غربالگری شنوایی بیش از ۴۲ هزار نوزاد تا پایان سال

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: امسال باید حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ نوزاد و شیرخوار در استان اصفهان غربالگری شنوایی شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی اکبر ابراهیمی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، طرح غربالگری بینایی از سال ۷۵ در کشور آغاز شده است، گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در چند استان اجرا و بعد از آن در تمام استان‌های کشور انجام شد و این غربالگری برای کودکان ۳ تا ۶ ساله انجام می‌شود، غربالگری به ۲ روش "‌ای چارت" برای کودکان ۴ تا ۶ و با دستگاه برای کودکان ۳ تا ۴ سال انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در تمام شهرستان‌های استان پایگاه‌های دائم و سیار غربالگری بینایی را داریم، جامعه هدف این طرح کودکان در مهدکودک‌ها بوده‌اند، غربالگران نیز در یک دوره ۲ روزه آموزش‌های لازم را می‌بینند تا تشخیص صحیحی در غربالگری‌ها داشته باشند.

غربالگری بینایی ۷۷ هزار و ۱۸۶ کودک ۳ تا ۵ ساله در استان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص غربالگری بینایی خاطرنشان کرد: غربالگری بینایی برای ۷۷ هزار و ۱۸۶ کودک ۳ تا ۵ ساله در استان انجام می‌شود، در غربالگری مرحله اول ممکن است تعدادی از کودکان دچار مشکلات بینایی باشند، کودکانی که نیاز به معاینات بیشتر دارند به اپتومتریست‌ها معرفی می‌شوند و سطح ۲ غربالگری توسط آن‌ها انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اپتومتریست در صورت نیاز به کودکان عینک می‌دهد، افزود: اگر کودکی نیاز به معرفی به چشم پزشک داشته باشد، توسط اپتومتریست معرفی می‌شود و پزشک نیز با توجه به شرایط کودک و معاینه، درمان‌های دارویی و یا جراحی را انجام می‌دهد.

ابراهیمی بابیان اینکه تمام هزینه‌های درمانی کودکان در طرح غربالگری رد می‌شوند، به عهده بهزیستی خواهد بود و در مراکز غربالگری ۱۷۰‌ای چارت نئونی در شهرستان‌های استان توزیع شده است.

او با اشاره به آمار کودکانی که غربالگری بینایی برای آن‌ها انجام شده است، تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا مقرر شد غربالگری در یک دوره ۳ ماهه انجام شود، اما این دوره تا آخر سال تمدید شده است.

انجام غربالگری شنوایی در ۲۷ مرکز

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص غربالگری شنوایی، گفت: در تمام شهرستان‌های استان اصفهان طرح غربالگری شنوایی در حال انجام است و حدود ۲۷ مرکز بهزیستی و مرکز بهداشت در استان این طرح را انجام می‌دهند، در برخی شهرستان‌ها از جمله خور و بیابانک، دهاقان و سمیرم که اعزام کارشناس شنوایی به صرفه نبوده، از غربالگران قبلی برای شنوایی سنجی استفاده شده و سایر نیرو‌های دانشگاهی هستند.

او با توضیح اینکه غربالگری نوزادان باید تا یک ماهه اول انجام شود، اضافه کرد: بر اساس قانون ۱، ۳ و ۶، نوزادان باید تا یک ماه اول غربال شوند، تا ۳ ماهه باید معاینات تخصصی انجام و تا ۶ ماهه باید درمان برای کودکان که مشکلات شنوایی دارند، انجام شود، حس شنوایی تنها حسی است که در زمان تولد نوزاد کامل شده است و می‌توان غربالگری را از ماه‌های اول برای نوزادان انجام داد.

ابراهیمی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های شنوایی سنج در استان به روز است، اظهار کرد: دستگاه‌های شنوایی سنج مجهز به انجام تست‌های تخصصی شنوایی است و تمام دستگاه‌ها برای ارسال اطلاعات به تهران به اینترنت متصل است، این دستگاه‌ها مخصوص نوزادان و شیرخواران است، قبلاً دستگاه‌های شنوایی سنج برای کودکان ۳ تا ۵ سال را نیز داشتیم، اما امسال به دلیل شیوع کرونا انجام غربالگری شنوایی در این محدود سنی انجام نشده است.

او ادامه داد: امسال باید حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ نوزاد را غربالگری شنوایی کنیم و تا پایان ۳ ماهه سوم حدود ۹۰ درصد این غربالگری انجام خواهد شد.

منبع:ایمنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار