باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دلالانی که مرغ‌ها را به پرواز در می‌آورند!

قصه این گزارش، قصه مرغ‌هایی است که در تربت حیدریه شبانه به پرواز در می‌آیند، مرغ‌هایی که نیمه شب به فروشگاه عرضه مرغ می‌روند و صبح آن روز، دیگر مرغی در آنجا پر نمی زند!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، التهاب بازار مرغ چند روزی است که در استان خراسان رضوی و در کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده است. صف‌های طولانی مردم در ورودی مرغ فروشی‌ها و عدم رعایت فاصله اجتماعی در شرایط کرونا از یک طرف و نبود مرغ سر سفره مردم از طرفی مشکلاتی را به وجود آورده است.

مردم از صف‌های طولانی مرغ و کمبود گلایه دارند و مسئولان از تشنگی مردم برای خرید مازاد مرغ حرف می‌زنند.

مدنی مدیرکل تعزیرات استان خراسان رضوی می‌گوید: برخورد قاطع با متخلفین از تولید تا عرضه مرغ صورت می‌گیرد و کوتاهی دولتی‌ها را مستحق پاسخ می‌داند و تعارفی هم با کسی ندارد؛ اما بررسی نیمه شب خبرنگار ما از ضعیف بودن نظارت‌ها و اتفاقات عجیب از لحظه خروج مرغ از کشتارگاه و توزیع غیرقانونی شبانه در تربت حیدریه خبر می‌دهد که احساس می‌شود در به وجود آمدن این شرایط بی تاثیر نبوده و نیست.

تولیدکنندگان به تاخیر در دریافت نهاده‌های طیور توسط دولت و افزایش هزینه‌های تولید اعتراض دارند و البته فرماندار تربت حیدریه از حل این مشکلات در چند روز آینده خبر می‌دهد و معتقد است باید حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان مرغ صورت بپذیرد.

در چند روز گذشته، صف‌های خرید مرغ در تربت حیدریه مسئله‌ای شده که روز دیده می‌شود. یکی از شهروندان که در صف خرید است می‌گوید: واقعا این چه وضعی است که وجود دارد؟ ما مردم در شرایط کرونایی چرا باید در این صف خرید مرغ که همینطور که می‌بینید اکثرا هم فاصله اجتماعی ۱.۵ متری را رعایت نمی‌کنند، بایستیم؟!

دیگر شهروند تربت حیدریه می‌گوید: واقعا ما برای سیر کردن شکممان با جان خودمان در حال، بازی کردنیم. برای اینکه مرغ بر سر سفره خانواده مان ببریم باید در این صف‌ها بایستیم و خطر ابتلاء به کرونا را به جان بخریم.

یکی از شهروندان می‌افزاید: دو روز پیش ساعت ۱۱ به چند فروشگاه عرضه مرغ رفته و گیرش نیامده است. او اظهار می‌کند: چرا مسئولان امر به فکر تامین ارزاق عموم مردم و خصوصا گوشت مرغ نیستند؟


بیشتربخوانید


مرغ کم به بازار می‌آید

در شرایطی که طبق روال باید جوجه ریزی مرغداری‌ها در دی ماه انجام می‌شد؛ اما متاسفانه عدم حمایت و سوء مدیریت در آن زمان، باعث کمبود مقطعی مرغ در بازار امروز شده است.

در چند روز گذشته کمبود مرغ در بازار تربت حیدریه باعث نارضایتی و گلایه مندی شهروندان شده، بطوری که روزانه مردم برای خرید مرغ گرم در صف‌های طولانی با مشکل مواجه هستند.

یکی از فروشندگان مرغ گرم در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: از چند روز گذشته مرغ گرم کمتر به بازار می‌آید و از طرفی برخی مردم هم رعایت نمی‌کنند و بیشتر از نیاز خود خرید می‌کنند.

او بیان می‌کند: در حال حاضر کشتارگاه نسبت به روز‌های گذشته کمتر مرغ کشتار می‌کند و به همین دلیل مرغ کمتری وارد بازار می‌شود.

دلالانی که مرغ‌ها را به پرواز در می‌آورند!
در بازار مرغ نداریم!

طی روز‌های گذشته و با توجه به مطالبات مردمی مبنی بر کمبود مرغ در سطح بازار تربت حیدریه با بررسی میدانی، این موضوع در سطح بازار مشخص شد؛ اما مسئولان مربوطه از توزیع روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ تن مرغ گرم خبر می‌دهند و تقاضای بیش از حد نیاز را در بازار، دلیلی بر کمبود عنوان می‌کنند.

محمدرضا یوسفی معاون برنامه ریزی فرمانداری تربت حیدریه می گوید: طبق روال روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ تن مرغ در سطح بازار توزیع می‌شود و سازمان صمت قیمت مرغ زنده را ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت مرغ تحویلی به شهروندان را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده و این قیمت تغییری نخواهد کرد.

او می افزاید: مرغداری‌های سطح شهرستان های تربت حیدریه و زاوه را مجاب به رعایت این ابلاغ کردیم. اما برخی شهرستان‌های دیگر تقاضای قیمت بیشتر را می‌کنند.

معاون برنامه ریزی فرمانداری تربت حیدریه ادامه می دهد: مصرف مرغ شهرستان روزانه ۱۰ تن است و ما حتی برخی روز‌ها تا ۱۵ تن هم توزیع می‌کنیم. اما خرید مازاد بر نیاز این کمبود را رقم می‌زند.


بیشتربخوانید


مردم مرغ مازاد بر نیاز می‌خرند!

محمد اشرفی مدیر اداره صمت تربت حیدریه می‌گوید: روزانه ۶ تا ۲۰ تن مرغ گرم در سطح بازار توزیع می‌شود و درشرایط کشتار بالا در ۸۰ نقطه شهری و در شرایط کشتار کم در ۳۰ نقطه شهری با حضور بازرسان با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان توزیع مرغ انجام می‌شود.

او می‌افزاید: بعلت خرید بیش از حد نیاز واقعی مردم در این مقطع دچار کمبود شدیم و با توجه به اینکه وظیفه تامین مرغ برعهده جهاد کشاورزی است؛ دست اندرکاران قول دادند در روز‌های آتی شاهد تعادل در بازار باشیم.

علی اکبر مقدسی مسئول یکی از کشتارگاه‌های مرغ در تربت حیدریه می‌گوید: شب گذشته کشتار نداشتیم و دو شب قبل هم تنها دو ماشین تقریبا به میزان ۵ تن کشتار را روانه بازار کردیم.

او تصریح می‌کند: متاسفانه از مرغدران حمایت نمی‌شود و با توجه به اینکه هزینه تمام شده مرغ زنده برای مرغدار ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود و باید به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به قیمت مصوب به فروش برسانند؛ به همین جهت برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد البته با همین وجود باز هم به جوجه ریزی اقدام می‌کنند.

وارد یک واحد مرغداری در حاشیه شهر تربت حیدریه می‌شوم که ۱۰ هزار و ۵۰۰ جوجه در آنجا در حال پرورش هستند که مقررات بهداشتی خاصی داشت.

مسئول واحد مرغداری می‌گوید: باید قبل از ورود به سالن حمام کنید. بعد از گرفتن دوش و پوشیدن لباس مخصوص یک بار مصرف و بعد از ضدعفونی شدن وسایلم به سالن پرورش مرغ وارد شدم. مرغ‌ها حدود ۲۱ روزشان است و هنوز به سن کشتار نرسیده اند.

حسین افشار برجی صاحب این مرغداری در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: مدیریت ضعیف جهاد کشاورزی در جوجه ریزی و عدم حمایت از مرغداران، کمبود مقطعی مرغ را رقم زده است.

او می افزاید: اگر مسئولان جهاد کشاورزی بتوانند با مشوق‌های خود از مرغداران حمایت کنند و در بازه‌های زمانی مختلف جوجه ریزی انجام شود، این کمبود‌های مقطعی را نداریم. به گفته وی، مرغداران در دی‌ماه جوجه ریزی نداشتند و اکنون دچار کمبود مرغ در بازار شده ایم.

دلالانی که مرغ‌ها را به پرواز در می‌آورند!
سونامی تولید مرغ در نوروز سال آینده

صاحب مرغداری معتقد است در بهمن و اوایل اسفند جوجه ریزی زیادی انجام شده و برای شب عید و فروردین ماه با سونامی تولید مرغ روبرو خواهیم بود.

افشار بیان می‌کند: متاسفانه وقتی تولید مرغ انبوه است و قیمت آن به زیر قیمت مصوب می‌رسد؛ کسی نیست که از مرغداران حمایت کند و لذا انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

او بر فرهنگ درست استفاده کردن مردم نیز تاکید و تصریح می‌کند: مردم هم البته باید رعایت کنند و وقتی می‌بینند که در مقطعی دچار کمبود هستیم؛ به اندازه نیاز خود خرید کنند.

این را هم بگویم که مشاهدات عینی من هم در هنگامی که صف‌های طولانی خرید مرغ را رصد می‌کردم، موید این نکته بود که برخی اندک از مردم در حال خرید مازاد نیاز مرغ خود بودند. مثلا خانواده‌ای ۵ نفره که در یک صف خرید بودند و هر یک برای خود، مرغ می‌خواستند!

از تاخیر دریافت نهاده‌ها و افزایش هزینه‌ها گلایه مندیم

صاحب  مرغداری از تاخیر در دریافت نهاده‌های طیور دولتی گلایه دارد و تاکید می کند: هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته است. از چهار ماه پیش خرید روغن طیور، مواد ضدعفونی و سایر هزینه‌ها سه برابر شده است و تفاوت نهاده‌های آزاد با دولتی ۵ برابر است. این مسائل باعث می‌شود که تولیدکننده ضرر کند.

افشار می‌افزاید: برای هر کیلو مرغ در سن کشتار حدود ۱۶ هزار تومان هزینه می‌شود، اما حدود ۱۴ هزارتومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

این تولیدکننده مرغ به عدم تغییر قیمت مصوب ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان از چند ماه پیش، برغم افزایش هزینه‌ها معترض است و می‌گوید: دیگر انگیزه‌ای برای تولیدکننده مرغ باقی نمانده است.

محمدی مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه می‌گوید: مسئولیت تامین مرغ در بازار برعهده اداره صنعت، معدن و تجارت است و ربطی به کشتارگاه و ما ندارد.

او می‌افزاید: ۱۰ کشتارگاه بیشتر در استان نداریم و ۳۰ شهرستان دیگر در استان باید مرغ شان را از همین کشتارگاه‌ها تامین کنند. تامین ارزاق عمومی برعهده اداره صمت است. اداره صمت در کشتارگاه مستقر است و ناظر بر خروجی کشتار است که انجام می‌شود و وقتی ببیند که فردا مرغ نیست؛ با معاون صمت استان تماس می‌گیرد و می‌گوید:فردا در شهرستان ما مرغ نیست. آن‌ها را بر اساس لیست استانی موجودی مرغ از همه شهرها؛ مسئول تامین مرغ تربت حیدریه از دیگر شهر‌ها می‌نمایند.

وظیفه ما تامین مرغ نیست

محمدی می‌گوید: ما مسئولیم که تولید مرغ انجام شود. ولی اگر زمانی جوجه‌های ما به سن کشتار نرسد، باید صمت این نیاز را از دیگر شهرستان‌ها تامین کند. وظیفه من تامین مرغ شهرستان نیست.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه می‌افزاید: مرغ دار باید طبق قیمت مصوب جوجه خود را به کشتارگاه بفرستد. ۴۸ ساعت قبل از رسیدن به سن کشتار به مرغدار اعلام می‌شود که آقایان مرغدار باید مرغ خود را برای کشتار آماده تحویل نمایید.

محمدی خاطر نشان می‌کند: از ابتدای بهمن ماه، ۴۷۰ هزار قطعه جوجه و از ابتدای اسفند ماه ۶۷ هزار جوجه ریزی در سطح مرغداری‌های تربت حیدریه داشته ایم. ما مشکل مرغ در مرغداری‌ها نداریم و آنچه که امروز این مشکلات را به وجود آورده همین اختلاف قیمت مرغ در بازار است.

او می گوید: هیچ مرغداری به هیچ عنوان نهاده آزاد برای جوجه هایش نمی‌خرد. ممکن است تاخیر در تحویل نهاده وجود داشته باشد که اگر مرغدار در سامانه نتواند ثبت نام کند و درخواست بدهد، تقصیر ما نیست.

او می‌افزاید: در هر مرغدار ۱۰ هزار قطعه‌ای اختلاف قیمت نهاده اش با بازار ۲۰۰ میلیون تومان است.

محمدی در پاسخ به وجود کمبود‌ها در بازار مرغ می‌گوید: از صمت بپرسید که شب گذشته ۲۰ تن گوشت مرغ در کشتارگاه‌های تربت حیدریه را به کجا برده اند! مرغ‌ها با مجوز اداره صمت باید خارج شود.

بعضی از شهرستان‌ها در تامین مرغ کمبود دارند و باید این کمبود از دیگر شهرستان‌هایی که مرغ مازاد دارند با اولویت تامین مرغ همان شهرستان، تامین شود و وظیفه توزیع با اداره صمت است. مثلا ما در تربت حیدریه ۸۴ مرغداری داریم و در زاوه ۱۵۰ مرغداری. این درحالی است که مازاد مرغ زاوه که در کشتارگاه تربت حیدریه کشتار می‌شود در دیگر شهرستان‌های استان با نظارت صمت توزیع می‌شود.

حدود ساعت ۱۱ شب به کشتارگاه مرغ شرکت تعاونی مرغداران تربت حیدریه که در ۵ کیلومتری شهر شادمهر در محور تربت حیدریه به شهرستان مه ولات است، می‌رسم. نماینده جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات، رئیس اداره صمت مه ولات و مدیر کشتارگاه حضور دارند.

یوسف زاده مسئول کشتارگاه شرکت تعاونی مرغداران تربت حیدریه می‌گوید: ما مسئول ارائه خدمات: اعم از کشتار و پرکنی هستیم. نظارت بر توزیع گوشت در کل شهرستان مربوط به اداره صمت است و مسئولیت نظارت بر قیمت‌های مرغ در بازار برعهده تعزیرات حکومتی است.

او می افزاید: متوسط ورودی مرغ زنده به این کشتارگاه بین ۲۰ تا ۲۵ تن در روز است. این مرغ‌ها بعد از کشتار به نماینده اداره صمت مه ولات برای توزیع در بازار تحویل داده می‌شود. ایشان هم بر اساس مجوز‌هایی که از دیگر شهرستان‌ها وجود دارد مرغ گرم را بین آن شهرستان‌ها توزیع می‌کنند.

یوسف زاده می‌گوید: این روز‌ها مرغ‌های زنده در این کشتارگاه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از شهرستان خواف تامین می‌شود و در شهر‌هایی مثل: خواف، تایباد، باخرز، تربت حیدریه، مه لات و رشتخوار و ... با نظارت ادارات صمت توزیع می‌شود.

مومن زاده رئیس اداره صمت مه ولات می‌گوید: در شرایط حاضر و با عنایت به تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان کشتارگاه‌ها موظف هستند که میزان گوشت استحصالی براساس نیاز شهرستان‌ها و سهمیه معلوم شده از سوی استان را تحویل نمایند.

وی می‌گوید: وظیفه ما در صنعت، معدن و تجارت نظارت بر توزیع مرغ است. ابتدا تامین گوشت شهرستان مه ولات در اولویت است و هر شب تامین می‌شود و مازاد آن در شهرستان‌های همجوار توزیع می‌گردد.

پرواز مرغ‌ها در نیمه شب

یکی از مطلعین فعال در حوزه تولید و عرضه مرغ که نمی‌خواهد نامش فاش شود می‌گوید: مرغ شب از کشتارگاه‌ها خارج می‌شود و به زیرزمین‌هایی منتقل می‌گردد و آنجا این مرغ‌ها یا قطعه بندی می‌شوند و با قیمتی حدود ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و یا به سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها با همین قیمت‌ها فروخته می‌شود و این کار یک تخلف است. وی مدعی است که این کار باعث کمبود مرغ در سطح بازار شده است.

وقتی از او می‌پرسم که چگونه این اتفاق می‌افتد؟! می‌گوید: عده‌ای دلال در بازار مرغ میلیاردر شده اند و متاسفانه نظارتی روی کار آن‌ها نبوده است. او می‌گوید: گاهی ماشین حمل مرغ از کشتارگاه پلمپ می‌شود و شبانه با خریدار مرغ آزاد در یک پارکینگ ساختمانی هماهنگ می‌شود. پلمپ در آنجا وا می‌شود و سبد‌های مرغ فروخته شده و همان مرغ‌ها فردا با قیمتی خیلی بیشتر از مصوب به رستوران دار‌ها و سالن پذیرایی فروخته می‌شود.

