۱۱۰ هکتار باغ پسته در شاهین شهر و زیار به بهره برداری رسید

همزمان با افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح کشاورزی بنیاد مستضعفان ۱۱۰ هکتار باغ پسته در شاهین شهر و زیار به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در این مراسم که امروز  از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت همزمان با سراسر کشور در شاهین شهر برگزار شد، بهره برداری از ۱۱۰ هکتار باغ پسته و آغاز عملیات احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در استان اصفهان به دستور رئیس بنیاد مستضعفان کشور آغاز شد.

داود رحمانی، مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان استان اصفهان در این مراسم، اظهار کرد: این شرکت از سال ۹۵ تاکنون آغاز به کار احیای اراضی کشاورزی کرده و تاکنون موفق به احیا بیش از ۲۵۰ هکتار اراضی کم بازده استان در قالب طرح‌های متنوع کشاورزی و با محوریت زراعت و احداث باغ‌ها شده است و امسال نیز دو طرح باغ پسته به مساحت ۱۱۰ هکتار به بهره برداری رساند.
او اعلام کرد: بهره برداری و آغاز عملیات احداث ۶۳ هکتار باغ پسته در رحیم آباد شاهین شهر، ۴۷ هکتار باغ پسته در زیار و آغاز احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در شاهین شهر جمعا به وسعت ۱۹۵ هکتار انجام شد.
رحمانی افزود: باغ‌های پسته در استان اصفهان با ۱۰۸ هزار اصله درخت، ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ تن پسته را دارد.

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در استان پروژه اولی که امروز به بهره برداری رسید را ۶۵ هکتار باغ پسته در شاهین شهر مجهز به سیستم آبیاری زیر سطحی به عنوان طرحی نوآورانه برشمرد و افزود: پروژه دومی که امروز افتتاح شد ۴۵ هکتار باغ پسته شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در زیار مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای بالبر است.

رحمانی همچنین از آغاز عملیات احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در شاهین شهر خبر داد و افزود: برای این طرح‌ها ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و زمینه اشتغال ۲۹۰ را فراهم کرده است.

مدیر پروژه شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در استان، افزایش بهره وری آب به دلیل کاهش تبخیر از سطح خاک، کاهش مصرف کود و سم، کنترل علف‌های هرز و جلوگیری از فرسودگی شبکه‌ها به دلیل دوری از تابش مستقیم آفتاب را از مزایای این طرح‌ها برشمرد و گفت: برای احداث این طرح‌ها ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز احداث و اقداماتی انجام شد که از جمله می‌توان به احداث استخر‌های تنظیمی آب آبیاری به حجم ۹۰ هزار متر مکعب، احداث دو ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت ۳۵ لیتر در ثانیه، کانال‌های بتنی و اتصال منابع آبی جاری و زیرزمینی جهت جمع آوری به ایستگاه‌های پمپاژ به طول ۳۵۰ متر، احداث شبکه‌های برق رسانی، کانال کاشت نهال، سیستم‌های آبیاری و کاشت نهال اشاره کرد.

او با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در شاهین شهر که از اسفند ماه آغاز شده است، از بهره برداری این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان استان اصفهان نیز با قدردانی از پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در استان اصفهان گفت: احداث باغ پسته در استان اصفهان با نگاه هوشمندانه انجام شده و با استفاده از روش‌های جدید حتما راندمان تولید را بالاتر خواهد برد.

او اظهار امیدواری کرد که پروژه احداث باغ پسته در شاهین شهر هرچه زودتر به بهره برداری برسد و ۱۹۵ هکتار باغ پسته به روش نوین در استان اصفهان داشته باشیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار