در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت صادرات ۱۰۰ هزار تن شیرخشک در سال/ تولید شیرخشک به ۲۵ هزار تن در ماه رسید

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک گفت: سالیانه حداقل ۱۰۰ هزار تن شیرخشک باید به بازار‌های هدف صادر شود تا مشکلی برای دامداران ایجاد نشود.

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سهمیه بندی  صادرات شیرخشک راه حل مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار نیست، اظهار کرد: با سهمیه بندی صادرات، ارزش کالای ایرانی در خارج به سبب شرایط یکسان تولیدکنندگان درجه یک، دو و سه از بین می‌رود، در حالیکه صادرکنندگان واقعی بدون سهمیه بندی به سهولت می‌توانند صادرات داشته باشند.

وی افزود: زمانیکه سهمیه بندی انجام می‌شود، نگران بازار داخل هستیم که صادرات زیادی صورت نگیرد، اما با دریافت مابه التفاوت دیگر نگرانی در این خصوص نداریم.

سلیمی با تاکید بر این مسئله که صادرات شیرخشک باید ادامه دار باشد، بیان کرد: صادرات شیرخشک مدیریت شده در طول سال باید انجام شود چرا که با ممنوعیت صادرات شیرخشک طی ۲.۵ سال گذشته و کاهش ۳۰ درصدی مصرف لبنیات طبق اظهارات کارخانه‌های لبنی راه حل دیگری جز تبدیل شیرخام به شیرخشک وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک با بیان اینکه سالیانه حداقل ۱۰۰ هزار تن شیرخشک باید به بازار‌های هدف صادر شود، گفت: با توجه به مازاد شیرخشک از سال‌های قبل، سالیانه حداقل ۱۰۰ هزار تن شیرخشک باید صادر شود تا مشکلی برای دامداران ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه میزانی برای صادرات شیرخشک تعیین نشده است، بیان کرد: صادرات شیرخشک نباید بر قیمت شیرخام اثر بگذارد، چنانچه شیرخام به علت نوسان نهاده بالا رود، موضوع دیگری است که به صادرات شیرخشک ارتباطی ندارد.

سلیمی ادامه داد: بنابر آماری که قبل از آزاد شدن صادرات شیرخشک داشتیم، ۲۰ هزار تن شیرخشک تولیدی در کارخانجات و همین میزان در شرکت‌های مصرف کننده دپو شده بود، ضمن آنکه طی یک‌تا دو ماه اخیر با پدیده افزایش ظرفیت کارخانجات شیرخشک روبرو شدیم به طوریکه ماهانه ۲۵ هزار تن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که این میزان تولید تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، به همین‌منظور ۱۰۰ هزار تن در این ۴ ماه تولید خواهد شد، درحالیکه مصرف ماهانه کشور ۵ هزار تن است و مابقی مازاد بر نیاز کشور باید به بازار‌های هدف صادر شود.

وی از کاهش تولید شیرخام همزمان با فصل گرما خبر داد و گفت: درفصل تابستان با گرمای هوا، میزان تولید شیرخام کاهش می‌یابد که با این وجود میزان صادرات باید کم شود، اما این موضوع نباید منجر به توقف صادرات شود چرا که صادرات به صورت مستمر در طول سال باید انجام شود و تنها میزان آن بر مبنای تولید مدیریت شود.

سلیمی با تاکید بر این موضوع که صادرات شیرخشک نباید بر قیمت شیرخام اثر بگذارد، گفت: گرچه سهمیه ای برای صادرات شیرخشک در نظر گرفته نشده است، اما با مدیریت صادرات بدنبال آن هستیم که قیمت از این حیث افزایش نیابد، اما اگر به دلیل مسائل دیگر همچون نوسان قیمت نهاده های دامی و سایر هزینه های تولید بالا رود، ارتباطی به صادرات ندارد. 

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در پایان با اشاره به اینکه قیمت شیرخشک صادراتی از نرخ‌های جهانی کمتر است، تصریح کرد: با صادرات مقطعی، تجار بازار‌های هدف روی محصول ما حساب نمی‌کنند، از این رو تولیدکنندگان در ابتدای کار عجله می‌کنند و با قیمت‌های نازلی اقدام به عرضه محصول می‌کنند، درحالیکه با استمرار روند صادرات، قیمت شیرخشک داخل به نرخ‌های جهانی نزدیک ‌می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار