بیانیه آمریکا در شورای حکام: به ایران فرصت همکاری تا نشست بعدی داده شد

آمریکا در بیانیه‌ای در شورای حکام مدعی شد ایران فرصت نشان دادن همکاری در نشست آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، آمریکا در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: واکنش ایران را بر اساس پیشرفت بنیادین دنبال خواهیم کرد.

در بیانیه‌ای که امروز آمریکا در نشست شورای حکام ارائه کرد، آمده است: هرگونه واکنش سازنده ایران را که امکان پیشرفت قابل توجه را فراهم می‌کند، از نزدیک رصد خواهیم کرد. ایران فرصت جدیدی را برای نشان دادن همکاری لازم پیش از نشست آینده به دست آورده است.

آمریکا در این بیانیه حق قانونی ایران برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را زیر سوال برده و مدعی شد: محدودیت‌های ایران برای بازرسان آژانس نتایج عکس خواهد داشت. ایران برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود باید با آژانس همکاری کند!

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرد که به ایران فرصتی دیگر برای ارائه همکاری‌های لازم قبل از نشست بعدی شورای حکام در ماه آوریل داده خواهد شد.

نمایندگی آمریکا در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین در نشست شورای حکام در بیانیه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد:  پایبندی به تعهدات پادمانی نه تنها امری انتخابی نیست بلکه امری جدا از اجرای تعهدات برجام از سوی ایران محسوب می‌شود.

این بیانیه با انتقاد از کاهش نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران ذیل برجام و پروتکل الحاقی می‌افزاید: چگونه خاتمه دادن به این نظارت‌ها می‌تواند اعتمادسازی ایران از برنامه هسته‌ای خود را محقق کند؟ این گام‌ها غیرسازنده هستند و ایران باید آن‌ها را لغو کند.

در این بیانیه ادعا شده است: اکنون ایران یک فرصت دیگر در اختیار دارد تا همکاری‌های لازم را داشته باشد و ما به‌طور دقیق منتظر پاسخ سازنده ایرانی‌ها خواهیم ماند. رئیس جمهور تصریح کرده است که ما آماده دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام هستیم و با وجود اینکه مسائل پادمانی موضوع مجزایی است، حل آن‌ها برای اعتمادسازی در خصوص ضمانت ایران در قبال برنامه هسته‌ای ضروری است. بنابراین ریاست آژانس باید بر این مسائل تا زمانی که حل نشده باشند متمرکز بماند.

شبکه الجزیره ساعاتی پیش به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد کشور‌های اروپایی پیش نویس قطعنامه محکومیت ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خاطر مسأله پروتکل الحاقی پس گرفتند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شماری از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان طرحی که با حمایت آمریکا برای انتقاد از ایران بخاطر کاهش همکاری خود با آژانس تهیه کرده بودند، را کنار گذاشتند.

کشور‌های اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه که برغم ادعا‌های بی اساس خود همواره در برابر نقض آشکار توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سوی آمریکا موضع سکوت در پیش گرفته‌اند، در هفته‌های اخیر و در واکنش به اعلام لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، داعیه نقض برجام را سر داده و در تلاش بودند تا قطعنامه‌ای ضد ایرانی را در شورای حکام به تصویب برسانند. قطعنامه‌ای که به باور میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روس تلاشی احمقانه برای به مخاطره انداختن چشم انداز احیای برجام ارزیابی شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
آنقدر پر رو شده اند که می گویند به ایران وقت داده ایم، آقای رییس جمهور خفت و خواری تا چه حد؟؟؟ شما که سه ماه به آژانس وقت داده اید و طبق قانون مجلس ، آنرا بطور کامل اجرا نکرده اید، بیگانگان از شما طلبکارند. چه جوابی دارید بدهید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
ازانس با اینکار برای خودش و امریکائیها زمان میخرد.
آخرین اخبار