در واکنش به گزارش قتل خاشقجی

نخست‌وزیر انگلیس از محکوم کردن بن‌سلمان خودداری کرد

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به گزارش آمریکا از ترور روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود به دست ولیعهد سعودی‌ها، این گزارش را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، امروز (چهارشنبه) به گزارش اخیر آمریکا درباره ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی، واکنش نشان داد و آن را محکوم خواند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: «اما نخست‌وزیر انگلیس از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی‌ها، برای نقش داشتن در قتل خاشقجی انتقاد نکرده است.»

جانسون امروز در پارلمان انگلیس در پاسخ به سوال رهبر حزب کارگر درباره فروش اسلحه به عربستان سعودی از سوی انگلیس گفت: «ما قتل خاشقجی را محکوم می‌دانیم. ما خواستار تحقیقات بیشتر درباره مرگ او هستیم. در واقع پیش‌تر از این نیز ما ۲۰ نفر را به‌دلیل این پرونده تحریم کردیم.»

هفته گذشته وزارت اطلاعات آمریکا گزارشی درباره قتل جمال خاشقجی منتشر کرد که نشان می‌داد محمد بن‌سلمان عملیاتی را در استانبول برای دستگیری یا ترور این روزنامه‌نگار برنامه‌ریزی کرده است.

در این گزارش نام ۲۱ نفر به چشم می‌خورد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از مشارکت آن‌ها در قتل خاشقجی به نیابت از ولیعهد عربستان اطمینان دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی اعلام کرد دو جت شخصی که از سوی گروه ترورِ روزنامه‌نگار سعودی مورد استفاده قرار گرفته، متعلق به کارخانه‌ای است که سال قبل آن ولیعهد سعودی آن را به انحصار خود در آورده بود.

انتشار این گزارش بخشی از سیاست بایدن برای بررسی مجدد روابط با ریاض است. بایدن پیش‌تر در کارزار انتخاباتی خود نیز اعلام کرده بود «روابط با عربستان، نقش آن در جنگ یمن و ارتباط به‌عنوان متحدی برای آمریکا» را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

اما وزارت خارجه عربستان مخالفت خود را با این گزارش آمریکا اعلام کرد و با تکذیب این گزارش آن را محکوم دانست و در بیانیه‌ای گفت: «موضوعی که در گزارش آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی ذکر شده است، حاصل اطلاعاتی نادرست و نتیجه‌گیری‌های اهانت‌آمیز درباره برخی مقامات ارشد این کشور محسوب می‌شود که نمی‌توان آن را به هیچ‌وجه قبول کرد.»

تروئیکای اروپایی همواره در حمایت از جنایات سعودی‌ها شهره هستند. به طور مثال به تازگی «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن، در دفاع از فروش سلاح به عربستان سعودی گفت ریاض هم‌پیمان لندن است و هر زمانی که نیاز به سلاح داشته باشد می‌تواند از انگلیس سلاح بخرد.

همچنین دولت انگلیس با تصمیم آمریکا برای تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرده و اعلام کرده است: «لندن در رویکرد جدید آمریکا به فروش سلاح به عربستان بازنگری کرده است و مجوز فروش سلاح ازسوی انگلیس بار‌ها بررسی و اطمینان حاصل شده است که این سلاح‌ها در جنگ و مسائل ناقض حقوق بشر استفاده نشود.»

عربستان سعودی ۴۰ درصد از میزان فروش تسلیحات انگلیس را مابین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ (۱۳۸۸-۱۳۹۷) به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار