سریال تکراری چانه زنی بر سر کیفیت نان در بیرجند/قوتی که خوراک دام‌ها می‌شود

نان در برخی از مناطق شهر بیرجند در تنور بی کیفیتی می‌سوزد و مردم از این امر گلایه دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در شهر روزانه حجم زیادی آرد پخت می‌شود و حرف و حدیث از کیفیت نان بسیار زیاد است. ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشور‌ها در زمینه مصرف نان محسوب می‌شود.

نان را می‌توان یک وعده غذایی کامل دانست که قوت غالب مردم به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد کالری، ۶۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد ویتامین و ۴۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن تمامی افراد جامعه با مصرف آن تأمین می‌شود که از این رو جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد و این موضوع سبب می‌شود کیفیت این محصول در کشور بیشتر مدنظر بوده و دولت و دستگاه‌های مرتبط نیز باید در تولید نان باکیفیت توجه لازم را داشته باشند.

متاسفانه کیفیت نان در ایران نسبت به سال‌های گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفته که دلیل این امر را می‌توان به زنجیره تولید گندم، آرد و پخت آن مرتبط دانست و نمی‌توان این مشکل را بر گردن یک صنف انداخت و آن‌ها را مورد بازخواست قرار داد.

حال این روز‌ها مردم از کیفیت نان در برخی نقاط مختلف بیرجند گلایه دارند و معتقدند: کیفیت نان در برخی نقاط بیرجند مطلوب نیست و بخش قابل توجهی از هزینه‌ای که مردم برای نان می‌دهند در نهایت راهی نان خشکی‌ها و در نهایت دامداری‌ها می‌شود.

یکی از شهروندان که در صف خرید نان ایستاده گفت: خانه ما این جا نیست، اما همیشه از این نانوایی نان می‌گیرم، چون به نظرم کیفیت آن از بقیه بهتر است.

او با بیان اینکه در مجموع کیفیت نان سنگک از دیگر نان‌های شهر بهتر است و حداقل دور ریز کمی دارد افزود: یک نانوایی لواش که در نزدیکی خانه ما قرار دارد یک روز خوب است و روز دیگر خراب. گاهی آن قدر خمیر است که نمی‌شود خورد و برخی وقت‌ها نیز بعد گذشت چند ساعت سفت می‌شود و به اصطلاح سخت قابل جویدن است. وقتی هم به نانوایان می‌گوییم علت خرابی نان را مربوط به کیفیت آرد اعلام می‌کنند.

دیگر شهروند بیرجندی هم گفت: نان‌های شهر خوب و خراب دارد. برخی نانوا‌ها تلاش چندانی برای عرضه نان باکیفیت نشان نمی‌دهند و مدام آرد را مقصر این موضوع می‌دانند در حالی که برخی دیگر از نانوایی‌ها با همین آرد، نان خوبی را عرضه می‌کنند.

رجبی افزود: آردی که در اختیار نانوایی‌های شهر قرار می‌گیرد در روستا‌ها نیز توزیع می‌شود و اگر کیفیت ندارد پس چگونه در روستا نان با کیفیت پخت می‌شود؟!.

یکی از نانوایان در پاسخ به کیفیت آرد اظهار داشت: کیفیت نان بستگی به کیفیت آرد دارد. آرد باید یکنواخت باشد، ولی هر ۱۰ روز که آرد می‌آورند با دفعه قبل تفاوت دارد. گاهی آرد خراب است و نمک را بیشتر می‌کنیم تا به هم بچسبد، اما بهداشت آزمایش می‌گیرد و جریمه می‌کند.

شاطر نانوایی بیان کرد: راهی جز کم و زیادکردن نمک ندارد؛ حق استفاده از افزودنی دیگری هم نداریم.

اما این همه ماجرا نیست از کیفیت نان که بگذریم متاسفانه شاهد اتفاق عجیبی هستیم که برایمان قابل قبول نیست آن هم این است که برخی دامداران نان را از نانوایی‌ها خریداری کرده و آن را به عنوان خوراک به دام خود می‌دهند.

گرانی نهاده‌های دامی باعث شده تا برخی دامداران برای تغذیه دام‌های خود از هیچ چیز چشم نپوشند و به نوعی می‌توان گفت که اکنون دام‌هایشان همه چیز خوار شده‌اند و نان تازه می‌خورند.

هرچند نان خشک نیز که از سالیان گذشته در سیاهه دامداران برای تغذیه دام‌ها قرار داشته اکنون با گران شدن نهاده‌های دامی، خریداران بیشتری پیدا کرده و برخی دامداران به ناگزیر حتی نان‌های کپک زده را با قیمتی پایین‌تر خریداری کرده و شکم دام خود را با آن سیر می‌کنند و برخی هم در صف نانوایی ایستاده و با خرید نان‌های زیاد برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

یکی از دامداران گفت: قیمت خوراک دام افزایش یافته و قدرت خرید دامداران بسیار پایین آمده است.

اکبری ادامه داد: برخی دامداران مجبورند برای سیر کردن شکم دام خود در صف نانوایی بایستند.

رئیس اتحادیه آرد و نان در بیرجند گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت میان نرخ نهاده و نان و آرد باشد وضعیت این گونه است چرا که این تفاوت نرخ‌ها و کم بودن قیمت نان، کم بودن کیفیت آرد و در نتیجه کاهش کیفیت نان که کاهش فروش و بیشتر شدن ضایعات را در پی دارد سبب شده تا برخی تخلفات و اقدامات که عمدی هم نیست، رخ دهد.

مرادی افزود: نرخ گذاری نان به عهده شورای سیاست گذاری استان‌ها و استانداری واگذار شده و پس از چند سال ثابت ماندن نرخ نان از پایان سال ۹۷ نرخ‌ها ۳۰ درصد افزایش یافت و این در حالی است که هزینه‌های نانوایی‌ها و دیگر تعرفه‌ها چندین برابر شده است.

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: قیمت نان ، کیفیت نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
امان از بی کفایتی امان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
خودم هفته پیش دیدم یه نانوایی نونهای کامل رو داخل کیسه می ریخت و سوار وانت می کرد...جالب بود که وانت پر کیسه نان خشک شده بود......واقعا برکت خدا رو دور میریزن حیف نیست.به نظرم باید سهمیه این جور نانوایی های اسراف کار رو کم کرد.
-
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
قبلا ناني كه بصورت دستي انجام ميشد بخصوص نان لواش بسيار ترد و خشمزه ودوريز كمتري داشت حالا كه شده صنعتي نان بي كيفيت شده دورريزش بسيار شده چون ضخامت نان زياده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
نعمت خدارو حیف می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه سالهاست این ماجرا ادامه داره