تاکید دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور به اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها

سید ابوالحسن فیروزآبادی درباره لزوم توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش ملی جامعه، تعلیم و تربیت در دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها افزود: مباحث تربیتی، روانشناسی، امور اجتماعی و اقتصادی و بحث‌های چندرشته ای، میان رشته‌ای و فرا رشته‌ای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلاء ایجاد شده را برطرف کند.

وی اعلام کرد: در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش می‌پردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.

فیروزآبادی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاس‌های درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیت گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحی آموزش و یادگیری می‌پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی سازی اطلاعات بر روی سکوهاست این نگرانی ایجاد می‌شود که ما شاهد نوعی فرا فردیت گرایی در نظام آموزشی باشیم.


بیشتر بخوانید


وی اظهار کرد: نظام‌های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند، اما امروز اشکال جدیدی ایجاد شده که درحوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می‌کند. در واقع بر روی نظام‌های سکویی رسانه‌های اجتماعی شاهد شکل گیری حباب هستیم که این حباب‌ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشور‌ها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در این گونه سکو‌ها می‌تواند انسان‌ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه‌ای برای سوء استفاده‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.

فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل گیری این فضا در حوزه دانشگاه افزود: مزیت این فضا خود آموزی است که براساس آن افراد می‌توانند هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه‌ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن تعبیر به کاربران محتوا ساز (user generated content) می‌شود یعنی کاربران می‌توانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی و ماندگاری دیجیتالی نیز باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می‌توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت‌های حقوقی متکثر با کارکرد‌های متنوع در حال شکل گیری است که با ظهور اقتصاد سکویی، خدماتی، اشتراکی و اقتصاد گیگ دنیا با ابزار‌های پولی و مالی و قرارداد‌های هوشمند متکثر مواجه خواهد شد.

وی با بیان این که این تحولات سریع و تکثر‌ها می‌تواند تلاطم‌ها و بحران‌هایی را سبب شود، تاکید کرد: هرگونه تحول تاریخی همراه با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکن ها، فین تک‌ها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی که بحث عاملیت شهروندان را در بر می‌گیرد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: با بروز مسائل چند رشته‌ای باید تجزیه و تحلیل میان رشته‌ای و آینده نگری فرارشته‌ای صورت گیرد. در واقع فناوری‌ها و دانش با تاسی از توسعه فضای مجازی اجتماعی پایه هستند بنابراین بحث‌هایی وجود دارد که دانش برساخت اجتماعی است و بر آمده از این است که ما در فضایی اجتماعی شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم و همانطور که دانشگاه در کنار آموزش به تحقیقات و سپس کسب و کار پرداخت امروز باید در کنار این‌ها به ظهور و بروز دانش‌های جدید مبتنی بر چند رشتگی توجه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار