کاهش ذخایر خونی در کرمان

مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت: کرمان با کاهش ذخایر خونی به خصوص گروه خونی O روبه رو است.

 میرزایی، مدیر کل انتقال خون استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: به همت اداره کل انتقال خون کشور و برای افزایش ذخایر خون و فرآورده‌های آن در آستانه نوروز ۱۴۰۰ پویش‌هایی برگزار می‌شود.

او افزود: این پویش‌ها با همکاری سازمان منابع طبیعی، مراکز اورژانس و بنیاد شهید و امور ایثارگران و برای تشویق و ترغیب کارکنان و مردم برای اهدای خون برگزار می‌شود.

میرزایی با اشاره به عنوان پویش‌ها که «پویش اهدای خون لاله‌های انقلاب، پویش فرشتگان سفیدپوش و پویش حیات سبز» هستند گفت: پویش اهدای خون لاله‌های انقلاب که از تاریخ ۱۲ اسفند آغاز شده و تا ۲۲ اسفندماه ۹۹ ادامه دارد همچنین پویش فرشتگان سفیدپوش از تاریخ ۱۹ اسفند تا ۲۰ اسفند ماه ۹۹، پویش حیات سبز از تاریخ ۱۶ اسفندماه تا ۱۸ اسفند ماه ۹۹ و پویش اهدای خون فوتبالی‌ها از تاریخ ۸ اسفند تا ۲۵ اسفند ماه ۹۹که این پویش با هدف اهدای خون و نجات جان بیماران و زنده نگه داشتن یاد چهره‌های فقید فوتبال ایران، مرحوم علی انصاریان و مهرداد میناوند ، برگزار می‌شوند.

او با اشاره به اینکه آغاز فصل سرد سال و مزید بر علت شدن شیوع بیماری کرونا، کرمان را با کاهش ذخایر خونی روبرو کرده است گفت: در همه گروه‌های خونی به خصوص گروه O با کمبود ذخایر خونی مواجه هستیم.

میرزایی با بیان کاهش مراجعات اهدا کنندگان خون به پایگاه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا افزود: هر ساله در فصل سرد سال بیماری‌هایی همانند سرماخوردگی و آنفولانزا مراجعات اهداکنندگان را کاهش می‌داد و این مشکل امسال با وجود شیوع کرونا تشدید شده است.

او با اشاره به اینکه استان کرمان جز استان‌های تالاسمی خیز کشور است و آمار بالایی از این بیماران در این استان قرار دارد افزود: ماهیانه یک تا دو واحد خون به این بیماران تزریق می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: این مقدار واحد خون برای تزریق بیماران تالاسمی ضروری است به طوری که ۳۰ الی ۴۰ درصد خون‌های اهدایی در استان کرمان به این بیماران تزریق می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: همچنین مواردی مانند انجام جراحی، بیماری‌های زنان و زایمان و رخداد تصادفات موجب افزایش مصرف خون و فراورده‌های خونی می‌شود.

او گفت: موارد مصرف خون و فراورده‌های خون بخش‌های نوزادان و همچنین پیوند سلول‌های بنیادی که استان کرمان جزء انگشت شمار استان‌هایی است که پیوند سلول‌های بنیادی در آن انجام می‌شود.

میرزایی تاکید کرد: از مردم کرمان تقاضا داریم به کمک بیماران و نیازمندان به خون بشتابند و برای اهدای خون و شرکت در این پویش‌ها به پایگاه‌های این اداره کل در سطح استان مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار