اختتامیه جشنواره کالا‌های فرهنگی خراسان شمالی

اختتامیه جشنواره کالا‌های فرهنگی خراسان شمالی در نگارخانه بجنورد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در حقیقت کالا‌های فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش‌های بومی و محلی محسوب می‌شوند و صرفا کالا نیستند بلکه می‌توانند انتقال دهنده یک میراث و هویت جمعی تلقی شوند.

فرخنده افزود: وقتی کالای فرهنگی در بازار عرضه و خریداری می‌شود، کارکرد اقتصادی آن تمام می‌شود و به نوعی پس از آن بحث ارزش گذاری و تعریف هویت فرهنگی توسط خریدار مطرح می‌شود و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.


بیشتر بخوانید


او برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف تسهیل خلق تولیدات فرهنگی و با حضور اساتید برجسته کشوری در طول اجرای این جشنواره را مزیت دیگر این جشنواره نام برد و گفت: نمایشگاه مجازی آثار هم پس از اختتامیه برگزار می‌شود و امیدواریم نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار منجر به تولید فکر و ایده‌های جدید برای دوره‌های آتی شود.

مسعود زمانی دبیر نخستین جشنواره کالا‌های فرهنگی خراسان شمالی هم از برگزاری هشت کارگاه آموزشی در ذیل این جشنواره خبر داد که منتج به ارسال ۱۳۰ اثر شد و گفت: در این آیین از ۱۲ برگزیده جشنواره تجلیل شد.

در بخش هدایای فرهنگی «رضا راشد درتومی» (گلیم رانر) حائز رتبه اول، «علی وصالی» (هوله) رتبه دوم، مهتاب ماهوتیان (لباس) رتبه سوم و خدیجه تکه (شاخص کتاب) شایسته تقدیر ویژه معرفی شدند.

در بخش نوشت افزار با توجه به اینکه بنا به تصمیم هیئت داوران جایزه اول به هیچ یک از شرکت کنندگان تعلق نگرفت، رتبه دومی به «محمدرضا علی‌پور» (جعبه حمل لوازم التحریر) و رتبه سومی به «تکتم رحمانی» (تقویم) رسید و از «رها صمدی» (دفترچه) تقدیر شد.

جایزه نخست بخش عروسک هم به «فاطمه جعفریان» (چولی قزک)، دومی به «تاغان بیکه برزین» (زن ترکمن) و جایزه سوم به «فاطمه جعفریان» (سونه گل) رسید.

هرچند نخستین جشنواره کالا‌های فرهنگی خراسان شمالی در چهار حوزه «کســب و کارهــای فرهنگــی نوپا»، «نوشــت افــزار»، «اسباب بازی و عروسک» و «هدایـای فرهنگـی» اجرایی شده بود، اما در بخش «کســب و کارهــای فرهنگــی نوپا» هیچ اثری به دبیرخانه جشنواره ارسال نشده بود.

در این آیین، از خانواده زنده یاد «استاد حاج حسین علی محمد زاده» چارق دوز برتر کشوری به عنوان چهره ماندگار فرهنگی خراسان شمالی هم تجلیل شد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.