قطعه بندی مرغ، ممنوع است

یکی دیگر از مطلعین ابراز می‌کند: قطعه بندی مرغ غیر از آن میزانی که خود کشتارگاه‌ها هر شب دارند؛ ممنوع است. اما با همین ساز و کاری که وجود دارد؛ مرغ‌ها شبانه وارد کارگاه‌های زیرزمینی مرغ می‌شوند و بعد از قطعه بندی، فردا با قیمت کیلویی ۳۴ هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند! وی می‌افزاید: برخی از این مرغ‌هایی که شبانه توزیع می‌شود، با مبلغ حدود ۳۲ هزار تومان به صورت آزاد به سالن های پذیرایی و رستوران‌ها فروخته می‌شود.

برای پیگیری و راستی آزمایی این ادعا‌ها ابتدا به یکی از صاحب رستوران‌ها در تربت حیدریه زنگ زدم و از او ۱۰۰ قطعه مرغ خواستم و او فردی در مشهد را معرفی کرد که کیلویی ۳۱ هزار تومان مرغ را به صورت آزاد می‌تواند؛ بفروشد. البته قرار بود شماره آن فرد را ارسال کند که تاکنون این کار را نکرده است!

نیمه شب، ماشینم را در فاصله‌ای چند متری با ورودی یکی از کشتارگاه‌های منطقه خاموش کردم و منتظر خروج ماشین‌های حمل مرغ بودم.
ساعت حدود ۲ شب است. یکی از ماشین‌های حمل مرغ گرم که از کشتارگاه خارج می‌شود را دنبال می‌کنم تا به سرنخ‌های جدیدی برسم.

تخلیه مرغ‌ها در نیمه شب

چند دقیقه بعد؛ حالا ماشین حمل گوشت مرغ گرم به یکی از مراکز فروش گوشت مرغ در داخل شهر رسیده است و کارگران مشغول تخلیه سبد‌های مرغ در داخل این فروشگاه هستند.

کمی بعد به آن‌ها نزدیک می‌شوم و می‌گویم که قصد خرید مرغ دارم. یکی از آن‌ها می‌گوید: باید فردا برای خرید مرغ به اینجا بیایید. یکی از کارگران در پاسخ به سئوال من که ران مرغ‌ها کیلویی چند است؟ می‌گوید: کیلویی ۳۶ هزار تومان!

به ماشینم بر می‌گردم تا ادامه ماجرا را پیگیری کنم. بار ماشین یخچال‌دار حمل گوشت مرغ خالی می‌شود و کمی بعد از آن حدود ساعت یک ربع به ۳ صبح، وانت سفید رنگی که به نظر شرایط بهداشتی را برای حمل مرغ‌ها را ندارد جلوی در فروشگاه ترمز می‌زند. عده‌ای در حال گذاشتن سبد‌های مرغ در داخل این وانت از فروشگاه هستند! وانت حمل مرغ‌ها بعد از پر شدن، به فروشگاهی دیگر در شهر می‌رسد و آنجا مرغ‌ها خالی می‌گردند.

به خانه برگشتم و پاسخ خیلی از سئوالاتی که در سر داشتم را یافته بودم. صبح به همان فروشگاهی سر زدم که مرغ‌های آن وانت در آنجا خالی شده بود و درخواست خرید مرغ از فروشنده اش کردم. او می‌گوید: مرغی برای فروش نداریم و معلوم نیست کی مرغ بیاید؟

با خودم می‌گویم؛ شاید مرغ‌های بی جان نیمه شب پر درآورده اند و به آسمان پرواز کرده اند که حالا فروشنده اول صبح ساعت ۸ اظهار می‌کند که مرغی برای فروش ندارد!

بر اساس، ماشین حمل مرغ، آن شب جلوی در آن فروشگاه، پلمپ نبود! یکی از مطلعین که او هم نمی‌خواهد معرفی شود، می‌گوید: امکان ندارد که ماشین حمل مرغ در کشتارگاه پلمپ شود و نیمه شب پلمپ فک شود، مرغ‌ها از ماشین‌ها خارج شود و باز مجددا پلمپ شود.
زیرا پلمپ دامپزشکی دارای سریالی است که لحظه پلمپ با لحظه فک آن باید مطابقت داشته باشد.

