پس از ۲۵ سال انتظار، طرح تفصیلی بافت حرم رضوی اجرایی شد

طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی پس از ٢٥ سال سرگردانی مصوب شد و به همت مسئولان خراسان رضوی باید وارد مرحله اجرایی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی پس از ٢٥ سال سرگردانی و دغدغه‌های فراوان در این بافت، سرانجام در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد و به همت مدیران شهری و استانی باید وارد مرحله اجرایی شود.

پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور باقی مانده و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با هدایت وزارت راه و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال گذشته در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.

این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت دوشنبه این هفته با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

با توجه به نهایی شدن این طرح و لزوم اطلاع رسانی در خصوص آن، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، مشاور طرح و اعضای کمیسیون ماده پنج استان امروز در نشستی رسانه‌ای ضمن پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه، به تشریح ابعاد مختلف این طرح پرداختند.

تاکید بر حفظ هویت تاریخی و مذهبی بافت

سید کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به رسمیت شناختن حقوق مالکانه، محور طرح مردم و در رده‌های بعدی دستگاه‌های خدمات رسان و مدیریت شهری است و امیدواریم برنامه اجرایی به سرعت توسط مردم پیش رود.

او افزود: موضوعات ترافیکی و پارکینگ از دغدغه‌ها بود که ایجاد توقفگاه برای ١٤ هزار وسیله نقلیه در اطراف شارستان و همچنین ایمنی تردد برای زائران در این طرح پیش بینی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر حفظ هویت تاریخی و مذهبی در این طرح تاکید کرد: معابر موجود کنار گذاشته نمی‌شود و ساخت و ساز‌ها با حداقل مداخلات انجام می‌شود و تراکم ساخت و ساز منطبق با عرض معابر پیش بینی شده است.

 


بیشتر بخوانید



میرجعفریان بیان کرد: ایجاد زائرسرا‌ها و مهمانسرا‌ها در متراژ‌های کم و مناسب برای زائران نیز در طرح پیش بینی شده است و امیدواریم این طرح با همراهی دستگاه‌های مربوط و مردم به نفع زائران و مجاوران به سرعت اجرا شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر حدود ١٣ هزار نفر در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی سکونت دارند، اما در افق این طرح با رویکرد مردمی، پیش بینی برای سکونت ٤٨ هزار نفر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: این طرح با همدلی همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و تولیت آستان قدس رضوی پس از برگزاری جلسات فشرده، با خرد جمعی و اقناع منطقی پس از ٢٥ سال به سرانجام رسید و در شورای عالی معماری مصوب شد و مدیریت شهری مشهد نیز در تصویب این طرح پیگیری مجدانه داشت.

تحقق حرم شهر رضوی

محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: به طرح تفصیلی مرکز شهر موسوم به طرح "طاش" انتقاداتی وجود داشت و ایده حرم شهر رضوی به عنوان ایده اصلاحی مطرح شد.

 او افزود: حفظ هویت مشهد مرهون شبکه ارتباطی حرم مطهر و شهر است و برقراری اتصال حرم به شهر ضروری است و در طرح‌های قبلی این ارتباط در نظر گرفته نشده بود که در طرح جدید این ارتباط با احیای بافت‌های تاریخی و مسیر‌های تشرف پیش بینی شد.

شهردار مشهد ادامه داد: خالی شدن منطقه از سکنه و لزوم ایجاد زیرساخت‌هایی برای حمل و نقل پاک در این منطقه، تصمیم گیری مجدد در طرح موجود را سبب شد و مشاور، تمرکز خوبی روی طرح با درنظر گرفتن جوانب طرح موجود داشت.

کلایی بیان کرد: به چالش کشاندن طرح و اخذ اظهارنظرات ذی نفعان نیز منجر به پخته‌تر شدن طرح شد و فرایند ماهیتی طرح، نمونه است.

او تصریح کرد: دغدغه‌هایی در خصوص این طرح در موضوعاتی نظیر حقوق مکتسبه، ره باغ‌ها و شکل‌گیری بافت وجود داشت که این دغدغه‌ها پس از مطرح شدن، بررسی و مرتفع شد.

شهردار مشهد تاکید کرد: در ١٤٣ پروژه این بافت مشکلاتی در خصوص حقوق مکتسبه وجود داشت که با تلاش استاندار خراسان رضوی مقرر شد این موضوع در استان و با محوریت دستگاه قضایی بررسی شود که دستاورد بزرگی در این طرح است و تصمیم گیری در خصوص این موضوع به مدیریت استان برگشت.

کلایی اظهار کرد: در خصوص زیرگذر حرم رضوی نیز مقرر شد ساختار موجود حفظ و اصلاحات لازم صورت گیرد.

او افزود: راهبرد طرح مشخص است و دغدغه حل نشده‌ای در طرح باقی نمانده است و باید همه پای کار اجرایی شدن طرح باشند تا اطراف حرم مطهر به پهنه آماده کار و سرمایه گذاری با هدف خدمت به زائران و مجاوران تبدیل شود.

لزوم تامین مالی برای اجرای طرح

مرتضی حقیقی معاون املاک آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: تامین منابع مالی برای اجرای این طرح با راهکار‌های مشخص باید مورد توجه باشد و راهکار‌های عملی مشارکت مردم در طرح هر چه سریعتر مشخص شود.

او افزود: تسهیل زیارت برای زائران و مجاوران، ایجاد فضای مناسب برای زائران و امر زیارت، لزوم افزایش مشارکت مردم در این طرح و رعایت حقوق مردم و سرمایه گذاران از ارکان این طرح است.

کاهش ضابطه‌های ساخت و ساز

قدرت الله ابک مدیر کل مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: در طرح گذشته متراژ تک پلاک‌هایی که امکان نوسازی داشت ٢٥٠ متر مربع بود در حالی که ٨٠ درصد پلاک‌های منطقه کمتر از ٢٠٠ متر مربع وسعت داشت که در طرح جدید این ضابطه به ١٥٠ متر مربع کاهش یافته است.

 او افزود: حداکثر ارتفاع برای ساخت و ساز‌ها در این بافت نیز ٢٣متر است.

افزایش تحقق پذیری طرح و کاهش هزینه‌ها

جواد خدایی مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نیز در خصوص تحقق پذیری طرح گفت: تحقق پذیری بالا از ویژگی‌های این طرح است و با کاهش هزینه‌ها علاوه بر تحقق پذیری بالا، مشارکت مردمی نیز در این طرح افزایش می‌یابد.

او افزود: در طرح قبلی باید سه هزار و ٣٦٠ پلاک در محدوده اطراف حرم رضوی با ١٥ هزار میلیارد تومان هزینه تملک می‌شد اما در طرح جدید هزینه تملک به شدت کاهش و تعداد تملک‌ها به ٢٥٠ مورد تملک با هزار میلیارد تومان هزینه کاهش یافته است.

 مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ادامه داد: املاک و زمین‌هایی در این بافت در اختیار شهرداری و دولت قرار دارد که درآمد ناشی از عوارض این املاک برای طرح هزینه می‌شود.

خدایی بیان کرد: در این طرح سرانه خدماتی نسبت به طرح‌های گذشته افزایش یافته است و در همه کاربری‌های خدماتی در محدوده اطراف حرم و همچنین در لایه‌های بعدی افزایش سرانه داریم.

با تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بیش از سه هزار پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام می‌شود.

همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه‌های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.

حفظ حریم‌های منظری، حفظ مساجد و حسینیه‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق بخشی به سایر گذر‌های تاریخی از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل توقف خودرو در قالب توقفگاه‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب، تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های قطارشهری از دیگر محور‌های مورد تاکید در این طرح است.

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.