همایش بین المللی مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین برگزار شد

ظرفیت‌های حج در ابعاد مختلف بین المللی درهمایش مغرب اسلامی، حج و حرمین شرفین بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  همایش بین‌المللی "مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین" با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌های عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست بهره مندی از دستاورد‌های علمی مسلمانان در نقاط گوناگون جهان در حوزه حج  را ضروری دانست.

سید محمد حسینی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این همایش حج را عامل وحدت مسلمانان و آینه معرفی اسلام خواند و گفت: این همایش ظرفیتی برای معرفی علمی حج به جهان بین الملل است.

او با اشاره به کشتار خونین سال ۱۳۶۶، مکه را سرزمین امن الهی خواند و تصریح کرد: حکومت‌ها در برخی موارد با افراطی گری‌ها این سرزمین را برای حجاج نا امن کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی نیز گفت: باید برای استفاده از ظرفیت حج رویکرد راهبردی داشته باشیم.

دبیر علمی همایش با اشاره به پذیرش ۲۳ مقاله گفت: چکیده این مقالات به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی چاپ و در این همایش رونمایی شد.

حجت الاسلام نجاتی از برگزاری کمیسیون‌های سه گانه این همایش علمی به صورت مجازی و حضوری خبر داد و یادآور شد: اهل بیت علیهم السلام و مغرب اسلامی، افراط گرایی و راه‌های مقابله با آن در کشور مغرب و حج گزاری در مغرب اسلامی از موضوع‌های کمیسیون‌های تخصصی بود که این کمیسیون‌ها به صورت مجازی پخش شد.

دبیر علمی این همایش آشنایی با تراث سرزمین‌های اسلامی و ظرفیت‌های کنونی در موضوع حج را از اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد.

به گفته او، کشور‌های مغرب اسلامی شامل لیبی، مراکش، الجزایر، تونس، مصر و اسپانیا است و در این همایش حج گزاری در کشور‌های مراکش، لیبی، الجزایر و تونس بررسی شد.

حجت الاسلام نجاتی افزود: این همایش از منظومه همایش‌های مسلمانان جهان اسلام، حج و حرمین شریفین است و پیش از این نیز به حج گزاری در کشور‌های هند، عراق و افغانستان پرداخته شده است.

همچنین در این همایش از دو مجله علمی ترویجی و علمی پژوهشی با عنوان میقات، حج و حرمین و پژوهشنامه حج و زیارت و کتاب مقالات این همایش رونمایی شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار