یزد پیشرو در همراهی و مشارکت با آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: استان یزد استان پیشرو در امر همراهی و مشارکت با آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،محمود امانی، دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش در نشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور با مدیران مدارس سراسر استان یزد، گفت: مدیران مدارس مهم‌ترین رکن در مدرسه هستند و یک مدیر با برنامه منظم آموزشی و نظم دادن به فضای کاری در بالا بردن کیفیت و متمایز شدن مدرسه نقش موثری دارد.

او اولین گام در تفاوت مدرسه‌ها را اقدامات مدیر برای آن مدرسه عنوان کرد و افزود: برنامه‌های درسی یک صورت ظاهری دارد و یک باطن عمیق و درونی که باید معنای یادگیری را در مدرسه ارتقاء دهیم و بگوییم این رشته‌ها و موقعیت‌های یادگیری هر کدامش پایگاهی است که دانش آموزان در آن رشد می‌کنند.

امانی اظهار داشت: یکی از افتخارات آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که در آن تربیت متوازن تربیت تمام ساحتی است و دانش آموزان را در ساحت دینی، اجتماعی، زیستی بدنی، اعتقادی و حرفه ای، علمی مدیریت می‌کند و سبک زندگی سالم را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش مدرسه‌ای را اثرگذار عنوان کرد که برای والدین نیز باید مانند دانش آموزان برنامه داشته باشد و در انجمن اولیاء و مربیان شبهات والدین در همه موارد از جمله سند تحول بنیادین را رفع کند.

امانی همچنین مشخصه بعدی یک مدرسه را یک پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان دانست و افزود: برای مدرسه باید تدارکاتی غیر از برنامه‌های رسمی دید تا ارتباط دانش اموزان در سال‌های بعد از دبیرستان نیز حفظ شود.

او مدرسه را مکانی برای رشد دانش آموزان در همه زمینه‌های آموزشی و تربیتی عنوان کرد و گفت: مدرسه به عنوان زیستگاه نیازمند سطحی از آزادی عمل در برنامه ریزی است که برنامه بوم به همین منظور تدوین و در حال اجرا در مدارس است.

امانی در خصوص ویژه برنامه بوم یا برنامه ویژه مدرسه اظهار داشت: در این برنامه مدیریت مدرسه، شورای مدرسه و معلمان مدرسه اجازه دارند و می‌توانند برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، خودشان موضوع، محتوا، ارائه دهند، مواد آموزشی تولید کنند، آموزش دهند، ارزشیابی کنند، کارنامه ارائه دهند و به طور کامل یک برنامه درسی را طراحی و اجرا کنند.

این مسئول برنامه ویژه مدرسه "بوم" را در سه فاز واگشایی، اجرای حرفه‌ای بوم و نهادینه شدن و ورود به دوره برگشت ناپذیری تقسیم بندی کرد.

امانی تصریح کرد: عبارت طلایی سند تحول بنیادین " مدرسه کانون تربیتی محله " است یعنی قرار است این مدرسه در تربیت یک محله اثرگذار باشد و معنای وسیعی را که در بر می‌گیرد یعنی مدرسه دولتی نیست و متعلق به ملت است.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت:سند تحول بنیادین میثاق ملی ما است که همه ارکان نظام، مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و همه صاحبنظران بر روی اجرای آن تاکید فراوان دارند.

امانی اظهار داشت:در سند زمینه‌های متعددی وجود دارد که باید برای عملیاتی کردن آن تلاش کرد.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: با توجه به سابقه درخشانی که در استان یزد در باب مشارکت وجود دارد، از مدیر کل آموزش و پرورش استان می‌خواهم این را به یک وظیفه جدی و یک اولویت در باب تدوین الگوی مشارکت در نظام آموزشی بر مبنای سند تحول بنیادین در دستور کار خود قرار دهند.

این مسئول تصریح کرد: مدیر کل آموزش و پرورش استان باید با به کارگیری تجارب استان یک اقدام علمی و معتبر را به انجام برساند و الگویی تولید کرده و سیاست‌های اجرایی را در باب مشارکت تدوین کنند که این الگو هم در درجه اول به توسعه آموزش و پرورش استان منجر شود.

محسن موحدی فرد، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد هم در ادامه گفت: به زودی برش استانی سند تحول را در استان کلید خواهیم زد و با ارتباط و تعاملی که با شورای عالی آموزش و پرورش کشور و ارتباط مستقیمی که با این مسئول خواهیم داشت به نظرشان  جامه عمل خواهیم پوشاند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: این موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد و در کار گروه توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان و کارگروه شورای آموزش و پرورش استان هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و در جلسه بعد مصوباتی را در این زمینه خواهیم داشت.

او اظهار امیدواری کرد: در زمینه اجرای عملی سند تحول بنیادین و برنامه بوم، استان یزد بتواند به صورت پایلوت به شکلی منبعی برای کشور باشد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.