رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

طرح یارانه مهارت در کشور اجرای می‌شود

هاشمی از پرداخت یارانه مهارت به جوانان جویای کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در چهارمین جلسه شورای اداری مازندران با بیان اجرای طرح یارانه مهارت در کشور، گفت: طرح یارانه مهارت توام با معیشت با عزت یکی از طرح‌های مهم سازمان به مجلس شورای اسلامی است و این یارانه‌ها به جوانان جویای کار داده شود.

او افزود:الزام بنگاه‌های اقتصادی جهت جذب نیرو از مهارت آموختگان فنی و حرفه‌ای به عنوان یک طرح دیگر طبق تبصره ۱۱ به مجلس شورای اسلامی ارایه شد.

کشور فاقد گفتمان مهارت در جامعه است

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مهارت در عین غربت حقی ضایع شده از ملت و حکومت است و باید آینده پژوهی در مسیر پیشبرد اهداف مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شود.

او افزود: این سازمان به دنبال گره گشایی از مشکلات آموزشگاه‌های آزاد بوده، زیرا رسالت سازمان ترویج مهارت است.

هاشمی گفت: تمامی مربیان، روسای مراکز دولتی، آموزشگاه‌های آزاد این آمادگی را در خود ایجاد کنند تا ترویج فرهنگ آموزی را در جامعه در امسال آغاز و صلاحیت حرفه‌ای خود را اثبات برسانید.

او با بیان اینکه کانون انجمن صنفی آموزشگاه آزاد مازندران نسبت به سایر استان‌های کشور کار با ارزشی انجام داد، افزود یکی از این کار‌ها اجرای صحیح ماده ۱۳ کانون نظام صنفی است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اگر تفکر جامعه محوری حاکم شود تمامی اصناف، اتحادیه‌ها و ... کارگاه ها؛ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستندو  باید تا سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۴۰۰ مرکز جوار آموزش فنی و حرفه‌ای راه اندازی شود.

او افزود: ترویج مهارت با افزایش تقاضا عمومیت بخشیده می‌شود و جایگاه مدیریتی آموزش فنی و حرفه‌ای در جامعه ارتقا پیدا می‌کند. متاسفانه وزن اجتماعی مهارت بسیار حقیر شده؛ حال چه کسی باید این وزن را بالا ببرد؟

هاشمی با بیان اینکه مسئولیت همه ما در این سازمان ترویج مهارت مقدم بر نیاز مهارت است، گفت این کشور فاقد گفتمان مهارت در جامعه بوده و توجه به ارزش مهارت و توانمندسازی بیشتر است؛ ولی سیاست اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفتمان ملی مهارت می‌باشد.

او افزود: سال آینده شکوفایی و بهار آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد است. باید از مشارکت بخش خصوصی نهایت استفاده را انجام داد.

هاشمی گفت:در حال حاضر ۳ مرکز تخصصی در مازندران و ۴۳ مرکز تخصصی در کشور ایجاد شده است. آموزش‌های مجازی و تولید محتوا در ایام ویروس منحوس کرونا یک تغییر مهم ایجاد کرد و مردم هم تطبیق پذیرند و استقبال کردند.

او افزود: ارتباط میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه حاکی از حمایت مهارت دارد. این اعتقاد وجود دارد که فرد متقاضی با واقع شدن در مسیر مهارت به سوی شغل پایدار هدایت شود و این عین عدالت آن است.

اهمیت صنعت دریا برای استان‌های شمالی

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود دریا در مازندران گفت: وجود دریای خزر و ساحل این دریا می‌تواند به رشد و کار کردن صنایع دریایی اشاره کرد که باید مجزا به آن پرداخته شود و برنامه ریزی در این زمینه صورت گیرد.

او افزود: صنعت دریا برای استان‌های شمالی و جنوبی مهم است و آموزش فنی و حرفه‌ای باید در این صنعت ورود پیدا کند.

او با طرح سوال آیا تاکنون به مشاغل خانگی فکری شده است؟، گفت: دپارتمان مشاغل خانگی در مازندران توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مصوب شد و بزودی در این استان به صورت پایلوت سومین مرکز تخصصی مشاغل خانگی کشور در استان مازندران ایجاد می‌شود.

هاشمی افزود:ترویج و اهمیت مهارت باید با افزایش تقاضا عمومیت بخشیده شود تا جایگاه مدیریتی آموزش فنی و حرفه‌ای در جامعه ارتقا پیدا کند.

او گفت:برای اولین بار در جامعه جایگاه مهارت با ریاست استاندار در شورای مهارت در تمامی استان‌های کشور ایجاد شد. تعامل، گفتگو، بیان ضرورت به همراه گروه و نهاد‌ها یکی از ضروریات ملی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود:۴۵ درصد از مراجعین به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. باید نگرش‌ها تخصصی شود و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده گردد.

او گفت:۴۵۰۰ استاندارد در سازمان وجود داشت که تاکنون ۲۰۰۰ استاندار جدید بر پایه شایستگی ارزیابی شد و بر پایه شغل، مشاغل و حرفه توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شد و ۱۰۰۰ جلد آن در هفته آینده رونمایی می‌شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود:ترویج و توسعه گفتمان ملی مهارت، تنها راه برون رفت از مشکلات اشتغال کشور می‌باشد. توسعه گفتمان مهارت یکی از ضرورت‌های مهم در عرصه مهارت آموزی است.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار