برای رسیدن به اهداف صرفا خیال پردازی کافی است؟

یک روانشناس گفت: اگر رویا پردازی در چارچوب منطقی همراه با برنامه ریزی و تلاش صورت بگیرد می‌تواند فرد را در مسیر موفقیت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه بسیاری از انسان‌ها تخیل و رویاپردازی را راهی برای رسیدن به آرزوها و آرامش خود قرار داده اند.

به‌ گونه‌ای که بسیاری بدون رویاپردازی قبل از خواب نمی‌توانند به راحتی بخوابند و یا قبل از انجام هر کاری لزوما درمورد آن باید خیال پردازی انجام دهند.

تعداد زیادی از آدم‌ها وجود دارند که در دنیای خیالی که برای خود ساخته اند به دام افتاده و گاهی رویاپردازی های به دور از واقعیت برای آن‌ها گران تمام می‌شود به گونه‌ای که فرد را دچار یاس و ناامیدی می‌کند.

برخی بر این باورند بدون هیچ تلاشی برای آن چیزی که می‌خواهند فقط صرف اینکه درمورد آن رویاپردازی کرده‌اند می‌توانند به آن دست یابند و زمانی که با شکست روبرو می‌شوند گمان می‌کنند دیگر هیچ چیز واقعی وجود نداشته و نمی‌توان به آرزوهای خود رسید.


بیشتر بخوانید


مژگان نیکنام روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره تخیل و خیال پردازی در انسان برای رسیدن به اهداف خود اظهار کرد: اساسا رویاپردازی و تصویرسازی ذهنی یکی از ویژگی‌های خاص انسان است که باعث می‌شود با یکسری از رویاپردازی‌ها به شرط اینکه در یک چارچوب منطقی قرار داشته باشد فرد را در مسیر هدف‌های خود قرار دهد.

این روانشناس ادامه داد: فرد با خیال پردازی در یک چارچوب منطقی می‌تواند به اهداف خود برسد. به گونه‌ای که انسان یک موجودیت واقعی دارد و یک موجودیت ایده‌آل و تصویرسازی باید در حدی باشد که برنامه ریزی هدفمند در آن جهت صورت گرفته است.

وی افزود: زمانی قصه‌ها و افسانه‌هایی وجود داشت مانند پرواز در آسمان‌، رفتن به اعماق دریا و... که این قصه‌ها افسانه‌ای بود که کم کم بشر با تصویرسازی ذهنی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داد توانست آن‌ها را به واقعیت بدل سازد.

وی با بیان اینکه خیال پردازی‌ها باید در حدی واقعی و عینی باشد، تصریح کرد: اگر فرد بخواهد مدام درگیر یک خیال پردازی به دور از واقعیت باشد این رویا پردازی نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه به یک نوع تلقین ذهنی تبدیل می‌شود و ناکامی‌ها و شکست را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی افزود: کار جوان پیشرفت و آینده‌نگری است و خیلی‌ها متاسفانه به مثبت اندیشی سّمی دچار می‌شوند و به خود القا می‌کنند که شرایط بسیار ایده‌آلی وجود دارد و روزی آن محیا خواهد شد درحالی که بسیار ایده‌آل نگریستن و خارج از آن فضای واقعی به مسائل نگاه کردن موجب می‌شود تا فرد بعدها با شکست و ناکامی مواجه شده و دچار یاس و ناامیدی شود.

نیکنام گفت: معمولا قبل از خواب تنهایی و بیکاری سبب می‌شود افکار و خیال‌هایی به سراغ فرد بیاید که خوب است چرا که تمام عملکردهای انسان ریشه در افکار آن دارد. این امر مهم است که این خیال پرداری‌ها هدایت شده و به صورت یک افسانه دست نیافتنی نباشد که گمان کنیم روزی  بدون هیچ برنامه ریزی و تلاشی به آن خواهیم رسید. چرا که به زندگی افراد موفق باید توجه کرد زیرا آن‌ها نیز با تلاش و هدفمندی به جایگاه‌های مدنظر خود رسیده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار