فلسفه تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را جذب بیشتر جوانان به مساجد است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه فلسفه تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را جذب بیشتر جوانان به مساجد عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه فلسفه تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را جذب بیشتر جوانان به مساجد عنوان کرد و گفت : اگرچه جذب جوانان به مساجد اسباب و ابزاری می‌خواهد، اما امام جماعت و هیئت امنای مساجد می‌توانند در جذب جوانان به مساجد بسیار تاثیرگذار باشند.

او با بیان اینکه با دست خالی نمی‌توان کار کرد و برای اداره بهتر مساجد به اعتبارات نیاز است، گفت : نهاد‌هایی مثل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیر جذب اعتبارات بوده و برای جذب کردن جوانان به مساجد هزینه کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با تاکید بر اینکه هرچه برای نماز کار کنیم باز هم کم است، افزود: اگر مساجد را رونق دهیم خیلی کار‌ها می‌توانیم انجام دهیم. چون اگر دقیق شویم می‌بینیم که انقلاب با مساجد به پیروزی رسید و در سایه حضور جوانان در مساجد و نماز جمعه‌ها بود که توانسیم هشت سال جنگ تحمیلی را مدیریت کنیم، پس خیلی کار‌ها از مساجد ساخته است.

او با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب خیلی استقبالی برای حضور مردم در مساجد نبود و تنها برخی مساجد در ساعات اقامه نماز شلوغ بودند، افزود: در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان حضور پررنگی در مساجد داشتند که امروز قدری کمرنگ شده و باید برای ترغیب حضور مردم به ویژه جوانان در مساجد برنامه داشته و کار کنیم.

فعالیت‌های مسجد محور آثار و برکات زیادی به دنبال دارد

بهرام فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه فعالیت‌های مسجد محور آثار و برکات زیادی به دنبال دارد، گفت: باید از ظرفیت مساجد برای انجام کار‌های فرهنگی استفاده کنیم.

او با بیان اینکه مساجد استان کرمانشاه ۵۶۶ کانون فرهنگی هنری دارند، گفت: این کانون‌ها بیش از ۲۹ هزار نفر عضو دارند.

او افزود: از نظر برخورداری از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رتبه ۲۱ را در کشور داریم که با اندکی جهش در افزایش تعداد این نوع کانون‌ها و با اضافه شدن بین ۴۰ تا ۵۰ کانون می‌توانیم به جایگاه هفتم یا هشتم ارتقا پیدا کنیم.

فاضلی اشاره‌ای هم به اشتیاق مردم استان کرمانشاه برای حضور در مساجد در مجالس مذهبی به ویژه جشن‌های مذهبی داشت و افزود: از این حیث جایگاه خوبی در کشور داریم، به نحوی که ۱۲ درصد از میانگین کشوری جلو هستیم.

کمرنگ شدن حضور جوانان در مساجد جای نگرانی دارد

 سعید بهشتی راد فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه ، گفت: نهاد‌های مختلف درگیر در امور مساجد و نیز مسجدی‌ها باید با هم تعامل بیشتری داشته باشند، چون با تعامل بیشتر می‌توان هم‌افزایی را شاهد بود.

او با اشاره به نبود هماهنگی در مسجد به دلیل ضعف شبکه‌سازی، گفت: امید است با تشکیل شورای عالی مساجد در استان که پیشنهاد آن مطرح شده بخش زیادی از مشکلات حل شود

کانون‌ها جهت مقابله با تهاجم فرهنگی هستند

حجت الاسلام افشین کلات پور مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه گفت : این کانون‌ها به جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و احیا نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد در اسفندماه سال ۱۳۷۱ بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

او با اشاره به اهمیت نقش مساجد در جامعه اسلامی، گفت : مساجد از دیرباز علاوه بر اینکه محلی برای عبادات و پرداختن به معنویات، برگزاری و انجام مراسم‌های گوناگون اجتماعی و مذهبی و نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان بوده است، به نوعی کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می‌آید.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه با بیان اینکه مخاطبان اصلی این کانون‌ها نسل جوان هستند، افزود: مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب نیز جوانان هستند که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب نقشی بسیار مهم و حساس ایفا کنند.

کلات پور افزود: افراد فعال در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از اخلاق مناسب و برنامه‌ریزی هدفمند برای پاسخ به نیاز‌های جوانان، نقش مهمی در جذب مخاطبان نوجوان و جوان دارند.

او به فعالیت این کانون‌ها اشاره کرد و ادامه داد: کانون‌های مساجد این استان در حوزه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های قرآن و عترت، هنری و مجازی مشغول فعالیت است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اکثر این برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

کلات پور هدف اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه را تحقق ارزش‌ها و اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و فرهنگ اسلامی از جمله دیگر اهداف تأسیس این کانون‌ها است.

 مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه،افزود: زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیرو‌های متعهد در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، شناسایی و تربیت نسل جوان، ارائه و عرضه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و هنری از مهمترین اهداف تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

او با اشاره به برنامه‌های سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ۱۸ اسفند، افزود: هر سال برنامه‌های مختلف و متنوعی در سطح کانون‌های استان کرمانشاه با حضور پرشور جوانان و نوجوانان برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها، بسیاری از این برنامه‌ها در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

کلات پور گفت: راه اندازی رادیو مسجد ویژه سالروز تأسیس کانون‌های مسجد به مدت سه روز، تهیه و تولید پادکست، موشن‌گرافیک و اینفوگرافیک مرتبط و تجلیل از کانون‌های برتر و تجلیل از اصحاب رسانه از مهمترین برنامه‌های قابل اجرا و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان کرمانشاه است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.