مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان شرقی؛

ضرورت کمک مردم در محافظت از جنگل‌ها و مراتع

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیز داری آذربایجان شرقی حضور مردم را در کنار حافظان منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل‌ها ضروری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،مهردادی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیز داری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سطح منابع طبیعی استان بیش از ۲ میلیون ۸۱۱ هزار هکتار است گفت: ۱۸۸ هزار هکتار جزو جنگل هاست که بخش بزرگی از آن جنگل‌های ارسباران با مساحت ۱۶۴ هزار هکتار است.

او با بیان اینکه این ۱۶۴ هزار هکتار یکجا نیست بلکه در ۵۵۸ هزار هکتار و در ۶ شهرستان پراکنده شده است افزود:این امر، حفاظت از جنگل‌های ارسباران را بسیار سخت و اهمیت‌تر کرده است.

او با بیان اینکه کاداستر ۳۵۰ هزار هکتار در ۴۱ سال گذشته انجام شده است افزود:فقط امسال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند صادر شد که ۴ برابر کل ۴۱ سال گذشته حدنگاری و کاداستر شده و تا انتهای ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اکنون در مجموع بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کاداست دارد گفت: تا یکسال آینده کل اراضی منابع طبیعی دارای سند تک برگ می‌شوند.

مهردادی تغییر اقلیم را در سال‌های آینده از مهمترین چالش‌های جهان دانست و ادامه داد:کمبود آب شیرین و بیابان زایی هم تهدید‌های آینده است که برای مقابله با بیابان زایی، حفظ پوشش گیاهی اهمیت دارد.

او اهمیت حفظ پوشش گیاهی در کشور و استان را مورد تاکید قرار داد وافزود:در طوفان‌های نمکی اهمیت آن را دیدیم که منجر به تثبیت خاک و محدود شدن گرد و غبار نمکی در استان شد.

مدیرکل مدیرکل منابع طبیعی وآبخیز داری  آذربایجان شرقی سرانه جنگل در دنیا را ۷۰۰۰ مترمربع عنوان کرد و گفت: سرانه جنگل ایران، بیش از ۱۷۰۰ مترمربع بوده و ۷۰۰ مترمربع نیز سرانه استان است برای بهبود شرایط، نیازمند توسعه جنگل هستیم ،لذا ۱۰۵ هکتار اخیرا به مساحت جنگل‌های استان افزودیم.

مهردادی همچنین در این نشست از بهبود امکانات اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور ارسباران خبر داد و گفت: ۵۹ حریق در سال ۹۹ اطفا شده که بیشترین اطفای حریق در مراتع شهرستان میانه بوده و سپس در جنگل‌های ارسباران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار