کاشت ۹۰ هزار نهال در بیابان‌های شرق اصفهان

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از بهره برداری طرح بیابان‌زدایی با کاشت ۹۰ هزار اصله نهال در منطقه فَساران واقع در شرق این منطقه همزمان با سومین روز هفته منابع طبیعی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسینعلی نریمانی رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اعتبار طرح بیابان‌زدایی را ۴.۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۹۰ هزار اصله نهال که بیشتر تاغ و قره داغ است مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هکتار را زیر پوشش قرار داد.

او با بیان اینکه منطقه نامبرده جزو کانون‌های درجه یک فرسایش بادی اصفهان به شمار می‌رود تصریح کرد: کاهش انتشار ریزگرد‌ها و فرسایش بادی، جلوگیری از افزایش گرد و غبار، تولید اکسیژن و ترسیب کربن از اصلی‌ترین اهداف بیابان‌زدایی محسوب می‌شود.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در طرح فوق اعضای کنگره ۶۰، تشکل‌های منابع طبیعی، سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست، اقشار مردمی و رسانه‌ها حضور داشتند.

نریمانی با اشاره به اینکه منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه شعار سومین روز هفته منابع طبیعی گفت: استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی نقش شایانی در توسعه و حفظ منابع طبیعی دارد.

هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هر سال با اجرای طرح‌های مختلف در کشور همراه است و نخستین روز این هفته روز درختکاری و دوستی با طبیعت نام دارد.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) دارد.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.