روانی و اقتصادی وارده به مردم ایران
پای وطن ایستاده ایم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
پای وطن ایستاده ای بسیار عالی و افرین برتو. ولی فرزندان مسئولین مملکت هم پای وطن ایستاده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
همان تاکتیک قدیمی قطعا قطعا با توجه به تجارب قبلی دوباره در تله خواهیم افتاد و از یک سوراخ بارها گزیده خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خیر نه رهبری و نه مجلس و نه اکثریت مردم(برخی ها آمریکا فرزندشان را هم بکشد می گویند لابد یک حکمتی داشته) جلوی هر گونه خیانت ورزی وزارت امورخارجه را می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بازم مذاکره مسخره است ! مذاکره برجام تمام شد .این برجام دو است برای اینکه برنامه موشکی ایران هدف گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۴۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
برجام 2 (و برجام3) این حرف کی بود؟ یادته؟
آخرین اخبار