معرفی ریاست دفتر بودجه دولت آمریکا، چالشی برای بایدن

با جنجال‌برانگیز شدن معرفی شخص مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست دفتر برنامه و بودجه، او از جو بایدن خواست درخواست خود را پس بگیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه گفت درخواست «نیرا تندن» برای پس گرفتن معرفی او برای تصدی ریاست دفتر برنامه و بودجه در کاخ سفید را پذیرفته است.

بایدن در این باره گفت نیرا تندن در سمت دیگری در کاخ سفید مشغول به کار خواهد شد؛ به این ترتیب کاخ سفید معرفی او به کنگره برای تصدی این سمت را لغو می‌کند.

ماجرای معرفی نیرا تندن برای ریاست دفتر برنامه و بودجه دولت جو بایدن، جنجالی در واشنگتن ایجاد کرده است که بسیار فراتر از مسئله یک انتصاب در این نهاد زیر مجموعه دولت است و به همین ترتیب، معانی این جنجال نیز فراتر از تصمیمات اقتصادی بایدن هستند.

در وضعیت فعلی، تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که او آرای کافی برای تأیید را کسب نخواهد کرد. تندن از نیرو‌های نزدیک به «هیلاری کلینتون» در حزب دموکرات است و مواضع اقتصادی او در همین رابطه با رویکرد‌های همه دموکرات‌ها همخوان نیست.

او در طول سال‌های گذشته در توییتر حملات لفظی تندی در توئیتر به چهره‌های مختلف چپ و راست واشنگتن داشته است و این مسئله نیز برای خیلی‌ها انگیزه منفی علیه او ایجاد کرده است.

برخی نیرو‌های لیبرال نیز معتقدند او به عنوان یک زن رنگین‌پوست دچار چالش برای کسب تأیید شده است. اما صرف‌نظر از این‌ها، فرایندی که اکنون تندن را در آستانه حذف می‌بیند، نشانه یک حقیقت قابل توجه در وضع حزب دموکرات در کنگره است: فراکسیون‌های یک‌نفره قدرتمند.

آن چه تندن را در معرض شکست قرار داده است، این حقیقت است که از بین دو نام بزرگ دموکرات‌های محافظه‌کار در سنا، یعنی «جو منشن» از ویرجینیای غربی و «کرستن سینما» از آریزونا، اولی رسما اعلام کرده است که به تندن رأی نخواهد داد.

این البته در حالی است که نام «برنی سندرز» نیز به عنوان یک مانع بالقوه بر سر راه تأیید تندن همواره مطرح بوده است، اما در سایه موضع‌گیری قاطع منشن، سندرز فعلا توانسته دردسر مخالفت را از سر خود باز کند.

از طرف دیگر، سناتور «سوزان کالینز» از مین، یکی از جمهوری‌خواهان میانه‌رو که از جمله امید‌های اول دموکرات‌ها برای کندن رأی از جمع جمهوری‌خواهان است نیز مخالفت خود را اعلام کرده است. تنها چیزی که هنوز صددرصدی نیست، مخالفت سناتور «لیسا مرکاوسکی» از آلاسکاست که البته از روی موضع‌گیری‌های چند روز گذشته‌اش، احتمال مخالفت او بیشتر به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار