حمام‌خان سنندج آماده بهره‌برداری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از نهایی شدن مراحل مرمت و تجهیز حمام‌خان سنندج به عنوان سفره‌خانه سنتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،یعقوب گویلیان مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با اشاره به منحصر بفرد بودن این اثر تاریخی از لحاظ شیوه ساخت، تزینات داخلی و بزرگ بودن آن گفت: حمان‌خان سالیان متمادی به دلیل مشکلاتی که این اثر داشت بسته شده بود که با اخذ مجوز و تغییرکاربری آن به بخش خصوصی واگذار شد.

او تغییر کاربری آثار تاریخی را در راستای ایجاد اشتغال با لحاظ نمودن حفظ اصالت آثار مهم ارزیابی کرد و افزود: سفره‌خانه حمام‌خان که در مرحله آماده سازی و بهره‌برداری است زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰ نفر را بصورت مسقیم  فراهم می کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ضمن تشکر از سرمایه‌گذاران سفرخانه سنتی حمام‌خان گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران توانمند از اولویت‌های این اداره‌کل است و در این راستا آماده هرگونه همکاری با سرمایه‌گذاران هستیم.

گفتنی است؛حمام امان‌الله خان اردلان (مشهور به حمام‌خان) در تاریخ ۱۲۲۰ هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان والی قدرتمند کردستان در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

حمام‌خان که دارای تمام عناصر مهم حمام‌های ایرانی مانند سردر، هشتی، دالان، بینه، میان در، گرم‌خانه، نظافت‌خانه، خزینه، خلوتی و تون‌انبار بوده و جزء حمام‌های شاخص کشور است از تزیینات بسیار شاخص آهک‌بری و کاشی‌کاری هفت‌رنگ با نقوش شکارگاه، حیوانی و نباتی و هندسی متنوع برخوردار است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.