بوشهر جزء ۵ استان برتر در حوزه اجرای طرح کاداستر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه این استان جزء ۵ استان برتر در حوزه اجرای طرح کاداستر است، گفت: پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح تا پایان امسال به پایان برسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر صبح امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: امسال سازمان جنگل‌ها با تبعیت از شعار سال (جهش تولید) طرح ۹ در ۹۹ به استان‌ها ابلاغ و سیاست‌های کلان سازمان بومی‌سازی شد.

او افزود: در هر استان ۹ جهش تعریف شد که ما موظف بودیم عملیات اجرایی را در جهت این ۹ جهش پی ببریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر  ادامه داد: این ۹ جهش شامل توسعه دولت الکترونیک، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در قالب بهره‌برداری از گیاهان دارویی، ارتقا پوشش حفاظتی با بلوک‌بندی مناطق، توسعه زراعت چوب و سامندهی آن، شناسایی و حفاظت از ذخیرگاه جنگلی، ساماندهی پارک‌های جنگلی، توسعه و تقویت حفاظت از منابع طبیعی و اخذ حقوق دولتی و تامین منابع داخلی هستند.

منتظری عنوان کرد: امسال مجموع اعتبارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از منابع ملی و استانی ۶۷۱ میلیارد ریال در بخش‌های آبخیزداری، حفاظت، بیابان، جنگل و آموزش بوده که با تامین این منابع مالی ۱۰۹ طرح ملی و ۳۹ طرح استانی در دست اجرا است.

آتش‌سوزی در استان بوشهر

او گفت: دو سال بارش‌های فرانرمال در بخش‌های ارم و بوشکان داشتیم و با توجه به پوشش گیاهی متراکم شرایط برای آتش‌سوزی‌ها مساعد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر  افزود:۶۴ مورد حریق در عرصه‌های ملی استان بوشهر داشتیم که به ۳۴۰۰ هکتار از اراضی خسارت وارد کرد. علت آتش سوزی ۱۵۰۰ هکتار از این مراتع برخورد صاعقه بوده است.

بوشهر جز ۵ استان برتر در اجرای طرح کاداستر

منتظری تاکید کرد: حدنگاری یا کاداستر چیزی نیست جز اصلاح هندسی و بومی‌سازی نقشه‌ها. اجرای این طرح از سال ۹۵ در استان بوشهر آغاز شده، اوج کار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به پایان برسد.

او با اشاره به اینکه استان بوشهر جز ۵ استان برتر در حوزه اجرای طرح کاداستر است، بیان کرد: برنامه و قرارداد اجرای طرح کاداستر در استان برای ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۶۰ هکتار است که البته همه این مساحت ملی نیست و ما حدنگاری را انجام می‌دهیم تا مرز بین ملی و مستثنیات مشخص شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر  تاکید کرد: اکنون اجرای طرح کاداستر در استان برای ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۶۰ هکتار به لحاظ اصلاح هندسی و بومی سازی نقشه‌هایش به پایان رسیده و در سامانه ثبت شده است.

نهال کاری در پارس جنوبی

منتظری عنوان کرد: پارس جنوبی معتقد است نهال کاری تنها باید در محدوده منطقه پارس ۱ انجام بگیرد اما ما معتقد هستیم محیط پیرامونی این منطقه نیز باید هدف نهال کاری باشد.


بیشتر بخوانید


او افزود: در جلساتی که با مسئولان پارس جنوبی داشتیم نهال کاری در هزار و ۱۰۰ هکتار را انجام‌ می‌دهیم اما صنعت نفت موظف به پرداخت هزینه‌هاست.

قاچاق چوب افزایش یافته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: در بیش از یکسال اخیر قاچاق چوب به دو علت افزایش یافته است. علت نخست طرح تنفس جنگل‌های شمال است که باعث شد بهره‌برداری از درختانی که با مجوز هم برای تولید چوب قطع می‌شدند، لغو شود. علت دوم با افزایش نرخ ارز سودهی واردات کاهش یافت و تمایل به بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی بیشتر شد.

منتظری عنوان کرد: افزایش کارگاه‌های تولید چوب هم می‌تواند از دیگر عوامل افزایش تقاضا برای چوب باشد، در گذشته کارگاه‌های تولید چوب در مناطق محدودی بود اما اکنون کمتر استانی وجود دارد که کارگاه تولید چوب نداشته باشد.

او گفت: افراد سودجو به دنبال افزایش تقاضا حاضرند با دست درازی به عرصه‌های طبیعی کسب درآمد کنند.

برون‌سپاری پارک‌های جنگلی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر عنوان کرد: پارک‌های جنگلی نیاز به برون‌سپاری و واگذاری به بخش خصوصی دارند.

منتظری ادامه داد: ماده ۳ قانون حفاظت به ما اجازه داده که به شکل احاله مدیریت محدوده پارک‌های جنگلی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم.

او بیان کرد: در استان بوشهر ۸ پارک جنگلی داریم که یک پارک در دیلم واگذار شده و با توجه به فراخوان منتشر شده افراد و سرمایه‌گذاران با طرح‌های خود متناسب با چارچوب‌ها می‌توانند به منابع طبیعی مراجعه کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.