باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از کاهش بودجه تا افزایش جوایز در مسابقات قرآن کریم

سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، متفاوت از سال‌های گذشته در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در حالی به نیمه راه خود در داوری مرحله نهایی رسیده است که سیستم داوری تلاوت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته بسیار متفاوت شده است. قاریان حاضر در این دوره، از فرسنگ‌ها آن طرف‌تر از محل داوری آثار، با رعایت استاندارد‌هایی ویدئو قرائت‌های خود را ضبط کرده و به دبیرخانه مسابقات ارسال می‌کنند. پس از آن داوران حاضر در دبیرخانه آثار را بررسی می‌کنند.

از دو روز قبل بررسی آثار بخش نهایی مسابقات بین المللی قرآن کریم آغاز شده است. این بخش تا ۲۱ اسفند ماه هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ از شبکه قرآن و معارف سیما به صورت زنده پخش می‌شود. درباره کیفیت برگزاری مسابقات با مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت‌وگو کردیم.

از کاهش بودجه تا افزایش جوایز در مسابقات قرآن کریم

وی ابتدا بیان کرد: مسابقات بین المللی قرآن کریم امسال با فضایی متفاوت برگزار می‌شود؛ چراکه ویروس کرونا بین ما و قاریان حاضر در این رقابت قرآنی فاصله انداخته و قرائت‌ها از کشور‌های محل سکونت قاریان به صورت ویدئو ارسال و داوری می‌شود.

قره‌شیخلو درباره پخش زنده این مسابقات اظهار کرد: پخش زنده مسابقات بین المللی قرآن کریم تا روز پایانی این رویداد، از شبکه قرآن انجام می‌شود. مخاطبان این مسابقات می‌توانند با تماشای این رقابت و پیش بینی درست قضاوت داوران، شانس خود را برای دریافت جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی بیازمایند.


بیشتر بخوانید


رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره بودجه این دوره از مسابقات قرآن کریم در ادامه خاطر نشان کرد: بودجه این دوره از مسابقات قرآن کریم نسبت به دوره قبلی نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. جالب اینجاست که جوایز این دوره نسبت به دوره‌های قبلی افزایش دو برابری داشته است. علت کاهش بودجه این دوره از مسابقات، نبود هزینه سفر شرکت کنندگان است.

احمد ابوالقاسمی استاد قرآن کریم و مدیر رادیو قرآن صدای جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم بیان کرد: این نخستین رویداد بزرگ قرآنی در جهان اسلام است که پس از شیوع ویروس کرونا، برگزار شد. شاید برخی بگویند چرا با وجود همه گیری کووید ۱۹ باید این مسابقات برگزار می‌شد. نکته اینجاست که مسابقات قرآن کریم با رعایت تمامی دستور العمل‌های بهداشتی و بدون اجبار برای حضور شرکت کنندگان در محل برگزاری این رقابت برگزار شد.

از کاهش بودجه تا افزایش جوایز در مسابقات قرآن کریم

وی افزود: چرا نباید این مسابقات را برگزار می‌کردیم در حالی که تمامی دستور العمل‌های بهداشتی هم در شیوه نامه اجرایی مسابقات در نظر گرفته شده است. ممکن است کرونا تا یک سال دیگر هم ادامه داشته باشد. نباید انس با قرآن را به فراموشی بسپاریم و معنویت را کنار بگذاریم.

عباس سلیمی رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم درباره شیوه ارسال آثار گفت: برای تصویر برداری از قرائت قاریان، دستور العمل‌هایی صادر شد. به لطف خدا و با همکاری وزارت امور خارجه، آثار به خوبی در کشور‌هایی که قاریان از آنجا در مسابقات شرکت می‌کردند، ضبط شد.

از کاهش بودجه تا افزایش جوایز در مسابقات قرآن کریم

وی افزود: شیوه تصویر برداری از قرائت‌ها نیز استاندارد‌هایی داشت که انصافا اکثر شرکت کنندگان آن را رعایت کردند. آثار ابتدا در همان کشور بررسی، سپس به ایران ارسال شد و هیئت داوران آن را بررسی می‌کنند. در ادامه با امضای نهایی من، نمره قرائت قاریان به تایید نهایی می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
جایزه 100 میلیونی برای تلاوت قرآن؟؟؟ بعد جوایز رباتیک 4 ونیم میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۰۹:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
همیشه قیمت انواع موبایل رو میذاشتید امروز نبود
میشه بازم بذارید من هر روز چک میکردم
با تشکر