آغاز عملیات جنگلکاری هزارو ۶۰۰ هکتاری شاهین‌شهر اصفهان

عملیات جنگلکاری یک هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه "سُه" از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در شمال اصفهان امروز به مناسبت روز درختکاری و با حضور تعدادی از مسئولان ادارات آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، برنامه جنگلکاری به همراه آغاز عملیات اجرایی احداث پارک جنگلی ۵٣ هکتاری در شمال اصفهان برنامه‌های بخش جنگلکاری، درختکاری و توسعه پوشش گیاهی هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال در استان اصفهان است.

در همین زمینه سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: امسال حدود پنج هزار هکتار از عرصه‌های استان اصفهان با هدف توسعه پوشش گیاهی جنگلکاری شده است.

محمدعلی کاظمی ادامه داد: اعتبار طرح جنگلکاری امسال استان بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان است که در شهرستان‌های نایین، شاهین‌شهر و میمه و کاشان اجرا شده است.

او اضافه کرد: اجرای طرح‌های جنگلکاری در استان با محوریت گیاهان سازگار با آب و هوای خشک و نیمه خشک مانند اسکوپاریا (نوعی درخت بادام)، اقاقیا، توت، زبان گنجشک، سنجد و زیتون انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: جلوگیری از فرسایش خاک و زمین، حفظ زیستگاه جانوران، تولید اکسیژن و مقابله با آلودگی هوا از جمله اهداف کشت نهال و توسعه پوشش گیاهی به شمار می‌رود.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در برگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار