بررسی و رفع ایراد روشن نشدن چراغ دنده عقب خودرو

پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  چراغ دنده عقب سال های سال است که بر تمامی وسائل نقلیه موتوری زمینی اجباری شده است.  بر اساس استانداردها، یک عدد باشد یا دو عدد بصورت قرینه، وجود این چراغ کاملا ضروری و اجباری است.

دلیل آن نیز بسیار واضح است. روشن شدن این چراغ به معنای زنگ خطری برای دیگران است که این خودرو در لحظه خلاف جهت استاندارد حرکت خواهد کرد. این مهم به افراد و رانندگان پیرامون خودرو شما هشدار می دهد که باید آماده حرکت خودرو شما به سمت عقب باشند.

بسیاری از مواقع این چراغ روشن نمی شود اما دلیل آن چیست؟ مجموعه چراغ دنده عقب یک مدار ساده شامل سیم، کانکتور و یک سوئیچ خاموش و روشن یا به اصطلاح صفر و یک (0/1) کاملا معمولی است. به این صورت که با ورود شیفتر دنده به وضعیت عقب (R)، سوئیچ که بر روی بدنه گیربکس قرار گرفته است، فشرده شده و با عبور دادن جریان برق باتری از خود با عث روشن شدن چراغ عقب می شود.

بررسی و رفع ایراد روشن نشدن چراغ دنده عقب خودرو

این سوئیچ به دلیل عملکرد بسیار ساده معمولا طول عمر بسیار بالایی دارد و به راحتی خراب نمی شود از این رو در صورت بروز چشمک یا روشن نشدن چراغ دنده عقب ابتدا کانکتور و کابل برق در محل تماس به سوئیچ را چک کنید. این کانکتور به دلیل قرارگیری در معرض هوا آزاد و رطوبت و ... فرسوده شده یا تماس خود را با پایه های سوئیچ از دست می دهد و موجب چشمک زدن یا روشن نشدن چراغ دنده عقب می شود.


بیشتر بخوانید:

چگونه خودرو خود را حرفه‌ای پولیش کنیم؟


همچنین این مشکل در خودروهایی که به دوربین دنده عقب مجهز هستند نیز می تواند موجب پرش تصویر یا روشن نشدن دوربین دنده عقب شود.

بررسی و رفع ایراد روشن نشدن چراغ دنده عقب

راه حل
کافی است با فرچه سیمی به آهستگی آلودگی را از روی پایه های کانکتور و سوئیچ بزدایید سپس با اسپری شوینده آن را به خوبی تمیز کنید. درصورت لزوم می توانید از سمباده بسیار نرم برای صیقل دادن پایه های سوئیچ و کانکتور استفاده کنید تا تماس بین آن ها به خوبی برقرار شود. سپس پایه و کانکتور را کمی به گریس آغشته کنید و در جای خود محکم کنید. وجود گریس موجب افزایش دوام این اتصال شده و آن را از رطوبت و آلودگی ها محفوظ می دارد.

بررسی و رفع ایراد روشن نشدن چراغ دنده عقب خودرو

دقت داشته باشید که خرابی کانکتور و عدم اتصال صحیح کابل با سوئیچ نیز می تواند باعث روشن نشدن چراغ دنده عقب شود.

درصورتی که از نحوه اتصال اطمینان حاصل کردید اما مشکل مرتفع نشد باید به سلامت سوئیچ مشکوک شوید. سوئیچ دنده عقب آچار خور است و می توان آن را به سادگی از روی پوسته گیربکس باز کرد. آن را باز کنید و پس از نظافت و تست آن با مولتی متر در صورتی که درون سوئیچ اتصال به خوبی بر قرار نمی شود آن را با یک سوئیچ نو تعویض کنید.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار