باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

رگ های حیاتی جهش تولید در کالبد تولید ماسک/ سربلندی خراسان جنوبی در یک سال پر تلاطم

تولید ماسک در روزهای سخت کرونا، روزنه های جدیدی را برای رونق کسب و کارهای خانگی و صنعتی گشود و از تهدید کرونا، فرصت سازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شیوع ویروس کرونا مهمان ناخوانده ای که هر چند زمستان پارسال از چین به دیگر کشورهای جهان سرایت و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرد، اما اینجا صدای جهش حرکت چرخ دنده های تولید، از قلب کارگاه های تولید ماسک در خراسان جنوبی به گوش می رسد.

خراسان جنوبی حالا به همت کارآفرینان جهادی و صنعتگران، در تولید ماسک به خودکفایی رسیده است و توانایی تأمین نیاز سایر استان ها را دارد.

جهش باید در تولید فکراتفاق بیفتد

چرخ‌های خیاطی که پیش از این در خانه‌ها، سالی یک بار استفاده می‌شد به کار افتادند تا هم چرخ زندگی را بچرخانند و هم نیاز کشور به ماسک را تأمین کنند.

لطیفی یکی از بانوانی است که پیش از شیوع کرونا در کارگاه خیاطی لباس می‌دوخت اما در همان ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری، بازار دوخت و دوز‌ها کساد شد و متوجه شد که دیگر افراد تمایلی برای دوخت لباس ندارند.

او می‌گوید: وقتی دیدم که در رسانه‌های مختلف بر لزوم استفاده از ماسک و دستکش تاکید می‌شود به این فکر افتادم که تغییر کاربری بدهم و ماسک استاندارد بدوزم و با قیمت مناسب بفروشم.

لطیفی بیان می‌کند: چند ماهی از شیوع بیماری کرونا گذشت و فرهنگ استفاده از ماسک در بین مردم تا حد زیادی جا افتاد، تقاضا برای خرید نیز افزایش یافت و بسیاری از افراد به خصوص زنان به این کار روی آوردند.

رگ های حیاتی جهش تولید در کالبد تولید ماسک/ سربلندی خراسان جنوبی در یک سال پرتلاطم

او در ادامه به رونق کسب و کارش اشاره و اضافه می‌کند: در کارگاهم به صورت تک شیفت با کمک ۲۵ نیروی خانم، ماسک مورد نیاز مردم را تامین می‌کنیم و دراختیار مدافعان سلامت، مردم و داروخانه‌ها قرار می‌دهیم.

این کارآفرین از روز‌های خوش تولید ماسک می‌گوید و اظهار می‌کند: در ماه‌های اول همه گیری کرونا، روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار ماسک بزرگسال و بچه گانه تولید می‌کردیم و اکنون هم به تقاضای مشتری ماسک را تولید می‌کنیم و در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

تولید ماسک، کسب وکاری که با کرونا رونق گرفت

همه گیری کرونا نه تنها تولید کنندگان خراسان جنوبی را خانه نشین نکرد، بلکه با راه اندازی ۸ کارگاه تولیدی خیاطی، نان را بر سر سفره ۶۰ نفر آورد.

حصاری رئیس اتحادیه خیاطان شهرستان بیرجند درباره تجربه موفق تولید ماسک در استان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: در اوایل همه گیری کرونا روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار ماسک تولید می‌شد و اکنون روزانه ۷۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنیم و در اختیار داروخانه‌ها و مردم قرار می‌دهیم.

رگ های حیاتی جهش تولید در کالبد تولید ماسک/ سربلندی خراسان جنوبی در یک سال پرتلاطم

او در عین حال به مشکلات تولید ماسک هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به علت شرایط سخت بانک‌های عامل و بروز اشکال در سامانه ثبت نام تسهیلات ویژه کرونا، تعدادی از فعالان صنف خیاطان در شهرستان بیرجند موفق به دریافت تسهیلات نشدند.

کارآفرین جز حمایت چیز دیگری نمی‌خواهد

به سراغ یک از بزرگترین تولید کننده‌های ماسک صنعتی استان در شهرک صنعتی بیرجند رفتیم و پای درد دل این کار آفرین نشستیم.

یوسفی رئیس هیئت مدیره واحد تولیدی ماسک مهراد طب می‌گوید: این مجموعه اولین واحد صنعتی تولید ماسک در خراسان جنوبی است که پروانه بهداشتی دارد و با ۲۰ نفر در دو شیفت مشغول به فعالیت است.

رگ های حیاتی جهش تولید در کالبد تولید ماسک/ سربلندی خراسان جنوبی در یک سال پرتلاطم

او بیان می‌کند: بیش از ۳ میلیارد تومان ماشین آلات و پارچه برای راه اندازی این واحد تولیدی خریداری کردیم و روزانه ۷۰ هزار ماسک در این واحد تولید می‌شود، ماسک‌هایی کاملا بهداشتی و دارای مجوز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

یوسفی با گلایه از حمایت‌های کم از خرید ماسک می‌گوید: اتاق اصناف و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بخش اندکی از ماسک‌های تولیدی را خریداری می‌کند و حمایتی که باید انجام شود، از ما نمی‌شود.

رئیس هئیت مدیره واحد تولیدی ماسک مهراد طب در ادامه افزود: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خرید ماسک و تأمین پارچه همکاری خوبی با این واحد تولیدی ندارد و در شرایطی که استفاده از ماسک بیش از گذشته افزایش یافته است، شاهد واردات ماسک از استان‌های دیگر به خراسان جنوبی هستیم و ماسک تولیدی استان خریدار کمتری دارد.

او تأکید می‌کند: در صورت عدم حمایت، مجبوریم خط تولید ماسک را متوقف و این واحد صنعتی را تعطیل کنیم.

مسئولان، حلقه مهم در تکمیل زنجیره جهش تولید

افزایش بی سابقه تولید ماسک و مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده پس از شیوع کرونا نشان داد، جهش تولید در کشور قابل تحقق است، به شرطی که مسئولان اراده کنند.

آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه حمایت از تولیدات ماسک و مواد ضد عفونی کننده به خبرنگار ما می‌گوید: تولید کننده‌هایی که دارای مجوز قانونی هستند، باید موجودی ماسک تولیدی خود را اعلام کنند و تحویل شرکت‌های پخش دهند.

رگ های حیاتی جهش تولید در کالبد تولید ماسک/ سربلندی خراسان جنوبی در یک سال پرتلاطم

او به دغدغه تولید کندگان استانی ماسک هم اشاره و افزود: شرکت‌های پخش، تأمین و توزیع ماسک را در سراسر کشور انجام می‌دهند و واحد‌های تولیدی اگر بخواهند ماسک تولیدی را به غیر از داروخانه‌ها بدهند، مشکلی وجود ندارد و می‌توانند با شرکت‌های پخش قرارداد ببندند تا ماسک در چرخه توزیع قرار گیرد.

آهنی در پاسخ به چرایی واردات ماسک از سایر استان‌ها هم می‌گوید: اینکه ماسک مورد نیاز استان فقط از یک واحد تولیدی استان تأمین شود قابل قبول نیست، چرا که احتمال دارد یک زمانی واحد تولیدی دچار مشکل شود و اگر واردات ماسک از سایر استان‌ها قطع شود در شرایط بحرانی کرونا اگر با کمبود ماسک مواجه شویم چه کسی پاسخگو خواهد بود؟


بیشتر بخوانید


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در عین حال این را هم قبول دارد که با توجه به خودکفایی در تولید ماسک و تولید مازاد بر نیاز استان، انتظار می رود تمام ماسک مورد نیاز و مصرفی خراسان جنوبی از این واحد‌ها تهیه و تأمین شود.

تولید ماسک و لوازم بهداشتی در خراسان جنوبی وارد مدار تولید

هم اکنون ۵ واحد صنعتی در خراسان جنوبی، ماسک تولید می‌کنند و توانایی تولید روزانه بیش از ۳۰۰ هزار عدد ماسک را دارند.

ماسک‌های تولیدی، در سراسر کشور قابلیت توزیع را داشته و الزامی برای فروش ماسک، تنها در خراسان‌جنوبی وجود ندارد.

به گفته تولید کنندگان هیچ کمبودی در تولید و عرضه ماسک و ضد عفونی در خراسان جنوبی نیست و واحد‌های صنعتی به هر میزانی که مؤسسات و دستگاه‌های دولتی درخواست داشته باشند، ماسک  استانداردبا قیمت مصوب را تولید می‌کنند.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
مسئولان یه وقت دم از حمایت از تولید کننده می زنند و زمانی هم که تولید کننده با هزار مکافات پا به عرصه تولید میذاره و کلی هزینه صرف میکنه، اونقت از تولیدات ماسک داخل استان حمایت نمی کنن و ماسک رو دست تولید کننده می مونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
من از ماسکهای سه لایه تولید داخل استفاده کردم واقعا ماسکهای خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
امیدواریم مشکلات سر راه تولیدکنندگان ماسک به زودی حل شود
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۱۰:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
واااای چه ماسکایی