وقتی این صحبت‌ها را کرد، متوجه سئوالی که در ذهنم بود، شد. می‌خواستم بپرسم، پس چگونه مرغ نیمه شب از ماشین پلمپ خارج می‌شود و فردا مجددا پلمپ می‌شود؟ که می‌گوید: ممکن است پلمپ در کشتارگاه انجام نشده باشد و بعد از تخلیه نیمه شب و قبل از صبح پلمپ شود! او این کار را غیرقانونی می‌داند و از نظارت ضعیف مسئولان مربوطه گلایه‌مند است.

او می‌افزاید: ماشین‌های حمل مرغ باید قانونا، صبح قبل از ساعت ۷ که ساعت توزیع در فروشگاه‌های عرضه مرغ است به دامپزشکی بروند و فک پلمپ شوند.

او از وجود مافیایی بسیار قدرتمند و از نظر مالی قوی در حوزه مرغ خبر می‌دهد و معتقد است حضور دلالان و ایجاد این مشکلات مربوطه حل شدنی نیست!

او می‌گوید که راه حل مشکلات در حمایت و تقویت شرکت تعاونی مرغداران است و این سئوال را دارد که چرا باید مرغدار برای تامین نهاده و جوجه و هزینه‌های تولیدش محتاج افراد معدودی دلال باشد و مرغ اش را خودش به کشتارگاه برای کشتار نبرد؟!

برخورد قاطع با متخلفین از تولید تا عرضه

مدنی رئیس تعزیرات حکومتی هفته گذشته در حاشیه نشست مدیران جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های مرغداران و مدیران کشتارگاه‌های شهرستان‌های بجستان، تربت حیدریه، خواف، رشتخوار، زاوه، گناباد و مه ولات به خراسان رضوی می‌گوید: در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شد تا فعلا خروج مرغ زنده از استان ممنوع شود و مرغ تولیدی در مسیر استفاده خانوار توزیع شود و اگر تخلفی در سطح تولید و سطح عرضه باشد؛ وقطعا تعزیرات حکومتی قاطعانه برخورد قانونی را با متخلفین انجام خواهد داد.

او در این جلسه در پاسخ به دغدغه‌های فعالان عرصه تولید و عرضه مرغ، می افزاید: تعزیرات حکومتی درخدمت شماست و این مسئله را ثابت کرده و وظیفه خود را پیگیری مشکلات و حقوق شما می‌دانیم. سید مرتضی مدنی در بخشی از سخنان خود افزود: هر کس در حوزه‌های دولتی؛ کوتاهی کند؛ باید جواب بدهد و تعارفی با کسی نداریم. مرغدار ما کمترین تخلف را دارد و بعد از مرغداری، ممکن است اتفافاتی رخ بدهد. اگر هم مرغدار تخلفی دارد؛ ایراد از ماهاست.

تامین اقلام اساسی وظیفه دولت است

شرافتی راد فرماندار تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: یکی از دغدغه‌های مردم، تامین اقلام اساسی و مورد نیاز آن هاست و این مسئله جزء مهمترین اولویت‌های دولت و وظیفه ما در تامین اقلام اساسی مردم است.

او می‌افزاید:در یکی دوماه گذشته بحث تخم مرغ و مرغ در کشور مقداری با چالش روبرو بوده است. در شهرستان تربت حیدریه با توجه به تعداد زیاد تولیدکننده و وجود کشتارگاه‌ها همیشه تلاش کرده ایم تا مرغ و تخم مرغ با قسمت مصوب به مردم عرضه شود.

معاون استاندار ادامه می‌دهد: فرآیند نظارت و رعایت قیمت در تربت حیدریه، نسبت به شهرستان‌های دیگر استان به درستی در حال انجام است و در شهرستان تربت حیدریه، عرضه تخم مرغ با قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان صورت می‌گیرد و این مسئله را در دیگر شهرستان‌های استان من با این قیمت ندیده ام. یعنی کار تنظیم بازار و نظارت هم در بحث تامین و هم در توزیع، فرآیند خوبی دارد.

شرافتی راد بیان می کند: اما چرا این روز‌ها صف‌های خرید مرغ و ولع مردم نسبت به خرید را می‌بینیم؟ زیرا با بررسی‌های صورت گرفته، میزان مصرف مردم در شهر تربت حیدریه روزانه ۱۰ و نیم تن گوشت مرغ است و این مقدار هر روز توزیع می‌شود. هر زمان مردم می‌بینند، محصولی کم است، میل به خرید بیشتری در آن‌ها ایجاد می‌شود. برخی اگر با یک مرغ نیازش برطرف می‌شود، اما خواهان خرید ۵ مرغ است. وی خاطر نشان می‌کند: وقتی تقاضای مردم بالا می‌رود و عرضه به آن میزان نیست، مقداری احساس کمبود مرغ در بازار احساس می‌شود. ما مقدار مورد نیاز مردم را در مسئله مرغ تامین می‌کنیم، اما بیش از آن را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد به سختی باید تامین کنیم.

او تصریح می کند: با پیگیری‌های آقای استاندار در وزارت جهاد کشاورزی مشکل نهاده‌های طیور در حال برطرف شدن است و وزارت جهاد کشاورزی این قول را داده تا در ۸ روزه آینده مشکل مرغ و تخم مرغ به کلی در کشور برطرف شود.

فرماندار تربت حیدریه تاکید می کند: هم جوجه ریزی برای ایام عید نوروز داریم و هم با سیاست گذاری‌های خوبی که صورت گرفته؛ کمبودی در تامین مرغ و تخم مرغ نخواهیم داشت.

شرافتی راد از مردم می‌خواهش کرد که با توجه به شرایط کرونایی، مقدار مصرف خود را مدیریت کنند تا شاهد صف‌های خرید مرغ این چنینی نباشیم، چون سلامتی و جان مردم برای ما بسیار مهم است.

او در پاسخ به این سئوال که مشکلات تولیدکنندگان در بحث دریافت نهاده طیور کی برطرف می‌شود؟ می‌گوید: تامین نهاده‌های مرغ برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورده است و باعث افزایش قیمت تولید شده است که با ورود جهادکشاورزی و بررسی‌های انجام شده رفع این مشکل در حال انجام است.

مطمئنا روی آوردن به تامین نهاده‌های آزاد توسط تولیدکنندگان در قیمت‌ها تاثیرگذار بود و چالشی ایجاد کرد، ولی حتما رفع نیاز تولیدکنندگان و دریافت نهاده طیور با ارز دولتی و همچنین ارائه مرغ با قیمت مصوب به مردم وظیفه ماست که در روز‌های آینده این مشکلات مرتفع خواهد شد.

یکی از کارشناسان فعال در این حوزه می‌گوید: به نظر می‌رسد، تنها راه پایان دادن به این کلاف سر درگم تقویت شرکت‌های تعاونی در هر شهرستان و تشدید نظارت مالی این شرکت‌ها از طریق بازرسان مالی سازمان تعاون است.

او می‌افزاید: از طرفی عضویت اجباری تمام مرغداران دارای مجوز در شرکت تعاونی‌ها (که با این کار خود به خود مرغداران فاقد مجوز حذف می‌شوند یا مجبور به دریافت مجوز می‌شوند) و از طرف دیگر انتقال به موقع نهاده ها، سوخت، جوجه یکروزه، دان و همچنین اقلام ضروری در پرورش مرغ از شرکت‌های تعاونی به مرغدار از دیگر راهکار‌های حل این مشکلات باشد.

شناسنامه دار کردن مرغدار به منظور اطلاع داشتن از میزان تولید در هر شهر و فهم از کمبود یا مازاد نیاز مرغ شهر و بسط آن به کل کشور همچنین فروش مرغ آماده کشتار از کانال این شرکت‌ها به مرغ فروش و نظارت به قیمت‌ها از درب فروشگاه‌ها نه در خط تولید از دیگر پیشنهاداتی است که اکثر فعالین حوزه مرغ به آن اشاره داشته اند.

بنظر می‌رسد، مسئولان باید اجازه نفوذ دلال‌های این بازار را به شرکت‌های تعاونی بگیرند، باید شرکت‌های تعاونی مرتبا بازرسی شوند و هر شهر یک سردخانه داشته باشد تا در زمان مازاد تولید ذخیره سازی کند و در زمان نیاز خود را یا سایر نقاط کشور را پوشش دهد.

گزارش از امیدغفاری

انتهای پیام/ا. غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید شهروزآبادی اصل
۱۰:۱۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا خدا کنه قیمت مرغ بیاد پایین هرچه زودتر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده تا میتونید این وضعیت رو منعکس کنید تا مسئولان یک فکری بکنند . گرچه پوستشون کلفت شده
آخرین اخبار